Wat zijn jullie opvallend kritisch tov een Super Jolly. Ik heb er net eentje staan en vind het een behoorlijke molen. Stil tov mijn Compak K3 en produceer mooi maalsel zonder statisch te zijn. Voor verschil in smaaksensaties ben ik nog niet ervaren genoeg.....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...
32Heb je topic eens gelezen over de ProM en je bent er duidelijk enthousiast over, ik had het model wat links laten liggen op basis van de prijs en door het wat prullerige uitzicht maar dat is dus bedrog . Ik zal me er eens in verdiepen, bedankt!bvds schreef:Of nog heel even wachten op de nieuwe Eureka...de Atom...maar 58 mm maar snel en veelzijdig...
Ik gebruik nog steeds geregeld een Eureka mci...maar 54 mm...maar op smaak en vergevingsgezindheid heel goed...naar mijn bescheiden mening beter dan een Mazzer mini E met standaard schijven...daar moeten echt SJ schijven in om het acceptabel te krijgen...
Dus dat die Atom maar 58 mm is voor mij op voorhand geen reden om hem af te serveren...afwachten...
Eureka maakt gewoon goed spul.
Een MK ProM is ook heel goed. Minder robuust maar doet op kwaliteit maalsel en smaak niks onder voor een K30. In sommige opzichten misschien zelfs beter...maar daar gaat het vaak om...
Meningen en die zijn subjectief! En ook afhankelijk van de tijdgeest...
Mijn mening is dat er een goede balans moet zijn tussen formaat, uitlijning en profiel...
De Atom is toch ook al 700€ en met 60mm schijven, dan leg ik liever wat bij voor een krachtigere Olympus met 75mm schijven. Ook nog niets van review van te vinden dus een beetje een gok dan.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Re: RE: Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...
33Ik heb de Pro-M ook gehad maar was er niet tevreden mee. Was ter vervanging van de K10 toen. Had er toren hoge verwachtingen van en was positief ingesteld toen ik de proM ging gebruiken.Jochen_P schreef:Heb je topic eens gelezen over de ProM en je bent er duidelijk enthousiast over, ik had het model wat links laten liggen op basis van de prijs en door het wat prullerige uitzicht maar dat is dus bedrog . Ik zal me er eens in verdiepen, bedankt!bvds schreef:Of nog heel even wachten op de nieuwe Eureka...de Atom...maar 58 mm maar snel en veelzijdig...
Ik gebruik nog steeds geregeld een Eureka mci...maar 54 mm...maar op smaak en vergevingsgezindheid heel goed...naar mijn bescheiden mening beter dan een Mazzer mini E met standaard schijven...daar moeten echt SJ schijven in om het acceptabel te krijgen...
Dus dat die Atom maar 58 mm is voor mij op voorhand geen reden om hem af te serveren...afwachten...
Eureka maakt gewoon goed spul.
Een MK ProM is ook heel goed. Minder robuust maar doet op kwaliteit maalsel en smaak niks onder voor een K30. In sommige opzichten misschien zelfs beter...maar daar gaat het vaak om...
Meningen en die zijn subjectief! En ook afhankelijk van de tijdgeest...
Mijn mening is dat er een goede balans moet zijn tussen formaat, uitlijning en profiel...
De Atom is toch ook al 700€ en met 60mm schijven, dan leg ik liever wat bij voor een krachtigere Olympus met 75mm schijven. Ook nog niets van review van te vinden dus een beetje een gok dan.
Helaas kon hij het niet waarmaken. Channeling, klein bereik in espresso segment en idd veel plastic. Misschien kwam het omdat ik de Spaanse K10 stier gewend was en die daarom de duitse herder genaamd proM op de horens nam en ermee afrekende....
Hoe hij tov een 64mm molen of Eureka presteert kan ik niet zeggen maar de K10 is hem de baas!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
34Bedankt bobbee, dat spaart me weer wat leeswerk . Best wel jammer voor dat geld, zo zie je maar...
