Re: Baratza Sette in de praktijk...

241
Maalsel is extreem luchtig. Hier 15 g in de 49 mm Strietman basket. Bijna 2x zo hoge berg als met Kinu M68 en dat is al.geen stakker als het gaat om fluffy....
Zonder roeren of shaken (dus enkel paar keer tikken om in te klinken en tampen) prima extractie. Dat vind ik toch wel een prestatie.

Of zo veel volume handig is? Dat weet ik nog niet zo net...

Eerste slow gezet op standje 17 ( handleiding adviseert 15-20 voor Hario) maar wat was te fijn. Straks op 25 (aangeraden voor Chemex). Maar ja handleiding is maar handleiding. Overigens klopt macro stand 9 voor espresso wel precies.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

242
Ik geloof dat ik Nomad gelijk ga geven. Ik krijg op mijn Kalita de tijd niet onder de 3.30 min. Ik zot graag op 2.30 tot max. 3.00 min. Tussen standje 20 en 30 weinig verschil in tijd. Bij 20 oogt het bed wel iets monder modderig. Maar blijft slip.

Let wel: Ik heb er nog de AP burr in!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

243
Jammer!
Wat voor bonen gebruik je?
Ik had de Ethiopië Brazil blend van Blommers, wel eigenlijk een espresso boon, maar naar mijn idee niet erg donker gebrand.

Ook had ik een "standaard" melitta opzetfilterhouder met een filter voor snelfiltermaling. Misschien dat dat minder snel verstopt?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

244
Bonen zou niet veel uit moeten maken en een filter wat sneller verstopt is alleen maar meer een test of een maler goed is of niet. Probleem ligt zo te lezen bij de maler. Leuk geprobeerd maar helaas mislukt dus voor slow.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

245
Klopt geen all purpose maler. Wel hele goede espresso maler: Snel, luchtig en klontvrij maalsel, geen retentie en precieze timer. Dat vind ik best wel indrukwekkend.

Denk dat er weinig aan stuk kan. Geen complexe elektronica (wel bij de W versie), aandrijving met tandwiel i.t.t. riem zoals vario, verstelmechanisme van binnen en buiten van staal en de motor is bij de v2 al verbeterd.

Wie kan leven met de kunsstof behuizing en wat meer herrie dan gemiddeld koopt een maler met veel voordelen. Voor 400 euro zit je nieuw in de Compak K3 klasse. Die is zonder meer degelijker gebouwd maar heeft niet de voordelen van de Sette.

En dan de smaak? Beetje voorbarig, maar eerste indruk is erg goed. Soweiso hele strakke extracties.

Jammer dat het geen topper is voor slow. En dat is een dik understatement.

246
Op HB een verhitte discussie over de retentie van de Sette. De algemeen conclusie was daar een retentie van 1 1/2 tot 2 gram. Bas schrijft geen retentie. Maar zit er echt niks geen rest maalsel meer in het maaltraject? Kan je dat überhaupt controleren?
Nou is 2 gram retentie niet veel natuurlijk in vergelijk met andere elektrische malers...
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

249
Precies Bobbee!

Er kan altijd wat maalsel door statische lading blijven plakken aan de maalschijven. Maar dat kan ook bij een HG One of Kinu M68. Natuurlijk afhankelijk van type koffie, fijnheid maalsel en weer etc. Maar ik heb in ieder geval (nog) geen last van statische lading.

Retentie meten is eigenlijk niet goed te doen. Je kunt alles leegzuigen (valt hier weinig te zuigen), dan een bepaalde hoeveelheid malen en verlies bepalen. Maar veel wat in hoekjes en kieren gaat zitten blijft daar en zie je niet meer terug bij een volgend shot. Relevant is wat er in de "grind path" en "chute" blijft steken want dat schuif je bij een volgend shot vrolijk weer naar buiten. Zoals gezegd valt bij deze maler het maalsel direct naar beneden. Vergelijkbaar met een handmaler.

Wat er achterblijft boeit me niet zo. Zal nooit meer dan 0.5 g zijn lijkt me. Geen reden om te purgen. Ook niet als het 1.5 g zou zijn, al zou ik niet weten waar dat blijft dan.

Enige manier om retentie echt te meten is single dosen met verschillende kleuren maalsel. Bijvoorbeeld koffie en Grindz. En dan kijken hoeveel van de eerste kleur je nog ziet bij een volgend shot.

250
De stangetjes blijft wel wat koffiemaalsel hangen, dus helemaal 0 retentie heeft hij niet. Maar het is wel echt weinig en die 1,5gram geloof ik meteen als max.

Dat jij hem voor filter ook niet fijn vind, dat zat er wel in :P. De AP schijven en de Coars schijven zien er anders uit, maar voor filter proef ik weinig verschil tussen beiden. Beiden vrij prut, gewoon veel te veel fines.

Voor filter zat ik met de AP schijven in het begin op 17, net als jij, zoals het boekje aangeeft. Daarna op 23 en 28 geloof ik geprobeerd. Daarna de coars schijven, maar je ziet het al aan het maalsel, nog voordat je er probeert mee filterkoffie te zetten. Het is gewoon niet goed en dat is jammer gezien hun reclame voor All purpose.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode