Re: Wat drink je nu?

2831
Inleiding:
Jaren geleden ging ik in mijn woonplaats op zaterdagmiddag rond 4 uur richting wijnhandel. Daar verzamelden we ons met een man of 4 á 5 en tegen betaling van een kleine vergoeding proefden we de nieuwe 'dagelijkse wijnen' van de handelaar. Mooie herinneringen aan.
Op een bepaald moment kreeg ik zijn laatst zojuist binnengekomen wijn in mijn glas. Snuif, snuif, glas omhoog en ronddraaien. Wat rook en proefde ik? De witte wijn rook naar een 'koeienstal' en smaakte naar 'paardenpis'. Heerlijk ruig en wat men noemt 'boers'. Natuurlijk niet verfijnt van smaak en geur, maar wel duidelijk en eigenzinnig. Hij kostte toendertijd zo'n 7 gulden per fles. Het is lange tijd mijn 'huiswijn' geweest en werd gedronken na een zaterdagmiddag aan de motor sleutelen als er een vriend even lang kwam. Met de wijn, op het krukje tussen motoren en de zon nog net in het gezicht. Herinneringen!

Wat drink ik nu?
Afbeelding

Bovenstaande schoot in mijn herinnering toen ik in augustus de Op Kop Brazilië van VanMark dronk. En dat is de reden dat ik het weer heb aangeschaft. En oh ironie, heeft Op Kop een andere brander en ik een andere maler! Smaakt het net weer ietsjes anders maar nog steeds prima en de herinnering blijft staan!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

2832
ArjenT5R schreef: di 26 okt 2021, 19:39 IMG_20211026_193657_776.jpgIMG_20211026_193710_289.jpg

Vanochtend gebrand! Rook zo lekker he daarbinnen 😍
Weekje verder, nu zonder omgekeerde ijshoorn aan de PF...
De Guatemala dus.
Moet zeggen erg lekker! Fruitig, iets zoet, toch ook wel sterk, beetje chocolade achtig, niet bitter ook niet bij iets langer doorlopen, haast siroop achtig!

Lijkt wat meer vergevingsgezind ook tov de yellow Bourbon.

2833
Masterblend-01 van DutchBarista al een beetje aan de tand gevoeld.
Met de standaard-advies programma van de Decent wat zitten proberen.
Steeds wel aardig maar niet super lekker.
Ook het Londinium-profiel eroverheen gegooid.
Was goed meet geen echte mooie resultaten.
Nu gisteren het klassieke italiaanse profiel in de strijg gegooid:
top, top, top!
Zalig, zalvend mondgevoel en perfecte balans.
Wat een verschillen! Bij gelijke maalgraad en gewicht/tijd.
Dit maakt het moeilijk maar het kan heel mooi worden.
Het italiaansche profiel houd de druk van 9 bar helemaal tot het einde aan.

2834
ErikW schreef:Masterblend-01 van DutchBarista al een beetje aan de tand gevoeld.
Met de standaard-advies programma van de Decent wat zitten proberen.
Steeds wel aardig maar niet super lekker.
Ook het Londinium-profiel eroverheen gegooid.
Was goed meet geen echte mooie resultaten.
Nu gisteren het klassieke italiaanse profiel in de strijg gegooid:
top, top, top!
Zalig, zalvend mondgevoel en perfecte balans.
Wat een verschillen! Bij gelijke maalgraad en gewicht/tijd.
Dit maakt het moeilijk maar het kan heel mooi worden.
Het italiaansche profiel houd de druk van 9 bar helemaal tot het einde aan.
Dit is wel een interessant verslag. Dus die Decent met die keuze voor een bepaalde instellingen qua verloop leidt tot significante verschillen in smaak waarbij die resultaten behaald aan de hand van een specifieke keuze met eenzelfde constante kwaliteit kunnen worden behaald door het precies kunnen instellen en herhalen van een verloop. Los even van de puckprep.

Afbeelding

2835
Het is zeker bijzonder!
Heel anders denken.

Je kan bij een bepaalde boon/maling gaan kiezen welke machine je wilt nabootsen mbt zet-karakteristieken.
De best bevallen karakteristiek kan je dan gaan uittesten met kleine variaties is maling, gewicht of machinezaken.
Denk dan aan temperatuur op de puck, pre-infusie tijd en druk, doorloopsnelheid, drukverloop en alles pauzes die tussen deze fases wil hebben.
Je kan dat allesmaal zelf instellen in het programma.
Bevalt een combinatie erg goed dan kan die opslaan als nieuw profiel.

Op dit moment heb ik die masterblend gekozen omdat het heel mooie koffie is en ik denk dat het een grote sweet-spot heeft zodat mijn geklungel niet direct afgestraft wordt. Deze blend is zelfs duurder dan sommige andere koffies van hun.

2836
Aan de ene.kant is die die Decent ongelooflijk slim en interessant, maar aan de andere kant, juist gelet op dat zeer rijke aan scala aan instellingen, lijkt het mij zo moeilijk worden om een juiste keuze te maken. Hoeveel espresso's moet je wel niet zetten om het juiste profiel etc. te vinden. Ik zou er van wakker liggen. Ben benieuwd hoe jij daarmee omgaat. Misschien zie ik te veel beren op de weg.

2837
Daarom drink ik nu zelfs 4 espresso's in de ochtend!
Je moet je inderdaad niet gek laten maken.
Ik ben met die masterblend begonnen ivm met de (waarschijnlijk) brede sweetspot.

Een goede doorlooptijd vinden met maalgraad met de bekende vuistregels hiervoor.
Die bonen/maalgraad dan constant houden en diverse presets (profielen die op diverse machines lijken) hierop loslaten.

(Dit hieronder is nu nog niet door mij allemaal uitgevoerd in de praktijk)
De verschillende profielen goed bekijken en dan nadenken waarom het ene profiel lekkerder of minder lekker smaak met de vastgehouden boon/maalgraad. De meest aansprekende profielen wat mee spelen of je er nog iets aan verbeteren kan.
Als een lekkerder profiel bv een langere pre-infusietijd heeft kan je dat ook bij een andere profiel even testen.
Is de aanpassing een verbetering dan sla dat op als een nieuwe versie.