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
35SJ is een geweldige maler in de 64mm klasse. We hebben het hier over een klasse hoger.krizzziz schreef:Wat zijn jullie opvallend kritisch tov een Super Jolly. Ik heb er net eentje staan en vind het een behoorlijke molen. Stil tov mijn Compak K3 en produceer mooi maalsel zonder statisch te zijn. Voor verschil in smaaksensaties ben ik nog niet ervaren genoeg.....
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
36De Super Jolly heeft door de jaren heen ook een soort van super-status bereikt, een onaantastdbare godheid, bijna. En ze zijn welhaast onverwoestbaar, maar er zijn ook betere (duurdere) malers verkrijgbaar. Het ging dus meer om relativering, denk ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
37Heb ook de indruk dat hij teert op het succes van vroeger. Ook redelijk wat retentie naar het schijnt
Heeft iemand ervaring met de Macap MXD {Xtreme)? Of ervaring met die wormwielverstelling van Macap in het algemeen?
Ongeveer dezelfde specs als de Eureka, qua prijs ook vergelijkbaar, wel een lelijk ding (hoger).
Heeft iemand ervaring met de Macap MXD {Xtreme)? Of ervaring met die wormwielverstelling van Macap in het algemeen?
Ongeveer dezelfde specs als de Eureka, qua prijs ook vergelijkbaar, wel een lelijk ding (hoger).
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed
38Er zijn maar weinig echt "mooie molens" of toch?
Molens bij Kinderdijk (NL)
Molens bij Kinderdijk (NL)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
39Tsja alles is relatief vrees ik...
Ik vond de ProM de meest gebruiksvriendelijke en vergevingsgezinde maler die ik gebruikt heb. En heel goed op smaak. Heb er twee gehad en zou er zo weer een kopen. Enige nadeel is de prijs die nieuw fors was en het verstelmechanisme van de maalgraad dat vrij fragiel was. Daarom is de maler uiteindelijk min of meer geflopt. Channeling had ik geen last van. Interessant is dat de ProM zowel fans heeft als gebruikers met slechte ervaringen. Op KN vinden sommige gebruikers dat de ProM het dichtste in de buurt komt van een EK43. En ook op 1000shots wordt de ProM geroemd om zijn vergevingsgezindheid.
https://youtu.be/_s2TOmg4QGo
Ik had juist weer slechte ervaringen met de HgOne. Channeling en Spritzers zonder einde. Op dat moment kende ik de WDT en het mixen nog niet. Dat heeft de HgOne kennelijk gewoon nodig. Ook de Pharos vond ik los van de ergonomie ook niet top. Ik moest deze vaak bijstellen en had best moeite met het vinden van de juiste maalgraad. Ook regelmatig channeling en Spritzers. Meer dan op mij Eureka bijvoorbeeld. En dat ondanks de klontjes.
Maar mijn mening is maar een mening en wijkt nog al eens af van de rest. Ik geef bijvoorbeeld ook de voorkeur aan een Dalla Corte boven de gangbare E61 machines. En aan een Elektra boven de pavoni's. Ook de Peppina en Caravel kunnen mij bekoren. En natuurlijk de Strietman. Veel is persoonlijk en subjectief. Als veel mensen hetzelfde vinden betekent dat alleen maar dat het gemiddeld genomen zo is. Jouw voorkeur kan en mag afwijken.
Uiteindelijk moet je dus je eigen plan trekken. En dat is of een veilige keuze maken of zelf experimenteren en uitvinden wat jou bevalt. De veilige keuze betekent meestal zo iets als een Rocket met een Mazzer mini (altijd met SJ schijven). Goed en degelijk spul met prima restwaarde. De minder veilige keuze betekent veel uitproberen en soms wat onrust. Ik zou niet anders willen. En bedenk alles heeft voor- en nadelen en geen enkel apparaat is 'perfect'. Je maakt altijd een compromis.
Net bij Peter prachtige shots gezet op de Elektra en Peppina met zijn Mahlgut. Erg goede maler trouwens. Enige nadeel is dat je flink moet zwoegen bij lichte branding. Gelukkig duurt het niet lang. En moelijk om toe te geven, maar ik neig er naar toe te geven dat de Peppina de Elektra verslaat. Net zo karakteristiek en uitgesproken maar iets ronder en gemakkelijker in gebruik...misschien maar eentje kopen
Ik vond de ProM de meest gebruiksvriendelijke en vergevingsgezinde maler die ik gebruikt heb. En heel goed op smaak. Heb er twee gehad en zou er zo weer een kopen. Enige nadeel is de prijs die nieuw fors was en het verstelmechanisme van de maalgraad dat vrij fragiel was. Daarom is de maler uiteindelijk min of meer geflopt. Channeling had ik geen last van. Interessant is dat de ProM zowel fans heeft als gebruikers met slechte ervaringen. Op KN vinden sommige gebruikers dat de ProM het dichtste in de buurt komt van een EK43. En ook op 1000shots wordt de ProM geroemd om zijn vergevingsgezindheid.
https://youtu.be/_s2TOmg4QGo
Ik had juist weer slechte ervaringen met de HgOne. Channeling en Spritzers zonder einde. Op dat moment kende ik de WDT en het mixen nog niet. Dat heeft de HgOne kennelijk gewoon nodig. Ook de Pharos vond ik los van de ergonomie ook niet top. Ik moest deze vaak bijstellen en had best moeite met het vinden van de juiste maalgraad. Ook regelmatig channeling en Spritzers. Meer dan op mij Eureka bijvoorbeeld. En dat ondanks de klontjes.
Maar mijn mening is maar een mening en wijkt nog al eens af van de rest. Ik geef bijvoorbeeld ook de voorkeur aan een Dalla Corte boven de gangbare E61 machines. En aan een Elektra boven de pavoni's. Ook de Peppina en Caravel kunnen mij bekoren. En natuurlijk de Strietman. Veel is persoonlijk en subjectief. Als veel mensen hetzelfde vinden betekent dat alleen maar dat het gemiddeld genomen zo is. Jouw voorkeur kan en mag afwijken.
Uiteindelijk moet je dus je eigen plan trekken. En dat is of een veilige keuze maken of zelf experimenteren en uitvinden wat jou bevalt. De veilige keuze betekent meestal zo iets als een Rocket met een Mazzer mini (altijd met SJ schijven). Goed en degelijk spul met prima restwaarde. De minder veilige keuze betekent veel uitproberen en soms wat onrust. Ik zou niet anders willen. En bedenk alles heeft voor- en nadelen en geen enkel apparaat is 'perfect'. Je maakt altijd een compromis.
Net bij Peter prachtige shots gezet op de Elektra en Peppina met zijn Mahlgut. Erg goede maler trouwens. Enige nadeel is dat je flink moet zwoegen bij lichte branding. Gelukkig duurt het niet lang. En moelijk om toe te geven, maar ik neig er naar toe te geven dat de Peppina de Elektra verslaat. Net zo karakteristiek en uitgesproken maar iets ronder en gemakkelijker in gebruik...misschien maar eentje kopen
Laatst gewijzigd door bvds op zo 19 jun 2016, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
40Het probleem is niet de retentie, althans in de omgeving waar die voor bedoeld is!Jochen_P schreef:Heb ook de indruk dat hij teert op het succes van vroeger. Ook redelijk wat retentie naar het schijnt.
Heeft iemand ervaring met de Macap MXD {Xtreme)? Of ervaring met die wormwiel verstelling van Macap in het algemeen?
Ik jaag op een echte goed dag er zo'n 5 tot ruim 6 kilo doorheen, dan maak ik me echt niet druk om/over retentie, het is 19,3 erin en 19,3 eruit, daar gaat het toch om? Momenteel helemaal gek van de vlakke malers van de Compak 8 serie, is wel redelijk luidruchtig, daar maak ik me meer druk om, soms.
Dus als je een Horeca beest prefereert, dan moet je de retentie voor lief nemen en wat vaker even een paar gram wegmalen/opofferen, daar is niks mis mee, toch?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s