Re: Volautomaten zijn schimmelbakken

31
Voor je daar iets over kan zeggen moet je de soort schimmel weten. Gezien de kleur en voorkomen schat ik het op een penicillium achtige. Dat zegt echter ook niet alles, omdat er zowel toxineproducerende zijn en niet-toxineproducerende. De schimmels van brie en roquefort zijn bekende voorbeelden van niet toxineproducerende penicillium soorten.

Ochratoxines komen van nature al voor op plantaardige producten zoals koffiebonen. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Volautomaten zijn schimmelbakken

32
Ik schrijf dan ook over mogelijk gevaarlijke toxinen, en ik vraag me af of er al eens goed onderzoek naar is gedaan: "is schimmel in superautomaten wellicht giftig?"

Maar het leek me wel zinnig om gevaar door bacteriën te onderscheiden van gevaar door schimmels.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder