Re: warmtewisselaar of dual boiler (met pid?)

41
Mijn zoektocht kwam ten einde in Oss, afgelopen week de Giotto Premium Plus gekocht bij http://www.espresso-enzo.com Een erg sfeervolle zaak gerund door een zeer gedreven Barista, waar je op een terras buiten of binnen van zijn espresso's, cappuccino's en nog meer kan genieten. Deze worden voor de klanten gezet met een Kees van der Westen, Mirage Idrocompresso. Elke Cappuccino / Latte wordt met Latte-Art geserveerd! Tijdens mijn bezoek zette de eigenaar de Giotto aan en we hebben er wat espresso's en Cappuccino's mee gezet (hij deed even Latte-Art voor, schudde hij zo even uit zijn pols :mrgreen: ) Een aanrader om daar eens een espresso te gaan drinken!

Lang verhaal kort, ik kan me nu gaan richten op oefenen, oefenen en oefenen ;) Hier enkele foto's:

Overzicht van mijn koffiehoekje in mijn keuken:
Afbeelding

De eerste 2 shots waren "shokers", de derde shot had een grove maalgraad, de vierde shot was meteen een aardige en smaakte niet verkeerd, wel voor verbetering vatbaar natuurlijk:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Na finetuning van mijn Macap en oefenen met tampen en meerdere espresso shots eens de naked portafilter gebrobeerd: (16 gram in een 21-grams bakje, te licht getampt)
Afbeelding

De tweede poging met de naked ging al een stuk beter, hieronder foto 1 en 2:

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Nog ter info: dit waren bonen van de Kaldi, Sicilian blend.
Laatst gewijzigd door koffie-infuus op ma 27 jul 2009, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

42
Koffie-infuus schreef:
Een erg sfeervolle zaak gerund door een zeer gedreven Barista, waar je op een terras buiten of binnen van zijn espresso's, cappuccino's en nog meer kan genieten. Deze worden voor de klanten gezet met een Kees van der Westen, Mirage Idrocompresso. Elke Cappuccino / Latte wordt met Latte-Art geserveerd! Tijdens mijn bezoek zette de eigenaar de Giotto aan en we hebben er wat espresso's en Cappuccino's mee gezet (hij deed even Latte-Art voor, schudde hij zo even uit zijn pols ) Een aanrader om daar eens een espresso te gaan drinken!
Thanks, koffie-infuus

Maak er iets moois van, en te allen tijde welkom om te komen spelen of te oefenen met de Giotto of Brewtus III op Latte-art

Richard

44
Infuus, we zijn nu ruim een maand verder sinds je eerste post en je hebt bijna twee weken kunnen spelen met je Giottto. Waar ik nu nieuwsgierig naar ben:
...een Nespresso aangeschaft, en de sterke espresso's in die lijn benaderen een goede italiaanse espresso zeer dicht.
Dit schreef je in je eerste post. Vind je dat nog steeds, of denk je daar nu anders over? :roll: ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

46
De Giotto is sindsdien natuurlijk wel flink veranderd, is 'ie niet helemaal binnenstebuiten gekeerd?

En voor ons is het dan wel interessant waaróm je de Bezzera beter vind, kan je dat aangeven?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
Ja klopt de Giotto wordt tegenwoordig dacht ik door Rocket gemaakt in Duitsland.

De Bezerra BZ07 is voor mij de ideale machine omdat hij voor mijn gevoel heel temp. vast is en dat waren mij E61 machines niet.
Als ze even niet gebruikt werden liep de temp. in de kop flink op en was flushen niet voldoende. Ook na het flushen smaakte de koffie anders.

Ook de hevels werken zeer prettig. Als je dat gewend bent wil je niet meer draaien aan knoppen.

Ook de opwarmtijd is prettig. Na 10 minuten kun je al een mooie Cappuccino maken.

Compactheid, prijs, degelijkheid en design spreken me ook zeer aan.

Aangepast: ik gebruik LM zeefjes en heb de 4 gaats stoomtip vervangen door een 2 gaats.

Dus voor mij geen E61, dual boiler en pid gewoon een Bezzera BZ07.

Bovenstaande is natuurlijk wel persoonlijk!!
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

48
Wat me ook is opgevallen aan de Bezzera is hoe makkelijk en snel de zethoofd is te reinigen. 3 inbus schroefjes los en je kan hem helemaal uitelkaar halen en schoonmaken, blindfilteren lijkt me bijna overbodig als je hem een maal per week even uitelkaar haalt, kost 5 minuutjes. Ik filter in iedergeval niet meer met koffieoplosser.

http://www.espressoparts.co.uk/bezzera_group.asp" onclick="window.open(this.href);return false; Hier kan je het goed zien, alleen heeft de BZ07 een o ring minder uit mijn hoofd

Hoe zit dit met een E61 groep?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

50
Ja, er lijken een paar "vaste krachten" afwezig te zijn de laatste tijd. Lange vakantie, blijkbaar.

Maar wat betreft je vraag: de E61 is ook helemaal uit elkaar te halen, maar bestaat volgens mij meer uit één stuk. Je kan de douche met 1 schroef loshalen, de handel kan je loshalen, en bovenop zitten nog twee grote schroeven waardoor je in de groep kan komen. Is allemaal niet vreselijk gecompliceerd, maar je zal niet in 5 minuten klaar zijn.