Re: De "Strega-man"

31
En ja hoor er is er weer één in het wild gespot! Met al dat geweld hier waren ze bijna uitgestorven, maar het is een sterk ras.
Afbeelding

Als nieuwe Strega man wil ik laten zien dat ook wij een hevel-hart hebben. Daarom heb ik de Mini Gaggia overgenomen als eerste opknap (schoonmaak) project. Volgens mij heb ik een messing variant te pakken. Hij is goed zwaar en oogt geel in de binnenkant van de boiler. Maar daarover misschien nog wel wat vraagjes later.
Afbeelding

De eerste shot was al gelijk best redelijk. Begreep gelijk waarom je de extractie stopt voor dat de veer klaar is
Afbeelding

Met de Strega erg lopen ***** met de ring. Dag liep erg strak met de filterdrager. Dus de ring wat op geschuurd zoals overal in de forums aanraden. Toch vind ik dit niet praktisch. Dan liever een rubberen ring met de juiste maat. Weet iemand een adres voor een 7.5 mm ring en de maat voor de Strega? De standaard ring vind ik ook erg strak.

33
bobbee schreef:Gefeliciteerd hoor!

(de ring is 1x afvlakken en dan jaren geen omkijken)
Dank je wel
Afbeelding

Is het de bedoeling dat hij dan op half 6 komt te staan? Dan moet ik nog even door.
Nu zie ik dat hij bij de oortjes nog wat schuurt en daar de chroomlaag er wat af komt bij de onderkant. Of is dat gebruikelijk bij nieuw?

Het schuren geeft nogal een hoop rommel. Moest de plakzooi van de siliconen er goed af krabben. Gaat het op den duur niet voor problemen zorgen? De buitenste beschermlaag is eraf. Eerst ook even wat plakkerig.

Maar er zijn dus geen fatsoenlijker ringen voor deze veel gebruikte machine?

34
Een basic E61 groepring past. Wat heb je nu dan eigenlijk want ik volg het geloof ik niet helemaal. Dit gaat over een silicone groepring toch?

Je neemt een stuk schuurpapier en al draaiend vlak je de silicone groepring af tot hij dun genoeg is dat je portafilter past. Dus afvlakken, ring erin, passen, iets meer eraf schuren als het nodig is en herhalen....
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

35
bobbee schreef:Een basic E61 groepring past. Wat heb je nu dan eigenlijk want ik volg het geloof ik niet helemaal. Dit gaat over een silicone groepring toch?

Je neemt een stuk schuurpapier en al draaiend vlak je de silicone groepring af tot hij dun genoeg is dat je portafilter past. Dus afvlakken, ring erin, passen, iets meer eraf schuren als het nodig is en herhalen....
1. Klopt, ik had nog een gele 8.5 mm silicone groepring dus moest er even iets meer vanaf halen. Moet ik door tot de filterdrager half 6 staat? Of staat hij dat bij niemand?

2. Nu draait de filterdrager nog strak. Onderkant van de oortjes slijt wat chroom weg. Ik heb altijd tweedehands machines gehad. Is dit slijten normaal of komt dit doordat hij nog te strak draait?

3. Ik heb wel rond gekeken op internet maar merk dat 7.5 mm ringen lastig te vinden zijn. De standaard Strega ring is zelfs strak. Is er dan echt geen fatsoenlijke ring te koop dat iedere genoodzaakt is om schuurpapier te gebruiken?
Hoe doen andere gebruikers dat hier?

36
1.bij mij ging hij tot half zes ja. Ik had de rode ring en die afgeschuurd. Moet wel echt goed inlocken! Je wilt niet dat hij er met 9 bar uitschiet!

2. Slijten gebeurt wel maar duurt jaren, ik denk dat je nog even doormoet schuren.

3. De standaard zwarte rubber ringen worden zacht als ze warm zijn en vormen zich wel en zullen dus steeds iets beter gaan zitten en dan weer teveel inslijten/verstaffen door gebruik. Vervangen en het begint dan opnieuw met in slijten etc. De silicone versie houdt zijn vorm en blijft zacht. Erg handig ook met verwijderen van de douchezeef omdat de machine niet warm hoeft te zijn. Het is nu dus even een rot klus maar dan ben je er vanaf.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: De

37
Ik heb er ook een rode siliconen ring in zitten en daar ben ik best even mee bezig geweest om die aan de maat te krijgen.
Gaf ook wel een zooitje met die kleine 'rolletjes' die er vanaf kwamen. Portafilter staat bij mij nu net iets voor half 6 (net iets naar links dus). Als hij er maar lekker strak in zit!
dus...

Re: De

39
Proficiat. Wens je veel lekkere Strega shots toe!

En al je er tzt nog meer uit wilt halen dan kan ik je de PSM mod van harte aanraden.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs