35
door Dirk Jan
Koffie ontvangen via de pakketjesbrengmeneer. De de No 42 Sumatra Giling Basah. Het eerste dat mij opvalt is dat het pakje duurzaam verpakt is: geen plastic plakband, maar plakband van papier. Prima!
Na een dag of 5 het pakje geopend: heerlijke licht romige geur. Dat beloofd een lekker bakkie te worden! Bonen zien er lichtbruin uit, dus de branding is gemiddeld. De bonen ruiken echt naar koffie.
Nu in de molen, een Mazzer Major, een geurexplosie waaiert mij tegemoet! De maalgraad is die van de Malabar die ik hiervoor gedronken heb en die is ook prima voor deze boon. Er wordt 13 gram gemalen want ik gebruik nu de La Pavoni Europiccola voor de proeverij.
De preinfusie gaat prima, dan de 10 seconden druk en de uitloop. Er stroomt in 30 seconden 29 gram stroperige substantie uit de filter, dat gaat dus ook goed!
In het kopje zie ik een dunne lichte cremalaag en de geur doet mij aan specerijen denken.
En dan proeven. Een stevige smaak, specerijen, specifieker benoemen lukt mij op dit moment nog niet. Maar hij bevalt mij prima.
5 minuten later:
Het is een stevige smaak, die lekker lang in de mond blijft. Ik proef geen zuurtje en dat bevalt mij uitstekend. De koffie zou ik goed in balans willen noemen, want ik proef ook geen bittertje. Volgens mij is het vandaag precies goed gegaan.
Als ik het iets verder wil omschrijven dan kom ik met behulp van enkele smaakwaaiers op het volgende: Kruidig, aards en noten.
Edit na het rondje met het hondje: Ik zou het een zware koffie willen noemen. Zo een die je drinkt met een glas cognac of aardse whiskey en een after dinner corona sigaar. Bijvoorbeeld de Ivory van Olifant.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.