Gisteren een klein pakje Kona gekocht. Was een koopje, dacht ik.
Kona Estate 250 gram
Zwarte lakzak, geen THT.
Ik maak het zakje open en... aijai-aie géén heerlijke koffielucht. Is deze koffie wel voldoende vers? Wel (ingedroogde) olievlekjes op de bonen, de koffie is wel redelijk vers in de zakjes gedaan. Redelijk kleine bonen, dat weer wel.
Branding: ± full city met de meeste ziel uit de boon gebrandt, maar nog niet ´dark´ of ´napolitaans´.
Machine: Giotto op 1,05 bar. Houder, 14-grams 2-kops.
Molen N/S (Rossi) Feitelijk maal ik alle soorten espressokoffie tussen de 4,6 en 5,2. Maar na vandaag heb ik een maalrecord gevestigd: 7,8 voordat de doorlooptijd normaal was en er een redelijke cremalaag ontstond.
Extractie verliep mooeizaam. Na 8 mislukte espresso´s stond de molen op een diepterecord van 7,8. De bonen werden letterlijk tot stof vermalen...
Natuurlijk kan hier geen goede koffie uit voortkomen. Van de voorafgaande kopjes heb ik hooguit 1 druppel geproefd: onderextracted, zuur en bitter. Op de stof-stand werd de koffie drinkbaar, maar weinig krachtig en had echt niet het aroma dat je omhelst zoals echte verse Kona doet. Zuurtegraad bleef hoog, maakte bij verschillende zet-temperaturen niets uit.
Kortom een zure sof en denk ik het bewijs dat echte Kona onder de 60€/kg niet te koop is.
Re: Wat drink je nu?
32Nog even over de thee: welke naam allicht voor de hand ligt is: Theeleut.nl Maar wellicht dat je dan een forum babbelende roddelende dames en heren krijgt
Maar serieus: ik ben ook een bastaard: ik drink beide. Mijn apparatuur voor de koffie is oneindig veel duurder, maar ik heb dan wel weer een stuk of zeven verschillende theeën staan.
Ik moet ook zeggen dat ik niet koffie verslaafd ben, ik houd gewoon van de smaak (oké en de werking). Ik houd van lekkere dingen, dus ook van lekkere thee!
Maar serieus: ik ben ook een bastaard: ik drink beide. Mijn apparatuur voor de koffie is oneindig veel duurder, maar ik heb dan wel weer een stuk of zeven verschillende theeën staan.
Ik moet ook zeggen dat ik niet koffie verslaafd ben, ik houd gewoon van de smaak (oké en de werking). Ik houd van lekkere dingen, dus ook van lekkere thee!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
33Momenteel heb ik er de Ristretto van Blanche Dael erin!
Bij het openen van de verpakking rook hij heerlijk, maar wel enorm vettige bonen (oliedruppels aan de binnenkant vd verpakking).
Hierdoor heeft mn maler het er wat moeilijker mee.
De koffie is erg rijk van smaak, de bitterheid valt me mee. Gedetailleerd beschrijven vind ik nog wat moeilijk, maar zal vanavond wat aanvullen.
Al met al wel een erg lekkere koffie!
Bij het openen van de verpakking rook hij heerlijk, maar wel enorm vettige bonen (oliedruppels aan de binnenkant vd verpakking).
Hierdoor heeft mn maler het er wat moeilijker mee.
De koffie is erg rijk van smaak, de bitterheid valt me mee. Gedetailleerd beschrijven vind ik nog wat moeilijk, maar zal vanavond wat aanvullen.
Al met al wel een erg lekkere koffie!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
35Lintong, groene bonen, met resten vlies. Ga ze vandaag branden.
Kleine bonen. Als verrassing voor me door kennissen meegenomen.
Kleine bonen. Als verrassing voor me door kennissen meegenomen.
Er gaat niets boven morgen.
36Op dit moment een blijver in de hopper; Caffé New York Extra. Met Jamaica Blue mountain. Heerlijk zachte, volle smaak.
Binnenkort komt er ook weer Jolly Caffe in huis. Net iets minder zuur dan illy. Ik verheug me er nu al op.
Jummie, jummie...
Adios Sanne
Binnenkort komt er ook weer Jolly Caffe in huis. Net iets minder zuur dan illy. Ik verheug me er nu al op.
Jummie, jummie...
Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen
37Nu in de molen Papua New Guinea Sigri van "de Melangerie" in Hoorn, koffie wordt na bestelling voor je gebrand en meteen verstuurd. Echt helemaal top.
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands
38Alleen die verzendkosten van € 7,50 staan me in de weg...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
39Peeze Romagna donker. Heeerlijke melange van Santos, Java, El Salvador, Costa Rica en Guatemala. In een donkere branding, lekker als espresso en café creme.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.
40Héérlijke Tarrazu medium blend. Door een vriend meegebracht uit Costa Rica, lekker vers laten malen bij Simon L. wegens het (nog) ontbreken van een eigen maler.
Prima koffie, met een mooi verhaal.
Prima koffie, met een mooi verhaal.
I had some dreams, they were clouds in my coffee. Carly Simon
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky