Re: Espresso uit een afgestelde Jura Impressa

31
SteefM schreef:Als je de 'smaakkwaliteit' van koffie in een grafiek zou uitzetten tegen de tijd, zul je zien dat de smaak de eerste paar dagen wellicht nog toeneemt, daarna enkele weken constant blijft en na ongeveer 4 weken daalt deze en nog een week erna wordt deze vlak. Dat is mijn ervaring.
Met andere woorden: het maakt geen bal uit of de koffie nu 2 maanden of anderhalf jaar oud is, de smaak is ongeveer hetzelfde. Daarom maak ik één simpel onderscheid: binnen 4-5 weken is de koffie vers, daarna oud. De kwaliteit verandert daarna niet meer. Je kan het dus op 'gemiddelde koffiegebruiker-schaal' dan wel niet oud noemen, de smaak is hetzelfde en daarom maakt dat in mijn ogen niet uit. En dat maakt dus ook niet uit of je purist bent of niet.
Voor het grootste gedeelte ben ik het (al) roerend met je eens. Alleen meen ik dat het bij Senseo of Nespresso niet te proeven of te herleiden is, bij een volautomaat lastig wordt en dan blijft de halfautomaat met alle randvoorwaarden die er aan kleven (voor de purist...) over als het platform waarop de koffie niet ouder mag zijn dan 7 tot 10 dagen.
Overigens heb ik altijd begrepen dat er ook prima Robusta's zijn. In veel melanges worden deze ook verwerkt om hun aangename eigenschap om mooi crema tevoorschijn te toveren. Groot nadeel ervan is natuurlijk de grote hoeveelheid cafeïne.. In ieder geval: als ik een melange koop, maakt mij het niet zoveel uit of er ook Robusta in zit, het gaat om de smaak.
Ook eens, in 2 huismelanges van ons zitten ook robusta's. Nederlanders zijn er mee opgegroeid en verwachten ook die smaak weer terug in de espressokoffie
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

32
Een verse koffie is op een vreemde manier minder gevoelig voor fouten in de verdeling. Vraag maar aan mensen met een bodemloze pf. Aangezien superauto's (voor de luiwammes...) niet veel aan fatsoenlijke verdeling doen is het aannemelijk te maken dat een verse koffie handig kan zijn.
Daarnaast trekt men een oudere koffie vaak meer 'ristretto' om toch genoeg smaak te krijgen. Superauto's hebben daar wat moeite mee omdat je minder speelruimte hebt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

33
Jura_Impressa schreef:Beste Steef,

Dat klopt wel. Maar plaats een en ander in een wat breder kader: het is koffiepraat en geen puristenpraat.nl. Hou het breed voor meer mensen die van koffie houden, daar is het forum voor bedoeld. Want als we alleen de puristen hier proberen te benaderen, is het forum weinig interessant voor mensen die iets over koffie/machines willen leren of weten.

Met andere of zachtere woorden: de grootste groep gebruikers/koffiedrinkers drinkt filterkoffie, Senseo, Nespresso, uit een volautomaat of uit een halfautomaat. Buiten de (op schaal) kleine groep puristen, zal een ieder uit een andere groep koffie die 2 maanden jong is als vers beschouwen.

Wanneer is de koffie uit een Nespresso cupje gebrand, behandeld, verpakt, omverpakt, verscheept, opgeslagen en via internet verkocht en door TNT afgeleverd en uiteindelijk in de machine gegaan?! Hetzelfde geldt voor Senseo...

Mijn huismerk koffie wordt wekelijks vers aangeleverd op pallets. Importkoffie heeft nu eenmaal importeurs etc etc...
Ik snap je wel, maar ga je op Hifi.nl dan staan te beweren dat Bach op een transistor radio ook nog steeds mooi is? Of op Topgear.nl dat je in een Toyota Corolla uit 1986 ook prima naar Istanbul kan reizen, of op Culinair.nl dat de MacDonalds zo gek nog niet is?

Want dat is namelijk allemaal waar! En toch...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

34
Nee, dat beweer ik niet, maar hele volksstammen die het wél doen. Alleen gaat de reis dan in een 30 jaar oude Mercedes met imperial. Nogmaals: dit verkondig ik niet op barista.nl, maar op koffiepraat.nl. Als ik het wel heb is dit forum bedoeld voor iedereen die wat over koffie weet of wil weten...

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat koffie binnen een week het lekkerst is, maar de gemiddelde luisteraar zal ook op een transistorradio herkennen dat het Bach is.

Bij illy hadden ze blikken weggelegd en jaren later als riserva geopend en geproefd. Ik zal eens kijken of ik nog documentatie kan vinden over die proeverij.

35
Nee, dat beweer ik niet, maar hele volksstammen die het wél doen.
Dat is een beetje mijn punt: die hele volksstammen komen hier dus niet. Ik denk dat je voor willekeurig wàt (vandaar die voorbeeldjes) wel kan stellen dat "de volksstammen" er niet zoveel verstand van hebben, er een potje van maken en zich tevreden stellen met "gemiddeld matig als het maar te herkennen is".

Die mensen zijn tevreden met wat ze hebben en gaan geen moeite doen om een site of een forum te bezoeken, laat staan daar te posten. Wat de mensen daar als "enthousiasme" zien, zien zij als "moeilijk doen" en aanstellerij.
De leden van fora willen dus wat dieper op de materie ingaan en kijken, proeven, horen wat je kan doen om de ervaring beter, mooier, lekkerder te maken. En dat kan inderdaad erg ver gaan, tot kokerdenken aan toe.

