Re: Te grove maling Mahlkonig Vario Home

31
Spironski schreef: Da's natuurlijk helemaal waar. Maar andersom is het toch ook weer niet toevallig dat over het algemeen de betere malers ook de zwaardere malers zijn?
Dat is waar. Maar dan draai je oorzaak en gevolg om. De Vario is by all accounts een heel goede maler. Maar met volledig andere ontwerpdoelen ontworpen dan een SJ. Als gevolg daarvan is het allemaal een stuk compacter, lichter, veel gebruiksvriendelijker en misschien wat minder duurzaam. Wat ook begrijpelijk is aangezien de maler niet commercieel gebruikt wordt. Daar staat tegenover dat de parts support van Baratza kennelijk erg goed is. Weet niet van Mahlkoenig, maar het zou me verbazen als dat niet hetzelfde zou zijn. Een nieuwe bovenste maalschijvenhouder kost bij mijn maler iets van 200E. Baratza stuurt ze gratis op. En een maler hoeft helemaal niet groot te zijn. Schroef je SJ maar eens open en verbaas je om de lege ruimte.

Mijn maler is ook 20 kilo en iets van 50cm hoog zonder bonenhouder. Vind ik erg veel om wat schijfjes van minder dan 7 cm rond te draaien.

Naast handmalers weet ik niet veel lichte malers die ook erg goed zijn behalve de Vario trouwens.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

33
Dat is waar. Maar dan draai je oorzaak en gevolg om
...ehh, ik dacht dat ik dat nu juist niet deed? Goede malers zijn vaak zwaar, maar zware maler zijn niet automatisch goed...., toch? :?

Naja, ik geloof hoe dan ook wel in de kwaliteit van de Vario. Het zijn bouwmatig geen Mazzers, maar die zijn qua degelijkheid ook totaal overdreven voor thuisgebruik. En hoewel mijn schijven 83mm zijn, wordt de meeste ruimte inderdaad in beslag genomen door de dikke mantel en de zware motor.
Nu is veel metaal wel goed om warmte af te voeren, maar alweer: voor thuisgebruik... :lol:

Nu is dat het onderdeel wat nog het minst bijdraagt aan de kwaliteit, maar is de mantel van de Vario nu echt van plastic, of toch van dun metaal?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Spironski schreef:
Dat is waar. Maar dan draai je oorzaak en gevolg om
...ehh, ik dacht dat ik dat nu juist niet deed? Goede malers zijn vaak zwaar, maar zware maler zijn niet automatisch goed...., toch? :?
Het was een ´als dan´. Mijn opmerking was in de trant van "als je denkt dat zware malers goed zijn omdat er veel goede malers zwaar zijn draai je oorzaak en gevolg om". Het was een observatie ipv een persoonlijke aanval.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

36
Dat dunne plastic is wat mij betreft nog het kleinste nadeel. Ik vind voornamelijk die maalgraad-schuifjes toch een beetje knullig voor z'n prijsklasse. Ik had liever gezien dat er een traploze instelling met een schroef zoals bij de Compak K3 opzat. En dan natuurlijk natuurlijk in combinatie met alles wat de Vario zo fijn maakt: niet sproeien; mooie homogene maling; weinig restmateriaal wat in de machine achterblijft; timer voor het routinewerk. Misschien in een volgend model?
Rocket Espresso Cellini ; Mahlkonig Vario Home ; Mypressi Twist; Aeropress; Bodum French Press

37
@Blue: ik zag het ook niet als een persoonlijke aanval hoor. Maar volgens mij zeg ik in feite precies hetzelfde als jij (en draaide ik het dus juist niet om). Niet zo belangrijk, klaar.

@ Erikque: er bestaat toch al een model boven de Vario Home (naam ontschiet me even)?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Spironski schreef:
@ Erikque: er bestaat toch al een model boven de Vario Home (naam ontschiet me even)?
Ik vrees van wel :) . Maar ik vrees ook dat we het dan hebben over een andere prijsklasse :?

Wat ik eigenlijk bedoel is dat een aantal eigenschappen van meerdere apparaten uit de prijsklasse van de Vario gecombineerd zouden moeten worden in een nieuw model. Of een nieuw merk, dat is mij om het even.
Rocket Espresso Cellini ; Mahlkonig Vario Home ; Mypressi Twist; Aeropress; Bodum French Press