Re: La Marzocco Linea Mini

341
Ypuh schreef: ma 27 nov 2023, 10:16 Mijn Linea Mini is deze week 2 jaar oud geworden en mocht op voor zijn eerste onderhoudsbeurt. De laatste dagen hoorde ik wat gesis en geplop, wat na een simpele tip om het vacuum ventiel even aan te draaien verholp....
Goed om te horen. was benieuwd hoeveel onderhoud hij nodig zou hebben bij dagelijks gebruik.
Ben dalijk wel heel benieuwd hoe groot het verschil gaat zijn met de nieuwe restrictor.
heb zelf de slayer mod er op zitten. maar zelfs dan nog best snel channeling. Heb overigens niets te klagen over de koffie die er uit komt.
Zeker nu met die mod is het elke dag genieten.

342
Ypuh schreef:Mijn Linea Mini is deze week 2 jaar oud geworden en mocht op voor zijn eerste onderhoudsbeurt. De laatste dagen hoorde ik wat gesis en geplop, wat na een simpele tip om het vacuum ventiel even aan te draaien verholpen was.

Zo te zien zijn alle O-ringen (10x) rondom de kranen en boiler en de asjes van de draaiknoppen vervangen. Daarnaast zijn een nieuwe vacuum breaker geplaatst (op de foto's rechts aan de boiler) en een siliconen groepsring.
Bon.jpg
Ook heb ik een kleinere restrictor laten plaatsen (0.8mm naar 0.6mm) die de watertoevoer beperkt. Standaard is de Linea Mini flowrate nogal sterk wat kanaalvorming in de hand werkt. Consumenten La Marzocco's (o.a. Mini en Micra) worden met een grotere (0.8mm) nippel geleverd omdat deze eerder verstopt kan raken door slecht water. Meeste horeca La Marzocco machines worden met de kleinere nippel geleverd omdat bij speciaalzaken water beter geoptimaliseert wordt en machines vaker onderhouden.
Oud:
IMG_20231120_105357.jpg
Nieuw:
IMG_20231122_222452.jpg
Heb voor de rest geen spoor van kalk kunnen ontdekken en de machine zag er na 2 jaar dagelijks gebruik nog perfect uit, dus dat is ook de bevestiging dat Oscar90 bilt zakjes goed hun werk doen. Voor die vacuum breaker zul je iedere 2 jaar wel terug moeten komen, maar voor de rest verwacht ik eigenlijk niet zoveel onderhoud nodig te zijn. De machine oogt en functioneert na 2 jaar nog als nieuw en hoop er ook nog 10+ jaar mee verder te kunnen.
Fijn, kun je er weer tegenaan! Wat waren de kosten globaal als ik vragen mag? Even een beetje vergelijken met mijn laatste kvdw dealer onderhouds beurtje
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

343
bmateijsen schreef: ma 27 nov 2023, 10:39 De stoomkracht nam bij mij enorm toe na het plaatsen van de nieuwe vacuum breaker. Die kleinere restrictor vind ik heel fijn :-D
Heb je die zwarte laten plaatsen? Bij mij hebben ze deze er dus uitgehaald en vervangen voor de goedkopere variant. Ik vind het helemaal prima aangezien die zwarte dus ook gewoon lekte en ik geen zin heb iedere 2 jaar €100 aan zoiets simpels uit te geven. De 'standaard' vacuum breaker is vrij eenvoudig zelf te servicen door een paar nieuwe O-ringetjes erin te doen, of in zijn geheel te vervangen voor €30.

Qua werking meen ik wel eens gelezen te hebben dat de één wat meer vocht afgeeft tijdens het activeren van de stoomkraan, maar het wel wat langer uithoudt. Weet niet of het ook iets doet met de stoomkracht.

De kosten geen idee; deze onderhoudsbeurt zat nog bij de aanschaf in. Ik meende toen t.w.v. €130, maar weet niet of de vervangen onderdelen daar binnen of buiten vallen (ik vermoed het laatste). Dan kom je op ca. €180-200 excl. het vervangen van de nippel wat een extra was.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

347
HanR schreef: ma 27 nov 2023, 11:25 Het bijzondere onderhoudsvrije antivacuumventiel is ook gewoon te koop. Het is een thermisch klepje. Daarom kan het ook horizontaal worden gemonteerd.
Blijkbaar houdt de werking te wensen over, of is onvoldoende betrouwbaar.
Het was toeval dat hij net begon te hissen en lekken in de week voor ik een afspraak gepland had. Ik kon hem eenvoudig 1/8e slag vaster draaien en dat loste het probleem op tot de servicebeurt, maar de monteur heeft hem dus gewoon standaard vervangen.

Of het SMA ventiel echt versleten was of geserviced kon worden, geen idee. Als het antivacuumventiel iedere 1-2 jaar vervangen moet worden (waar ik bij de aanschaf al van op de hoogte was), dan ontgaat het nut van het SMA ventiel t.o.v. het oudere model me een beetje.

Voor de rest eens met Frans, als je met een onderhoudsbeurt van €150-200 iedere 2 jaar zo'n machine draaiend kan houden, dan zou ik daar erg tevreden mee zijn. Er zal vast wel eens een aanvullend onderdeel vervangen moeten worden, maar heb er 350 dagen per jaar plezier van en de La Marzocco straalt uit dat dat over 15 jaar nog steeds het geval is. Tegen die tijd is het een mooie retro machine ;)
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

349
gilleko B. schreef:
Tekork schreef:Ah ok thanks, komt wel aardig overeen. Ik zat op 135ex voor standaard onderhouds beurt. En had nog extra stoom boiler spoelen voor 42ex.
Mooie posts allemaal! Vraagje aan jou, weet jij hoe het bedrijf de stoomboiler doorgespoeld heeft?

Afbeelding
Element eruit, inspectie en spoelen met aftapkraan open van wat ik begrepen heb. 30 arbeidsminuten op de factuur.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

350
Tekork schreef:
gilleko B. schreef:
Tekork schreef:Ah ok thanks, komt wel aardig overeen. Ik zat op 135ex voor standaard onderhouds beurt. En had nog extra stoom boiler spoelen voor 42ex.
Mooie posts allemaal! Vraagje aan jou, weet jij hoe het bedrijf de stoomboiler doorgespoeld heeft?

Afbeelding
Element eruit, inspectie en spoelen met aftapkraan open van wat ik begrepen heb. 30 arbeidsminuten op de factuur.
Thanks!

Afbeelding