bobbee schreef:
Heel goed om te lezen!
Ik heb hele mooie shotjes getrokken met tiger stripes maar het waren ook vieze bittere smaken. Vooral als je wat donkerdere roasts gebruikt zie je al snel zo'n patroontje. Het zegt dus niet veel over de smaak, het ziet er wel mooi uit.
Ik wil toch nog graag terugkomen op het stuk van Robert McKeon Aloe. Hij begint met de uitspraak dat tijgerstrepen geen uiting is van de kwaliteit in het kopje. ”I think tiger stripes are the result of localized channels”. Dit op basis van honderden shots die hij bestudeerd heeft.
Vervolgens stelt hij dat de tijgerstrepen ontstaan naarmate de koffie-extractie zich ontwikkelt van donker naar licht (blonding). “A shot will start dark and blond over time, so the dark stripes are the parts of coffee blonding at a slower rate due to a lower flow”. Channeling is zo een onlosmakelijk gevolg van een erosie proces agv water doorvoer door de koffiepuck.
Channeling vindt naar zijn mening ook plaats in precisiemandjes (ik denk dat hij doelt op VST of IMS mandjes). De gaten zijn allemaal niet even groot, dit is volgens hem ook een reden voor channeling. Als dat zo is, dan is dat ook logisch.
Ernstige channeling is een gevolg van fouten, minieme channeling het gevolg van het natuurlijk verloop. Logisch nmm.
Ik neig uit zijn stuk te concluderen dat tijgerstrepen niet alleen het gevolg is van channeling, maar ook voortvloeit uit een niet te voorkomen verloop qua natuurlijk proces (dat ben ik eigenlijk altijd van uit gegaan).
Even beperkend tot hier. Hoe kun je dan tijgerstrepen voorkomen? Ook als je het maximale perfect hebt uitgevoerd om zo veel mogelijk Channeling te voorkomen, dan nog heb je altijd te maken met mogelijk verschillen in grootte van de gaatjes in het mandje. En dan ook nog het natuurlijk verloop van wat hij noemt het natuurlijk erosieproces.
Even wat mijn ervaring betreft. Bij een espresso ga ik uit van een brewratio van ca. 1:2. Ik gebruik een IMS mandje waar tussen de 12 en 14 gram koffiemaalsel kan worden gedeponeerd. Ik ga ervan uit dat de ik mijn puckprep goed heb uitgevoerd. Dus 14 gram koffie in, ca. 28 gram koffie uit in ca. 25-30 seconden. Gebruik een wat donkerder gebrande koffie van het Hoofdkwartier.
In dat geval vallen mi. tijgerstrepen niet te voorkomen. Je kunt ze wel voorkomen als je aan je brewratio gaat sleutelen, bijvoorbeeld door de maling zodanig aan te passen dat de 28 gram koffie sneller in het kopje komt. Maar de smaak verandert daarmee ook. Door zo te sleutelen verminder je de op te lossen bestanddelen uit het maalsel.
Een volgende vraag is dan: is die 1:2/2.2 in 25-30 seconden heilig? Is het soms beter al naar gelang de soort koffie die je gebruikt, deze brewratio aan te passen vallende buiten de grenzen zoals aangegeven? Los van de smaak, een refractometer kan in dit geval tot antwoorden leiden.
Zit een beetje hardop binnen mijn beperkingen te brainstormen. Ik ben um kwijt op moment dat hij zich begeeft op het statistieke veld in termen van standaard normale verdeling en rangcorrelaties. Heb dat ooit toen ik nog studeerde moeten doen, maar ben dat ook weer vlug vergeten.
Reacties zou ik wel leuk vinden. Dit stuk is een beetje koffiedik kijken qua tekstbegrip en mijn empirie.