Re: Even voorstellen: Roald.

31
De bonen komen niet uit de vriezer, ik bewaar mijn koffie in CoffeeVac bussen. De koffie haal ik overigens bij Fascino Coffee, met een kilo doe ik normaal gesproken één maand. Net shotjes gezet om de temperatuur van de espresso in het kopje te meten, maar de thermometer begint pas bij 60 graden en daar kom ik niet bij in de buurt. De koffie is zonder probleem in één keer achterover te slaan, ik gok een graad of 40? De kwaliteit was wederom helaas niet denderend.

32
Moeilijk. :roll: als ik mijn kopjes verwarm, daalt de temp van het zetwater. Dit is te zien aan de druk van de zetgroep. Deze heeft wel even de tijd nodig om op temp/ druk te komen. Heb je daar al op gelet? En wanneer gooi je het warme water uit het kopje. Ik maal de koffie, tamp deze , laat de druk van de zetgroep weer tot 1 bar komen, portafilter in de machine, gooi de lever omhoog, gooi het warme water uit de kopjes, en dan voor de koffie uit de portafilter komt de kopjes eronder. Dan zou het een zeer warm kopje koffie moeten zijn. Let goed op dat de druk weer 1 bar is. :D
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

36
Bedacht me dat er vandaag ook een thermometer voor het melk schuimen is binnengekomen.
Heel het riedeltje weer gedaan, thermometer in het hete kopje en een doppio gezet.
De temperatuur liep zowaar op tot 60°C en voelde ook goed warm aan. Snap er weinig van.

Afbeelding

Voor mijn gevoel moet ik eerst zoveel mogelijk fouten uitsluiten. Het eerste wat ik nu ga doen is op mijn werk een passende tamper laten draaien.

Dat de koffie niet zo heet is als het water uit de kop lijkt me logisch? De puck moet ook verwarmd worden en de doorloop is veel lager door de weerstand van de koffie.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot zover :D

38
Update:

De Domobar is uit de keuken, mijn oude machine weer terug.
Kreeg er géén fatsoenlijks shots mee en stond er koffie van €40,- per kilo mee te verprutsen, eeuwig zonde...

Kerst is een tijd van bezinning, dus dat ga ik maar eens even doen.
Óf ik laat de machine goed nakijken, zodat ik zeker weet dat het gewoon aan mij ligt.
Óf hij gaat linea-recta Marktplaats op.

Vooralsnog is mijn "E61-avontuur" één grote flop ;)

Ondanks alles, prettige dagen toegewenst!

39
Ik snap er nog steeds niets van. En de E61 staat nu juist bekend om z'n vergevingsgezindheid en betrouwbare temperatuurgedrag.
Heb het gevoel dat we iets simpels over het hoofd zien, maar het zou intussen geen slecht idee zijn om eens naar een goed servicepunt als Kafko te gaan met je machine.

Hoop dat je intussen desondanks goede dagen hebt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

40
Zit er een flow restrictor in zo'n domobar? Die kan verstopt raken, zeker na een ontkalkingsbeurt en de boiler niet wordt na gespoeld. Kleine stukjes kalk verstoppen de flow restrictor dan en de groep komt niet meer op temperatuur.
Ik vind dit en klusje voor KAFKO!

Maar....bonen van 40 euro per kg?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!