Re: La Marzocco Linea Mini

291
Frup schreef: za 26 aug 2023, 09:16 Voor het trillen van de kopjes tray, heb ik van een antislipmatje randen geknipt, die liggen onder de randen van de tray.
De kopjes rammelen nu alleen als zijn gestapeld.
Inderdaad de wateraanvoerslang! Af en toe een beetje een duwtje helpt. Goed idee van dat stukje spons!

Zo snel koffie uit de uitloop heb ik geen last van. Wel gehad, maar dat kwam dan door de boon/branding denk ik. Of doordat ik na de IMS het LM ging gebruiken. Na iets fijner malen was dat opgelost.
De doorloop is niet te snel die is gewoon goed. maar normaal althans bij mijn e61 duurde het echt een seconden of 5 /6 voor de eerste drop er uit kwam. nu is dat echt in een seconden. komt denk ook omdat de flowrate behoorlijk hoog is.

Nu ga ik toch een needle valve mod installeren. in feite is dat probleem dan opgelost en kan ik op 3 bar pre-infusen.

295
yakneev schreef: vr 25 aug 2023, 09:56
gilleko B. schreef: vr 25 aug 2023, 08:55 Ja tenzij je er beduidend lagere prijs voor betaald hebt. Ik heb de enkelwandige, maar zou graag de dubbelwandige eens willen hebben. Tis een echt metalen dubbelwandige dus geen teflon slangetje erin.

Afbeelding
Staat in de specificatie niet genoemd maar dacht dat die standaard was sinds de 2021 upgrade.
Misschien gelijk even laten doen als de needle valve er op gaat.
De Nederlandse importeurs hebben ervoor gekozen ze zonder deze cooltouch wand aan te bieden en ze zo tegen een lagere prijs aan te kunnen bieden. In Duitsland is de Protouch wel standaard, maar ligt de prijs ook €300-400 hoger. Voor €300 kunnen ze hem bij ESW/Alleborgh er ook voor je op zetten.

Ik mis het niet. Vind het standaard pijpje prima, maar misschien maakt die dubbelwandige wel wat makkelijker schoon.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

296
Ypuh schreef:
yakneev schreef: vr 25 aug 2023, 09:56
gilleko B. schreef: vr 25 aug 2023, 08:55 Ja tenzij je er beduidend lagere prijs voor betaald hebt. Ik heb de enkelwandige, maar zou graag de dubbelwandige eens willen hebben. Tis een echt metalen dubbelwandige dus geen teflon slangetje erin.

Afbeelding
Staat in de specificatie niet genoemd maar dacht dat die standaard was sinds de 2021 upgrade.
Misschien gelijk even laten doen als de needle valve er op gaat.
De Nederlandse importeurs hebben ervoor gekozen ze zonder deze cooltouch wand aan te bieden en ze zo tegen een lagere prijs aan te kunnen bieden. In Duitsland is de Protouch wel standaard, maar ligt de prijs ook €300-400 hoger. Voor €300 kunnen ze hem bij ESW/Alleborgh er ook voor je op zetten.

Ik mis het niet. Vind het standaard pijpje prima, maar misschien maakt die dubbelwandige wel wat makkelijker schoon.
Klopt melk residu zit bij die enkelwandige gelijk vast.

Afbeelding

297
Dan heb ik waarschijnlijk veel geluk gehad met m’n dubbelwandige stoompijp.
Ik had toen enkele aanbieders gezien waar de dubbelwandige specifiek werd genoemd. Die zie ik nu niet meer.
Bovendien kocht ik de machine nog nét voor de prijsverhoging. Waar Alleborgh me heel netjes over informeerde.
Maar ach, de koffie zal er niet minder om smaken toch?
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

298
Frup schreef:Dan heb ik waarschijnlijk veel geluk gehad met m’n dubbelwandige stoompijp.
Ik had toen enkele aanbieders gezien waar de dubbelwandige specifiek werd genoemd. Die zie ik nu niet meer.
Bovendien kocht ik de machine nog nét voor de prijsverhoging. Waar Alleborgh me heel netjes over informeerde.
Maar ach, de koffie zal er niet minder om smaken toch?
Zeker en vast.

Afbeelding

299
yakneev schreef: do 24 aug 2023, 21:10 Nou het heeft wat voeten in de aarde gehad maar heb uiteindelijk de trekker overgehaald en na lang spuren voor een 2e hands machine heb ik toch een nieuwe gekocht. Reden was dat ex btw je op 200 tot 500 euro na een nieuwe hebt.

Maar ok. ik kom af van een Lelit bianca. Wat in de basis een mooi ding is maar mijn grootste frustratie was toch wel dat ik er lekkere koffie mee kan zetten. Maar het niet in de buurt kwam van dat uit de koffie bars waar ik graag kom (single estate, Man met bril, Dune enz) Veel geklooit met puck-prep, goede koffies. Molens geupgraden (nu mazzer mini met jolly schijven en een atom 75). Me water nu goed onthard met Lotus coffee water mineralen al me al werd het steeds beter. Maar ik miste wat.

Na jaartje of 3.5 met de Lelit gestoeid ook gewoon een tijd voor iets moois.
Nu heb ik vandaag 2 verschillende koffies gezet die ik met 2x afstellen al tot mega mooie resultaat kreeg. Diepe zoete smaken in de "Iron lion ethiopie" van Man met Bril en een mooie donkere chocolate met noten uit de toegankelijke blend (die we hier standaard gebruiken voor de cappu's van vrouwlief en bezoek, want ja die durven fruitig vaak niet aan)

Kortom had dit al 3 jaar eerder moeten doen en het onderstreept mijn gedachte. Want ik had ook gekeken naar
- Sanremo You
- Decent Espresso
- La Marzocco GS3 MP

Maar ben uiteindelijk gegaan voor geen gedoe.
Ik had veel puristen gesproken die mooi praten over flow, tempratuur, profile enz.
Maar als ik eens een praatje maakte met een barista zeiden ze allemaal. Nee we doen niets met flow of pressure profiling Teveel gedoe, duurt te lang en consistentie is dan een stuk lastiger. Dus hoewel de You mij het meest interesseerde van dit rijtje (vind de decent gewoon vooral heel lelijk) is het ook gewoon een hoop gedoe. Ik maak liever 10x een espresso op 80% van zijn potentie dan dat 1 op de 10 een god shot is terwijl de rest vaak onder de ondergrens zakt. Misschien kan iemand me eens ongelijk geven als ik de machines eens test maar voor nu sta ik versteld wat een verschil de machine dus toch maakt.

Heb nu beide machines naast elkaar en al moet ik bij de marzocco door zijn hogere druk en hogere flow rate fijner malen is de marzocco zoeter, gebalanceerder en dieper qua smaak daarnaast is het mondgevoel vele malen dikker. zelfs de mazzer die ik vaak een stuk wateriger vond.

De dingen die gepland staan.
- Binnen 2 weken komt er een walnut kit deze kant op met in het brede stuk waar de paddel zit een shot timer ingebouwd.
- Grafikus needle valve kit om toch wat pre-infusie controlle te geven
- Hogere voetjes zodat hij schoon te maken valt.
- Op termijn nog een acaia driptray want er past nu bijna niets onder.

Vraag of af of ik nog voor een 0.6 moet gaan. misschien is de flow juist de reden voor mijn positieve bevindingen. en is het met de needle valve kit niet nodig.

Dan nu nog de dingen die me opvallen.
- Vind de flowrate bijna agressief komt echt direct een puist water uit en zodra ik de paddle start heb ik binnen 2sec al de eerste drops in mn kopje. Heb hem nog niet met een naked filter getest maar kan me alleen maar voorstellen dat er wel wat sproeiers zijn.
- Melk schuimen is een dingetje. met een relatief klein kannetje zit het melk direct aan de muren. Misschien oefening maar toch maar eens zoeken of ik die druk wat lager kan zetten.

Tot zover wat bevindingen ;-)

Plaatje bij het praatje
IMG_5326.jpeg
Interessante bevindingen. En het triggert bij mij wel het een en ander. Want ik geloof wel dat een saturated group een verschil kan maken. Ik vind ook de E61 niet fantastisch omdat het toch sub-optimaal is maar wel gebruikt wordt omdat het esthetisch veel mensen aanspreekt.

Zelf zou ik niet zonder flow-control willen. Ik vind het mooi om het shot nog wat te beïnvloeden als je de maler nog aan het instellen bent. Of om meer uit lichtgebrande bonen te halen. Om turboshots te doen.

Ik vraag me af of bijvoorbeeld een Decent DE1 in de buurt komt van de LMLM qua smaak en mondgevoel. Heeft iemand daarop het antwoord?

300
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik ga voor de grafikus-coffeetec needle valve kit. Echt flow profile doet die niet maar wel verlengde pre-infusie mogelijk onder 3 bar.
Overigens vond ik bij de flow profile van de bianca dat ik hem alleen daarvoor gebruikte. dan vloeiend van enkele bar naar full pressure gebruikte ik nooit of had geen positief effect op de smaak. De juiste rustige pre-infusie onder 3 bar wel omdat je gewoon een veel betere extractie krijgt met minder channeling e.d.