Re: zelf branden

32
Aha. Maar er zoveel tevreden Behmor gebruikers dat die profielen wel zullen kloppen... Nu nog alleen uitvogelen welk profiel bij welke boon het lekkerst is naar jouw eigen smaak.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

34
Heb ook net gebrand, "stink" nu helemaal naar gebrande koffie :o :D . Een melange van Brasil Cerrado, Sumatra Mandheling en Monsooned Malabar. Een wat langere en voorzichtige branding gedaan, ben benieuwd.

Laat je koffie na het branden wel een paar dagen "rijpen" hè?! Zo net na het branden is de smaak nog vlak en niet goed. Zeker de eerste dagen verandert en verdiept de smaak aanzienlijk! Ik wacht eigenlijk altijd minstens drie dagen voordat ik de koffie gebruik, en liever wat langer. Ikzelf vind het verder meestal ook wel wat lekkerder om de koffie nèt in de tweede krak te branden, geeft net wat meer pit (vooral in cappu's).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Ik brand zelf regelmatig met de Behmor. Ik ben geen fan van heel erg donker branden.
Brazil Cerrado van Ongebrand en Yirg van Roestart.de zijn de bonen die ik gebruik.

Even een overzicht van de door mij gebruikte instellingen, ik brand in de keuken op kamertemperatuur.

Brazil Cerrado van Ongebrand
½ P4 D++++
16.00 minuten
meestal geef ik nog een aantal seconden meer door nog één keer tijdens het branden bij te plussen en voor het aflopen van de laatste 15 seconden op cool te drukken.
Ik trek de deur direct tijdens de koelfase open.

Yirg van Roestart
½ P4 D+++
15.45 minuten
Ook hier pak ik vaak een aantal seconden meer.

Ik heb deze instellingen geleend van een andere gebruiker van Kaffee-netz.de. Mocht je een beetje Duits kunnen dan staan daar best veel Behmor-brandsuggesties.

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat maar heb ook maar beperkte brand ervaring. Jouw suggesties voor andere profielen of suggesties van andere gebruikers zijn altijd welkom.

Succes

Jeroen
Cimbali Junior D, Mazzer Major, Behmor 1600

37
Instellingen 1lbs P4 D....,½ P4 D++++ 16.00 minuten
Oh gut, jargon! ;) Maar goed te horen dat het lukt!

39
oei oei. Met veel belangstelling volg ik al een tijdje deze pagina. Nu ik echt de stap wil zetten om te branden heb ik me toch geregistreerd.

Mijn plan is om te branden in een oud gietijzeren pannetje waar ik een metalen rooster in heb gelegd. Hierdoor hoop ik te kunnen zorgen dat bonen niet gebakken maar daadwerkelijk geroosterd worden.
Ik vind het vooral leuk om wat "aan te kloten". Ik maal mijn bonen met een handmalertje (gekocht bij de turk op de hoek) en zet mijn espresso in een potje op het gas. Erg basic dus, maar daar zit voor mij de lol juist in. Tot nu toe redelijk leuke resultaten behaald met gebrande bonen van Levelt.

Nu het punt van bonen kopen. De bedoeling is een redelijk straffe bak, dus ik denk dat het goed is om een melange met robusta te maken. Maar de vraag der vragen is dan, welk percentage?
Als ik bonen wil kopen via bijv. gebrand.nl of fleur de cafe (kwam ik beiden toevallig tegen), welke arabica of robusta schaf ik mij dan aan?
Hoe weet ik welke bonen bij elkaar passen zonder elkaars karakter te overheersen? Iemand (Spironski) goede tips?
Alvast bedankt!

40
Ik weet wel zeker dat je zònder Robusta ook een straffe bak kan zetten hoor! Wat ik van Robusta ken, smaakt toch altijd een beetje naar rubber.... Van iemand die robusta wel wilde gebruiken las ik ooit dat hij eigenlijk niet meer dan 10% toevoegde.

Ik stel me voor dat het branden in een pannetje toch wat ongelijkmatiger gaat dan met een machine, en dat je dus ook last krijgt van "charring" (verbranding), wat op zich al een straffere bak zal geven. En als je dan met je potje aan de slag gaat zou ik ook niet de meest agressieve boon nemen, denk ik.

Als je begint zou ik toch eerst single origins gaan branden, dan weet je tenminste waarmee je aan het werk bent. Daarna kan je altijd nog melangeren. Koop een aantal verschillende en kijk wat met jouw methode het beste werkt.
Een mooie "basis-boon" vind ik de Brasil Cerrado, die is vrij zacht en smaakt een beetje naar melkchocolade. Ethiopië/Yemen is vaak bijzonder met fruit, chocolade en pit, Sumatra's zijn vaak diep en vol met bittere chocolade. Monsooned Malabar is zacht en heel kruidig tegelijkertijd. Midden Amerika geeft vaak mooie fruittonen. Simpel gezegd.

Het is een complexe wereld, waar je brandkunsten ook nog eens het resultaat kunnen maken en breken. Proberen, proberen, proberen dus...

Oh, en heb je sweetmarias.com al doorgespit?