Re: Blind proefpanel

31
Zo net terug van een weekje Eifel. De bonen zijn op. Hier mijn reaktie
Zo…….. het pakket voor het blindproefpanel is binnen. De eerste keer dat ik mee ga doen.
Heel spannend. Mooi aangeleverd in een kartonnen doos.
De bonen zitten in een doorzichtige gesealde zak. Ze zien er mooi uit. Vrij regelmatig van vorm. En niet heel donker en niet heel licht van branding. Eigenlijke een mooi kleur. Ze zien er ook niet vettig uit.
Zal ik de zak al open maken om te ruiken?. Nee, nog even wachten. Er zitten nog een paar bonen van een andere soort in de maler. Maar hoe ga ik nu omschrijven hoe de bonen ruiken, hoe ze smaken, welke woorden horen daarbij?
Misschien helpt het boek over Koffie. Heb ik net gekocht. Staat alles in. Ja dat moet lukken.
Ik maak de zak open. Mijn niet al te kleine neus erin. Warme gevoelens komen op. Ik zie beelden van de tijd dat ik nog geen koffie dronk. Tenslotte kreeg je daar kromme benen van. Ik ruik de warmte de aangename luchten van de geur die koffie voort kan brengen. Ik dwing mijn vriendin om ook haar neus in de zak te steken. De geur bevalt. Het ruikt goed.
Ik heb wijnen geroken die te vies waren om te drinken, ondanks de waanzinnige prijs. Nog niet op dronk is dan de conclusie. Hoe zou de koffie dan smaken?
De bonen gaan in de maler. De maling ziet er goed uit. De doorlooptijd is ook niet heel verkeerd. Het komt heel dicht in de buurt van de gewenste 25 sec. De crema is niet heel dik. De koffie ruikt wel weer lekker. Aangezien wij meestal cappo drinken wordt er melk gegoten. Goed dan de smaak. Het boek er maar bij want we willen toch een goed omschrijving. Chocola, …………, tsja wat is het nou? Eigenlijk is het moeilijk. Het is een koffie die niet zuur en niet bitter is. Een koffie die aangenaam nasmaakt. Een koffie waar we nog wel een kopje van lusten. En misschien nog wel 1. Een koffie kortom die we weer zouden nemen. Een koffie met smaak Zachte smaak, aangename smaak, veel smaak. Koffie die geen suiker nodig heeft om gedronken te kunnen worden.
Kortom ik zou graag een portie bestellen.
SCAE barista level 1