Re: Nog steeds geen mooie extractie

31
De Izzo Pompei? Mooie machine! Nu zou ik ook wel eens de espresso op jouw Duetto willen proeven als je er een K10 naast had staan. Denk dat dat het grootste verschil zou maken...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
NielsB schreef:Heb je de douchekop er nu al afgehaald om te zien of het daar er allemaal goed uit ziet?

Ik drink trouwens ook weinig espresso's. Ik vind ze vaak te bitter, te hard. De koffies van Caffenation zijn wat dat betreft het beste te doen vind ik. Maar bijvoorbeeld een Boot vind ik echt niet te snekken zonder melk en suiker.
Als de espresso uit een La Marzocco komt is ie (meestal) veel zachter. Bitter&zuur spelen een veel kleinere rol. En ook uit een pistonmachine komt een veel zachtere espresso. Ik ben daarom van plan mijn Duetto in te ruilen voor een Pompei. Ik kwam er 1tje tegen op de Britse Ebay, maar die was al geveild. Voor 870 pond!!

Ook als de koffie gemalen is in een molen met conische schijven, dan smaakt de espresso minder hard. Ga maar eens bij Sebastiaan langs in Utrecht. En drink daar een espresso uit de K10/Pompei combi. Dat is echt heeeel wat anders dan wat je nu drinkt.
Ik heb niet echt last van bittere en zure koffie en dat zou jij ook niet hoeven hebben met de machine die je hebt.

Ik ben wel heel benieuwd wat je dan voor een drankjes uit je peperpure machine trekt als je weinig espresso drinkt.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

33
Nauti schreef:Ik heb niet echt last van bittere en zure koffie en dat zou jij ook niet hoeven hebben met de machine die je hebt.

Ik ben wel heel benieuwd wat je dan voor een drankjes uit je peperpure machine trekt als je weinig espresso drinkt.
Ik vind de balans tussen bitter/zuur en de andere tonen zoals fruit, kruiden etc meestal niet geweldig. Deze balans vind ik wel lekker met verse bonen van bijv. Caffenation. Het is geen kwestie van last maar een kwestie van smaak. Mijn smaak.

Ik drink meer cappuccini. Mijn peperdure Duetto is uitermate geschikt voor het bereiden van cappo's.
Micra&Ultra

34
Spironski schreef:Nu zou ik ook wel eens de espresso op jouw Duetto willen proeven als je er een K10 naast had staan. Denk dat dat het grootste verschil zou maken...
Bij Sebastiaan in Utrecht heb ik espresso's gedronken uit de Duetto en uit de Pompei, beide in combinatie met de K10. De combi K10/Duetto gaf wat mij betreft een smaak die goed vergelijkbaar is met de de smaak van mijn combi thuis. Het grote verschil ervaarde ik met de combi K10/Pompei.

Een andere espresso die hoog in mijn top 3 staat, was er 1 bij ESW, een Bocca Gusto uit een LM met paddle groep in combinatie met een Mahlkonig K30 Twin. Ook daarbij speelde bitter/zuur een ondergeschikte rol. De K30 klonterde enorm. Maar er was verder geen speciale distributie nodig, alleen ff met de vinger glad maken en een licht tampje erop. Crema was niet bijzonder donker, bonen niet bijzonder vers. Maar een espresso.... wauw!!!
Micra&Ultra

35
Ja, ik geef je wel een beetje gelijk, hendelmachines kunnen iets romigs toevoegen dat een normale machine niet kan. Ik krijg meteen zin om weer met mijn Gaggia aan de slag te gaan.... :P
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
NielsB schreef:Heb je de douchekop er nu al afgehaald om te zien of het daar er allemaal goed uit ziet?

Ik drink trouwens ook weinig espresso's. Ik vind ze vaak te bitter, te hard. De koffies van Caffenation zijn wat dat betreft het beste te doen vind ik. Maar bijvoorbeeld een Boot vind ik echt niet te snekken zonder melk en suiker.
Als de espresso uit een La Marzocco komt is ie (meestal) veel zachter. Bitter&zuur spelen een veel kleinere rol. En ook uit een pistonmachine komt een veel zachtere espresso. Ik ben daarom van plan mijn Duetto in te ruilen voor een Pompei. Ik kwam er 1tje tegen op de Britse Ebay, maar die was al geveild. Voor 870 pond!!

Ook als de koffie gemalen is in een molen met conische schijven, dan smaakt de espresso minder hard. Ga maar eens bij Sebastiaan langs in Utrecht. En drink daar een espresso uit de K10/Pompei combi. Dat is echt heeeel wat anders dan wat je nu drinkt.

Douchekop had ik er nog niet afgehaald. Doe ik komende week wel even, ben nu erg druk met tentamens.

Sja, ik vind het moeilijk te omschrijven wat ik nou niet lekker vind... Bitter én zuur, waardoor ik ook niet weet of het de temperatuur is. Maar als ik hem minder warm zet is het zuurder, maar minder bitter, en nog steeds niet lekker.
Ik zal ook de koffie van caffenation eens proberen, bestel nu vrijwel uitsluitend bij Boot.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

40
Boot brand natuurlijk geen slechte koffie, maar wie weet is de combinatie geen gelukkige. Ik heb ook wel eens wat bij hen besteld en dat was een..... eeh, heftige bak!