Re: SCAE Gold Cup Grinding Research Report = makkelijk kiezen :)

31

cremalover schreef:
fransg schreef: di 26 mar 2019, 14:46 smaak blijft een jury-sport

niet zoals verspringen keihard meetbaar

in het algemeen kun je zeggen dat een Nieuwe Zeer Dure Maler veel beter smaakt, zeker als hij zojuist is uitgepakt, en ook wanneer hij net lekker is ingemalen (dwz de eigenaar is er vertrouwd mee, proeft nog steeds de blijdschap van de aanschaf maar het is nog lang geen sleur).
Nagel op de kop.
Nou, niet echt in dit geval. We dwalen af van conisch vs vlak naar "zeer dure maler" en aannemelijk "niet zeer dure maler" .
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

32
Je bent toch met me eens dat een mooie espressomachine of maler ook iets magisch heeft?
En dat werkt door in de smaakbeleving.
Mij doet een espressoapparaat ook een beetje aan mijn jeugd denken.Toen ik een jaar of 8 was.
Ik had stoommachines die ik met spiritus stookte.Met riemen dreef dat weer zagen etc aan.Geweldig zoals dat siste en de stoom de fluit
"woe woe "deed zingen.
Zoiets .

33
bobbee schreef: di 26 mar 2019, 17:08 We dwalen af van conisch vs vlak naar "zeer dure maler" en aannemelijk "niet zeer dure maler" .
Voor mijn gevoel ligt dat in mekaars verlengde.

Als je hutspot maakt en de peentjes snijdt met een vleesmes of een gekarteld broodmes, dat zullen sommigen menen te proeven, anderen denken van niet.

Toen ik de etzMAX mede naar huis bracht en de eerste espresso ervan proefde, en die een openbaring bleek, heb ik onmiddellijk mijn E5 / E8 / E6 weggedaan. Met overtuiging.

Maar ik weet niet of een ander dat ook had gedaan, of zou hebben geproefd.

Toen ik de E5 tegen E8 / E6 / R120 vergeleek, met enkele blinde proeverijen, leken enkelen de R120 wel bovenaan te plaatsen maar maakte het niet dramatisch veel uit en als ik echt diep had willen gaan, moest ik ze alle afstellen voor een identieke flow, en dan tientallen blinde tests per persoon ermee doen, waarbij ook de volgorde van proeven (de eerste espresso smaakt sowieso anders dan dezelfde na 5 keer) doordacht moest zijn.

Da's dus geen doen.

De maler moet goed zijn, maar gelukkig leven we in een land waarbij de malers vanaf zeg €450 niet echt slecht zijn. Een eind daarboven worden ze (de 4S regel) Stijlvoller, Stiller, Slimmer, Sneller en bieden ze de gelegenheid volop te discussiëren. En gelukkig smaakt espresso van een nieuwere en duurdere maler vrijwel altijd verrukkelijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino