Re: Hoe flush je een single boiler machine voor constante temp?

32
Joep schreef:Ja, hij is echt gigantisch. Maar die 70 cm is gok ik mét de vogel erop he?
Ik heb het van de site. Ik denk dat de 33 cm de voet is. Ik gok dat de toren een ruime 20 cm is.
Als je hier kijkt zie je dat het apparaat zonder vogel ongeveer even hoog is als de Mazzer Major.
Ah, kijk! Mijn Butterfly komt nog boven mijn Major-zonder-hopper uit. Komt het allemaal toch wat meer in perspectief... En wat Gamgra ook al zei: de verhouding met de elementjes zegt ook wel wat.

En ja: je bent goed! ;)

Maar nu, ehhh: wat zegt die grootte van de boiler dan over het oververhitten van Joep's broeikop? Okay, die boiler zal geen 2 liter zijn, maar wat dan nog? Of hebben die Faema boilers op één of andere rare manier ergens last van?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

34
Ja, ik weet ik draaf een beetje door, maak je geen zorgen, doe dit wel vaker, de reden hiervoor is omdat ik ervaring heb met die Faema boiler, wat een ellende, niet zozeer de boiler maar ook hier was de inhoud van de boiler gering, te gering voor het enorme verwarmingselement.

Het gevolg hiervan was dat het 1200 Watt verwarmingselement de temperatuur van kamer temperatuur opdreef tot 130 graden in minder dan 10 seconden, duurde voor eeuwig totdat de temperatuur stabiliseerde op 110 graden, ook dat was natuurlijk veel te hoog.

Moest altijd flushen, heb toen een andere thermostaat geinstalleerd, eentje met een lagere instelling, dit hielp een beetje.

Nu, totdat Joep die temperatuur goed krijgt gaat zijn espresso nooit perfect zijn, vandaar dat ik graag de inhoud van zijn boiler wilde weten.

ps.
Uiteindelijk heb ik een Digitale temperatuurregeling geplaatst, met verbluffend resultaat. :D

35
Het gevolg hiervan was dat het 1200 Watt verwarmingselement de temperatuur van kamer temperatuur opdreef tot 130 graden in minder dan 10 seconden, duurde voor eeuwig totdat de temperatuur stabiliseerde op 110 graden, ook dat was natuurlijk veel te hoog.
Dat is wel heel erg vreselijk snel! :shock: Dat is is zelfs voor een HX te erg, laat staan voor een SB. Dat element en de boiler zijn dan dus helemaal niet goed op elkaar afgestemd, met enorme temperatuurschommelingen tot gevolg. Dat wordt dan lastig om er lekkere koffie mee te zetten. Dan zou Joep moeten gaan temperatuur-surfen...., of maar liever een PID installeren...

Of is het onderhand al gelukt een lekker kopje te zetten, joep?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Er is niks mis met het vermogen van het element. De thermostaat is dan gewoon te langzaam waardoor je enorme temperatuurschommelingen krijgt. PID kitje is simpelste oplossing. Daarnaast lijkt me 10sec veel te snel. Dat zou betekenen dat er 0.03 liter water in die boiler zit en dat is natuurlijk niet zo. (4186J/kgK, 12000J in 10 sec, deltaT is 100, 1 liter is een kilo, geen verliezen)
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

37
@ bluecold, je hebt volkomen gelijk
Ook ik stond versteld van die enorme snelheid die ik eerder dacht juist te zijn, ik heb toen zelfs een paar foto's gemaakt van het temperatuur verloop binnen in dat boilertje.
Aangezien de datum en tijd op de foto's staat moet ik toegeven dat het inderdaad niet is zoals ik eerder zei.
Even voor de duidelijkheid hier werd de PID regelaar niet gebruikt om te regelen, maar slechts om te meten.

39
Ik heb de boiler nog eens goed bekeken. Ik schat de diameter op een 10 cm en de hoogte ook zoiets, misschien net iets meer. Hooguit een liter dus. Fijn, een van de redenen om dat ding te nemen was de grote boilerinhoud.

Ik heb de temperatuur nu flink omlaag geschroefd en ben nu een beetje aan het kijken hoe ik een constante temperatuur krijg. De espresso is al wel een stuk beter, maar nog niet super. Misschien toch maar een PID.

Maarja, ik wil eigenlijk toch naar een dual boiler machine toe. Maar ik krijg deze niet verkocht. Zelfs voor 800 euro niet, is dit echt te veel? niew pf, tamper, knock box... Bij de Nederlandse winkels kost hij 2000 euro...

Maargoed, ik blijf proberen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

40
Het probleem is dat je over een single boiler machine praat die eigenlijk voor wat hij kan veel te duur is. Als het een HX zou zijn was het denk ik al anders. Een Domobar of Zaffiro kunnen hetzelfde en kosten nieuw rond de 800. Uiteraard snap ik ook wel dat de machine door het materiaalgebruik (koperen buitenkant) zo duur is maar daar is helaas ook niet iedereen van gecharmeerd. Het is een echte liefhebbersmachine die maar voor een kleine markt is. Wie weet wil iemand in het buitenalnd 'm wel hebben. Zet de machine eens op een buitenlandse Ebay site.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s