Dat is waar. Maar dan draai je oorzaak en gevolg om. De Vario is by all accounts een heel goede maler. Maar met volledig andere ontwerpdoelen ontworpen dan een SJ. Als gevolg daarvan is het allemaal een stuk compacter, lichter, veel gebruiksvriendelijker en misschien wat minder duurzaam. Wat ook begrijpelijk is aangezien de maler niet commercieel gebruikt wordt. Daar staat tegenover dat de parts support van Baratza kennelijk erg goed is. Weet niet van Mahlkoenig, maar het zou me verbazen als dat niet hetzelfde zou zijn. Een nieuwe bovenste maalschijvenhouder kost bij mijn maler iets van 200E. Baratza stuurt ze gratis op. En een maler hoeft helemaal niet groot te zijn. Schroef je SJ maar eens open en verbaas je om de lege ruimte.Spironski schreef: Da's natuurlijk helemaal waar. Maar andersom is het toch ook weer niet toevallig dat over het algemeen de betere malers ook de zwaardere malers zijn?
Mijn maler is ook 20 kilo en iets van 50cm hoog zonder bonenhouder. Vind ik erg veel om wat schijfjes van minder dan 7 cm rond te draaien.
Naast handmalers weet ik niet veel lichte malers die ook erg goed zijn behalve de Vario trouwens.