Re: Proefpanel; Little Roastery

31
Ook hier vandaag de Costa rica binnengekregen. Direct espresso voor mijzelf en cappuccino voor vrouwlief gezet. Blind geproefd zonder naar de smaken te kijken.
Ikzelf: melk chocolade, romig en cacao.
Zij: chocolade, vijg en abrikoos.

20 gram in, 40 gram uit. Doorlooptijd: 32 sec.

Conclusie: heel erg lekkere koffie.

Doorlooptijd was nog iets te lang. Morgen weer proberen met aanpassing in maling.

Is er trouwens iets van een format waarin we de review moeten doen?
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.
Bijlagen

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

32
jelveen schreef:Yes. Ook hier ontvangen. Even geduld nog (en de oude boontjes opmaken) en dan uitproberen. Erg leuke kaartje voor de smaaknotities erbij. Ben benieuwd of ik als beginner daar iets zinvols op weet te schrijven maar ik ga hem wel proberen te gebruiken.

Afbeelding

(Edit: wie was er zo lief mijn foto link te fixen?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

33
Ruben- schreef: ma 08 mei 2023, 17:17 Ook hier vandaag de Costa rica binnengekregen. Direct espresso voor mijzelf en cappuccino voor vrouwlief gezet. Blind geproefd zonder naar de smaken te kijken.

Doorlooptijd was nog iets te lang. Morgen weer proberen met aanpassing in maling.

je fotos en ervaringen lijken mij prima in orde. Aanvullend zit er bij mijn bonen ook een kaart met een beoordeling, heb jij die ook?
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

34
ErikvW schreef: ma 08 mei 2023, 18:53
Ruben- schreef: ma 08 mei 2023, 17:17 Ook hier vandaag de Costa rica binnengekregen. Direct espresso voor mijzelf en cappuccino voor vrouwlief gezet. Blind geproefd zonder naar de smaken te kijken.

je fotos en ervaringen lijken mij prima in orde. Aanvullend zit er bij mijn bonen ook een kaart met een beoordeling, heb jij die ook?
Ja die heb ik ook. Ik wil eerst de maling e.d. goed hebben, daarna ga ik hem invullen.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

35
Koffie ontvangen via de pakketjesbrengmeneer. De de No 42 Sumatra Giling Basah. Het eerste dat mij opvalt is dat het pakje duurzaam verpakt is: geen plastic plakband, maar plakband van papier. Prima!

Na een dag of 5 het pakje geopend: heerlijke licht romige geur. Dat beloofd een lekker bakkie te worden! Bonen zien er lichtbruin uit, dus de branding is gemiddeld. De bonen ruiken echt naar koffie.

Nu in de molen, een Mazzer Major, een geurexplosie waaiert mij tegemoet! De maalgraad is die van de Malabar die ik hiervoor gedronken heb en die is ook prima voor deze boon. Er wordt 13 gram gemalen want ik gebruik nu de La Pavoni Europiccola voor de proeverij.

De preinfusie gaat prima, dan de 10 seconden druk en de uitloop. Er stroomt in 30 seconden 29 gram stroperige substantie uit de filter, dat gaat dus ook goed!

In het kopje zie ik een dunne lichte cremalaag en de geur doet mij aan specerijen denken.

En dan proeven. Een stevige smaak, specerijen, specifieker benoemen lukt mij op dit moment nog niet. Maar hij bevalt mij prima.

5 minuten later:

Het is een stevige smaak, die lekker lang in de mond blijft. Ik proef geen zuurtje en dat bevalt mij uitstekend. De koffie zou ik goed in balans willen noemen, want ik proef ook geen bittertje. Volgens mij is het vandaag precies goed gegaan.

Als ik het iets verder wil omschrijven dan kom ik met behulp van enkele smaakwaaiers op het volgende: Kruidig, aards en noten.

Edit na het rondje met het hondje: Ik zou het een zware koffie willen noemen. Zo een die je drinkt met een glas cognac of aardse whiskey en een after dinner corona sigaar. Bijvoorbeeld de Ivory van Olifant.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Bijlagen

38
En vanmorgen een No 42 Sumatra Giling Basah espresso gezet met de QuickMill. Enkel bakje. Dat werd 11 gram, zelfde maling als gisteren, dus redelijk fijn.
Doorlooptijd was rond de 40 - 45 seconden, te lang dus. Hoeveelheid koffie: 28 gram. De smaak was wat vlakker, dunner dan op de Pavoni. De cremalaag ook nu een lichte dunne laag.

Wordt vervolgd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Bijlagen

39
Dirk Jan schreef:Koffie ontvangen via de pakketjesbrengmeneer. De de No 42 Sumatra Giling Basah. Het eerste dat mij opvalt is dat het pakje duurzaam verpakt is: geen plastic plakband, maar plakband van papier. Prima!

Na een dag of 5 het pakje geopend: heerlijke licht romige geur. Dat beloofd een lekker bakkie te worden! Bonen zien er lichtbruin uit, dus de branding is gemiddeld. De bonen ruiken echt naar koffie.

Nu in de molen, een Mazzer Major, een geurexplosie waaiert mij tegemoet! De maalgraad is die van de Malabar die ik hiervoor gedronken heb en die is ook prima voor deze boon. Er wordt 13 gram gemalen want ik gebruik nu de La Pavoni Europiccola voor de proeverij.

De preinfusie gaat prima, dan de 10 seconden druk en de uitloop. Er stroomt in 30 seconden 29 gram stroperige substantie uit de filter, dat gaat dus ook goed!

In het kopje zie ik een dunne lichte cremalaag en de geur doet mij aan specerijen denken.

En dan proeven. Een stevige smaak, specerijen, specifieker benoemen lukt mij op dit moment nog niet. Maar hij bevalt mij prima.

5 minuten later:

Het is een stevige smaak, die lekker lang in de mond blijft. Ik proef geen zuurtje en dat bevalt mij uitstekend. De koffie zou ik goed in balans willen noemen, want ik proef ook geen bittertje. Volgens mij is het vandaag precies goed gegaan.

Als ik het iets verder wil omschrijven dan kom ik met behulp van enkele smaakwaaiers op het volgende: Kruidig, aards en noten.

Edit na het rondje met het hondje: Ik zou het een zware koffie willen noemen. Zo een die je drinkt met een glas cognac of aardse whiskey en een after dinner corona sigaar. Bijvoorbeeld de Ivory van Olifant.
Dirk Jan, the master of (coffee) suspense
Afbeelding

Afbeelding