Re: Espressomachine voor 'n arme sloeber? ;).

32
MarcoVenezia schreef:waarom eerst niet eens een Aeropress proberen?
Idd, ik grijp regelmatig terug naar de aeropress omdat het mij zonder veel moeite altijd lukt een zeer smakelijk(e) kop(je) te zetten. Het zakje verhuist ook regelmatig mee naar het werk. Het is niet onwaardiger dan espresso en je kan er veel kanten mee uit.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

36
bobbee schreef:De k8 kan ook een k6 zijn of k5!
Nope, dat is een K8. Ik heb genoeg compak's gehad om het verschil te kunnen zien :)
En van dat rijtje op die pallet lijkt hij wat mij betreft daarmee de mooiste keuze. Een nieuwe hopper mag dan 50 euro kosten, die hoef je natuurlijk niet te kopen. De meesten op dit forum hebben er geen hopper op, blijft de machine een stuk lager ook zo zonder hopper. Er zijn genoeg plastic bakjes en dingetjes die er wel bovenop passen als vervanger van een hopper. Maar het is de enige met 80mm+ schijven op die pallet volgens mij.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

37
Uiteindelijk komt alles er op neer of je het zelf lekker vind. Maar daarnaast zou je nog best naar de raad van ervaren mensen kunnen luisteren, natuurlijk.

In mijn eerste post in dit draadje schrijf ik het al: "gebruik hoe dan ook goede verse bonen". Bobbee doelde daarop met zijn opmerking dat apparatuur niet belangrijk is: als je bonen niet deugen is er niets wat ze nog wèl lekker gaat laten proeven, hoe goed en duur je apparaten ook.

De rest van de commentaren over apparatuur gaan er van uit dat je goede bonen gebruikt. En dan maakt de juiste apparatuur wèl wat uit. Voor espresso heb je toch aan een minimum aan eisen te voldoen, en daarvoor zal je dus iets uit moeten geven. Als je dat niet wil/kunt, daarom al een paar keer de raad om geen espresso te maken. Betere koffie krijg je dan door een andere, simpeler methode te gebruiken. Je kan nu eenmaal niet ècht voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Ik zie wel eens jongeren naar muziek luisteren via de speakers van hun telefoontje. Ikzelf vind dat werkelijk geen gehoor, maar als zij er nu blij van worden: prima toch? Ze moeten me alleen niet gaan vertellen dat hun geluid net zo goed is als wat uit mijn eigen hifi komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Spironski schreef:Uiteindelijk komt alles er op neer of je het zelf lekker vind. Maar daarnaast zou je nog best naar de raad van ervaren mensen kunnen luisteren, natuurlijk.
Natuurlijk, maar ik heb nog geen idee wie er hier ervaren is.
Niet iedereen met veel postings is natuurlijk per definitie een ervaringsdeskundige. Sommige mensen posten gewoon heel veel ;)
In mijn eerste post in dit draadje schrijf ik het al: "gebruik hoe dan ook goede verse bonen". Bobbee doelde daarop met zijn opmerking dat apparatuur niet belangrijk is: als je bonen niet deugen is er niets wat ze nog wèl lekker gaat laten proeven, hoe goed en duur je apparaten ook.
Waarheid als een koe natuurlijk, maar het leek alsof hij wilde zeggen 'het maakt niet uit welke machine je gebruikt, alle smaak zit in de bonen'.
De rest van de commentaren over apparatuur gaan er van uit dat je goede bonen gebruikt. En dan maakt de juiste apparatuur wèl wat uit. Voor espresso heb je toch aan een minimum aan eisen te voldoen, en daarvoor zal je dus iets uit moeten geven. Als je dat niet wil/kunt, daarom al een paar keer de raad om geen espresso te maken. Betere koffie krijg je dan door een andere, simpeler methode te gebruiken. Je kan nu eenmaal niet ècht voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Er was al een 10 euro per kilo tip, dat is aardig haalbaar.
Inmiddels zijn er al malers voor 50 euro en de apparaten lijken ook betaalbaar te krijgen.
Het kan dus wel 'on a budget'. Vrijwel alles kan 'on a budget' als je een beetje diep graaft.
Al werkt dat natuurlijk twee kanten op, je moet 't budget vrijwel altijd een beetje oprekken :D
Ik zie wel eens jongeren naar muziek luisteren via de speakers van hun telefoontje. Ikzelf vind dat werkelijk geen gehoor, maar als zij er nu blij van worden: prima toch? Ze moeten me alleen niet gaan vertellen dat hun geluid net zo goed is als wat uit mijn eigen hifi komt.
Afbeelding

;).
Vanwege die hobby weet ik ook dat je met kritisch rondneuzen, veel vragen stellen, geduld en geluk altijd voor minder iets moois kunt hebben dan de 'bollebozen' in eerste instantie zeggen.
Alleen stuit je dan vaak op wat weerstand, dat blijkt maar weer eens.

40
Vanwege die hobby weet ik ook dat je met kritisch rondneuzen, veel vragen stellen, geduld en geluk altijd voor minder iets moois kunt hebben dan de 'bollebozen' in eerste instantie zeggen.
Alleen stuit je dan vaak op wat weerstand, dat blijkt maar weer eens.
Alleen zijn die Lidl-bonen dan een beetje het equivalent van..... ehhh, de Playmobil draaitafel. :lol:

Oké, beetje overdreven, "but you get my drift" ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder