Re: Tijd voor een nieuwe maler

31
Ik vind het een best interessante discussie zo, ik vraag me echter wel af waarom jij (Erik) er zo vanuit gaat dat hij met 2 a 3 jaar aan vervanging toe is. Ik zie niet in waarom een plastic behuizing direct maar wegwerp moet zijn, ik heb zat apparaten staan van plastic die al dik 10 jaar meegaan. Een steentje tussen je bonen is een ander verhaal natuurlijk, maar hoe kan er zo stellig geschreven worden dat een nieuw apparaat na 2 a 3 jaar afgeschreven is?

32
Men kan die verwachting hebben, gebaseerd op ervaringen met eerdere vergelijkbare malertjes.

Je mag zelf meer optimistisch wezen, dat wordt toegestaan maar als je wil wedden dat het ding het net zo lang volhoudt als een Compak E5 of E8, dan zou ik je die weddenschap afraden.

Erik weet het soms zeer stellig te zeggen, daar kun je bezwaar tegen maken, ik ben er ook weleens beduusd van maar dat de spijker vrij vaak redelijk op de kop wordt getikt is ook een feit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

33
Baratza heeft al vele jaren een zeer slechte reputatie voor wat betreft duurzaamheid. Met nagenoeg alle modellen zijn al veel problemen geweest en gaan gewoonweg niet lang mee. Dat is al jarenlang het geval en met elk nieuw model lijkt dit zich te herhalen. Dit was ook weer het geval met de Sette.

Om die reden zou ik persoonlijk nooit een Baratza overwegen. Ja ze presteren overwegend erg goed voor zolang ze het blijven doen. Ik ga dan liever voor een merk wat zich heeft bewezen qua kwaliteit en duurzaamheid.
Thijn schreef:Ik zie niet in waarom een plastic behuizing direct maar wegwerp moet zijn, ik heb zat apparaten staan van plastic die al dik 10 jaar meegaan.
Dit ging niet over het plastic maar over het niet kunnen vervangen van alleen de buitenste maalschijf waardoor je nagenoeg de halve maler moet vervangen bij een kapotte buitenste maalschijf. Het zou me niks verbazen als je ineens zo 150 euro kwijt bent bij een kapotte maalschijf waar dat bij een normaal design maar 40 euro geweest zou zijn. Hoeft je maar 1 maal te overkomen en je had al beter een maler as de Eureka Atom kunnen kopen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

34
Erik82 schreef:Het zou me niks verbazen als je ineens zo 150 euro kwijt bent bij een kapotte maalschijf
Voor de kleine Vario was ik in de negentig Euro kwijt voor nieuwe schijfjes en nadat die waren geplaatst was het maalsel nog steeds knudde dus ik heb de hele boel weggegeven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

36
Erik, jij zegt 2-3 jaar en dan moet je een nieuwe kopen.
Het gemiddelde daarvan is 2,5 jaar.

Durf je de weddenschap aan om een zakje bonen (of coupon voor webwinkel) of m'n Sette het nog goed doet na 2,5 jaar gebruik?
Ik heb hem in juni gekocht, dus 2,5 jaar verder zou januari 2020 zijn.
:)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

37
Ja hoor die durf ik met gemak aan maar dan wel op een eerlijke manier.

Dat betekent dat jou Sette met de originele onderdelen die er nu inzitten het over 2,5 jaar nog geheel naar behoren doen. Een kapotte motor, defect display, verschuivende maalgraad of ander mankement waardoor er onderdelen opgestuurd moeten worden of de maler retour moet/ingeruild wordt betekent dat je af bent.

En dat met een normaal gebruik van ongeveer 2KG aan bonen per maand voor espresso gemalen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

39
Ik ga het nog eerlijker maken aangezien ik best veel mensen ken die een Baratza hebben (gehad) maar niemand bij wie er eentje het 2,5 jaar heeft uitgehouden zonder problemen.

Zodra mijn Olympus binnen 2,5 jaar een probleem heeft ben ik af. Dit aangezien ik iedereen een grote maler aan het aanraden ben omdat die veel langer meegaan.