Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

243
bobbee schreef: Waarom volg je niet gewoon de aanwijzingen van een beproefd recept? Zo moeilijk is het niet om een actief desem te krijgen. Begin met 50gram roggemeel en 50 gram water. Door elkaar roeren en 3 dagen laten staan. Dan daar 50 gram van nemen en rest weggooien en aanvullen met 50 gram water en 50 gram roggemeel. Dat voor een week ongeveer dagelijks herhalen tot het goedje zich kan verdubbelen in volume in 6 tot 12 uur. Dan is het geschikt en actief genoeg om mee te bakken. Daarna kun je gaan voeren met volkoren meel of bloem om de smaak wat anders, zachter te krijgen.
Komen de gistcellen dan uit het roggemeel? Ik dacht dat het nodig was de desem (in wording) een tijdje onafgedekt te laten staan zodat er gistcellen uit de buitenlucht in het mengsel zouden komen?
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do

244
Mad Wally schreef:Ik dacht dat het nodig was de desem (in wording) een tijdje onafgedekt te laten staan zodat er gistcellen uit de buitenlucht in het mengsel zouden komen?
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl ... desem.html
Ook als je een desem op basis van tarwebloem wilt maken kun je het beste beginnen met (een deel) roggemeel. Roggemeel bevat namelijk 200 keer zoveel micro-organismen dan bloem. Deze micro-organismen zitten in de zemel van de graankorrel. Als de desem na een aantal dagen begint te bubbelen en rijzen (de start van het ontstaan van het gistingsproces) kan je hem gaan voeden met tarwebloem in plaats van roggemeel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

245
Heb twee grote kommen klaar staan met de basis, die moeten pruttelen en verdubbelen :) daarna gaat er meer bloem, water en zout in en de doughhook erdoor heen raggen. denk dat ik er ook wat boter bij in flikker. Dan weer rijzen. Ben benieuwd , ga er wel vloerbrood van maken gezien ik geen pan heb die ik op wil offeren om de oven in te gaan. Maar leuk hoe het topic leeft!
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

248
fransg schreef:
mutsje schreef:leuk hoe het topic leeft!
Ja prachtig!

Op de Facebook groep "Perfect Sourdough" zie ik ook al direct enkelen die ik van de koffiebrandersgroep ken. Het gaat goed samen.
Daar heeft een aantal lui toch wel heel mooie broodjes. Zo een grote kruimstructuur heb ik nog niet voor elkaar gekregen..
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)