Maar punt is volgens mij dat we hier op het forum zitten om onze hobby te verfijnen, om te leren hoe we het nog beter kunnen doen en hoe er nog meer genot uit te halen. En dan komt het een beetje flauw op mij over als er hier mensen gaan roepen dat we niet zo moeilijk moeten doen en maar normaal moeten doen als iedereen.

Nee, ik zit hier juist wèl om "moeilijk te doen" over zoiets triviaals als koffie, ik vind dat leuk!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Ik denk dat mensen die een superauto te omschrijven zijn als mensen die enerzijds op een gemakkelijke manier koffie willen maken, maar aan de andere kant zijn ze kennelijk bereid om een fors bedrag uit te geven voor lekkere koffie.
Het gemaksargument kan ik prima begrijpen, niet iedereen heeft zin in gedoe. Maar de kwaliteit van de koffie moet toch zo goed mogelijk zijn. Als mensen ervan doordrongen raken hoe belangrijk verse bonen zijn, en wat het smaakverschil is, dan zijn ze echt bereid om daarvoor te betalen. (Verse bonen zijn niet eens duurder dan ouwe Illy.)
Ga niet de superautobezitters wegzetten als domme mensen die het toch niet proeven. Het zijn mensen die bereid zijn veel geld uit te geven voor een lekkere bak koffie, en met ouwe bonen doe je ze echt tekort.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

37
Ik heb in mijn omgeving best veel superauto-gebruikers. Eigenlijk kennen ze allemaal de kwaliteit wel van een halfautomaat. Maar vanwege het gebruisgemak wordt er dan toch voor een superauto gekozen.

Maar hoe belangrijk verse bonen zijn, dat weet eigenlijk niemand: Italiaanse koffie is natuurlijk het beste en de THT datum is de enige die van belang is. Een superauto maalt per bereiding, dus je hebt altijd verse koffie. Prima!

Een forum is een openbare plek om informatie uit te wisselen. Laat de informatie over het belang van versgebrande bonen alsjeblieft duidelijk zijn op dit forum. Alle koffieliefhebbers, dus ook superauto-gebruikers hebben het recht om het beste uit hun machines te halen.
Micra&Ultra

38
Volgens mij ga je hier de fout in:
Alleen meen ik dat het bij Senseo of Nespresso niet te proeven of te herleiden is, bij een volautomaat lastig wordt en dan blijft de halfautomaat met alle randvoorwaarden die er aan kleven (voor de purist...) over als het platform waarop de koffie niet ouder mag zijn dan 7 tot 10 dagen.
Senseo / nespresso: eens, maar ook vooral omdat in cups/pads gemalen koffie zit en dus 'per definitie' niet vers is; er vált dus niets meer te herleiden, want van versheid kan geen sprake zijn.
Maar verder is in mijn ervaring (en ik geloof dat bijna iedereen het hier met mij eens is), de versheid van de koffie voor élke zetmethode van belang. Dus óók voor volautomaten, of, zoals Oxxo stelde, júist voor volautomaten. Verse koffie is dé sleutel tot goede koffie.

Als je kijkt naar de traditionele 4 M's van het koffiezetten, stellen bijna alle koffieliefhebbers altijd de melange bovenaan: de állerbelangrijkste. De rest, machine/molen/mano, is aan de bonen ondergeschikt. Zonder verse bonen geen echt goede koffie.

39
Tja beste leden,

Ik predik maar voort op hetzelfde pad...breed houden dit forum. Dus als je iedereen veroordeelt tot wekelijks bij de koffiebrander staan voor vers gebrande koffie (nee, niet in de winkel zoals bij van Hilst, maar echt 'aan de branderij') dan zijn we bij voorbaat verloren. Geen gemiddelde koffiedrinker die deze 'winst' terugziet in zijn koffie. En dus ook geen espressomachine koopt.

Want dan ook maandelijks de machine terug naar de servicedienst (de gemiddelde koffiedrinker wil of kan geen onderhoud plegen aan de machine) en alle randvoorwaarden die geschept zijn om de perfecte espresso op tafel te krijgen (die voor de gemiddelde koffiedrinker weer te sterk is).

Daarmee wil ik de mensen niet diskwalificeren of bestempelen, dat is ervaring van 20 jaar koffie verkopen in Nederland.

Van de liefhebbers worden er een paar purist, die groeien door tot het niveau van thuisbarista. De rest wil lekkere koffie die het niveau van filter of senseo ontstijgt. Wil je die bereiken op een groots en bepalend forum, moeten we m.i. toch een wat bredere visie hebben. Zijn er dan ook mensen die dit punt zien?

40
Er valt gewoon niet zo veel te praten over de manier van SenSeo zetten, of hoe je een jura knopje indrukt. En blijkbaar is er ook geen echte behoefte voor: aangezien ik geen senseo liefhebbers hier op het forum zie (en dat komt niet omdat ze weggepest worden ofzo, er valt gewoon niets te halen voor hun).

Je hebt mensen met een hobby die graag willen praten erover, en je hebt mensen die snel koffie willen, en niet te veel tijd in besteden (ook niet op fora).