Re: @3aan en de thuisbranders

31
Vandaag tweemaal 125 g Malabar gebrand. Eerste batch geprobeerd Adriaan's profiel te volgen met zo'n 10 C / min. Profiel (donkerblauw = boontemperatuur, rood = max environmental temp, geel en ander blauw zijn delta's, niet teveel op het geschommel letten):
roast 65 profile.jpg
Met de tweede batch wilde ik snel door het middensegment heen om te kijken wat dat zou doen met de fruitigheid, en dan een uitgerekte ontwikkelfase. Ik verwacht dat deze fruitiger en zoeter kan zijn dan de eerste, maar ik kan het ook mis hebben.
roast 66 profile.jpg
Dan nog wat vergelijking van kleur van de brandingen.
Mijn eerste batch:
roast 65 Malabar rechte lijn - klein.JPG
Mijn tweede batch:
roast 66 Malabar snel dan langzaam - klein.JPG
Adriaan's referentie:
Malabar Adriaans referentie - klein.JPG
Laatst gewijzigd door Kabouter op zo 19 jan 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

32
De eerste batch lijkt een klein beetje donkerder dan de andere twee; de tweede batch lijkt op die van Adriaan. Hier nog een vergelijking in 1 foto, in de potjes (van links naar rechts batch 1, batch 2, referentie Adriaan):
van links naar rechts 65 66 referentie - klein.JPG
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

33
Dankje, mooi verslag, erg prettig om zo mee te kunnen kijken. Ik denk trouwens dat je je van de kleine kleurverschillen voor zover je die met je oog kunt waarnemen aan de buitenkant van de boon niet veel moet aantrekken. Bij gebruik van meetapparatuur op het maalsel van de bonen kan de 'diepe' branding sterk blijken te verschillen bij bonen die er aan de buitenkant allebei even bruin uit zien.

Wijkt de kleur zeer sterk af dan zegt dat mogelijk wat, maar ik zou me er bij kleine verschillen helemaal niets van aantrekken. Zeker als je verschillende profielen hebt gebruikt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

34
Nou ik heb me vanochtend ook aan de eerste batch malabar gewaagd met de gene. Qua kleur overeenkomstig met de batch die ik van Adriaan had gekregen.

Ik heb niet voorverwarmd zonder bonen(?) (zag daar het nut niet van in als je eerst 5 min op 85 graden gaat zitten?

Dit is het schemaatje dat ik gevolgd heb:
Eerst 5 minuten op 85 graden drogen

Toen in 2 minuten naar 125 graden
3 minuten naar 190 graden
7 minuten naar 210
de laatste 5 a 6 minuten naar 220 doorgegaan. (weet niet meer precies wanneer ik ze eruit gehaald heb)
2e crack was aan de gang toen ik de bonen eruit haalde (ik had qua geur het gevoel dat ik niet verder moest) Koelen buiten de gene

Denk dat de totale brandtijd net iets minder was dan 18 min na het 5 minuten drogen...

Als ik hier lees krijg ik de indruk dat dit te lang is???
Laatst gewijzigd door mloes op zo 19 jan 2014, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe

36
voor en na ....tijdens is lastig te fotograferen met de gene...

Hieronder de foto van het resultaat.

Afbeelding

die waar de lepel bij ligt is mijn eigen brandsel. De andere van de batch van Adriaan.

Hoe krijg ik ze er nu goed op :?:

39
poeh....ja misschien wel een beetje, maar als ik er 5 op een rij lig zijn er 3 kleiner en 2 groter...dus tja...lastig. Zou wel logisch zijn gezien de langere tijd die ik ze in de brander gehad heb...meer vocht verbrandt? Als het al zo is dan is het echt een klein beetje...niet zo enorm als op de foto lijkt.

Ik vond het zelf ook wel lang duren hoor voordat ik de 1e crack hoorde....maar stoppen omdat de tijd bereikt is leek me ook geen goed idee...ze waren nog echt niet goed rond de 13e minuut...ben vergeten te noteren wanneer de 1e crack was...maar dat zal zo'n 3 a 2 minuten voor het einde zijn geweest...

Ik had overigens 200 gram gebruikt, omdat het volume daarmee al anderhalf keer zo veel was....volgende keer toch 250 gram??

Hoe kreeg je die foto er nu op....?