Re: Gebrand.nl
31Ja die. Ik denk dat de Mandheling beter geschikt is voor een cappuccino.
Micra&Ultra
Ook maakt het veel uit wat je ermee doet, hoe je (welke) maler precies afstelt, hoe heet je Pavoni is afgesteld, hoe lang je pre-infusie is, hoeveel druk je op de hefboom zet om de koffie eruit te persen, hoe snel de doorloop is etc.
Mogelijk ben je andere bonen / branding gewend en heb je e.e.a. nog niet weten aan te passen. Dat kan men de brander niet aanrekenen.2linker schreef: ma 27 aug 2018, 08:32Het lukt me ook niet om een echt lekkere koffie te zetten met mijn La Pavoni.
Dan heb je, misschien bij toeval, wel meteen twee zeer eigenaardige koffiesoorten gekozen. Over de Malabar kun je online van alles lezen, een interessante geschiedenis. Bonen die veel te verduren krijgen en daardoor een excentriek effect hebben. Iets voor liefhebbers van die dingen. De Mandheling ziet er als groene boon al vaak afschrikwekkend uit, heeft als het een beetje tegenzit veel werk en toewijding nodig, maar kan dan, na branding, heel gaaf smaken, eventueel moeten dan nog de wat erg zonderlinge boontjes er voor het malen uit worden gesorteerd en weggegooid.2linker schreef: ma 27 aug 2018, 08:32Ik kocht er vorige week voor het eerst eens koffiebonen: de Malabar en de Mandheling.
De Malabar was mij al bekend, juist vanwege de rijke smaak die ik er met de Pavoni uit krijg. Ik kocht ze tot nu toe bij Koffiebranderij Boon in Den Haag. Daar heb ik ze nooit zo vettig gekregen. Ik ga dus zeker gebrand.nl aanschrijven hierover.fransg schreef: ma 27 aug 2018, 10:54Over de Malabar kun je online van alles lezen, een interessante geschiedenis.
Vast niet. Ik citeer uit de mail: "Ik kan mij niet herinneren dat ik de Malabar bijzonder donker gebrand heb."fransg schreef: di 28 aug 2018, 22:20 Als ze weten welke datum / batch op je zak staat, kunnen ze vast ook nagaan hoe ze hebben gebrand, welk gewichtsverlies (meer wijst op donkerder) profiel of log-aantekeningen en ook exact welke tint ze hebben gemeten voor ze het gingen inpakken.