Re: Turin DF83v

42
De shotjes komen er consistent uit en daar was ik nog wel een beetje huiverig voor. Ben er de hele dag bezig mee geweest en ondertussen 1,5 kilo bonen verder.

18 erin is ook 18 eruit met soms 0,1 retentie bij gebruik van de blower.

De shotjes geven in espresso afstelling bij een doorlooptijd van 27 seconde steeds weer hetzelfde ook eruit.
De maling gaat dus gelukkig consistent.

Ik heb de laatste shotje aan mijn vrouw gelaten ter beoordeling.
Een Malabar die we eerder ook door de Eureka hadden gehad.
Duidelijk verschil in smaak. Veel helderder. De smaak tonen komen duidelijker naar voren als de Eureka en dat vond ik zelf ook. Ga komende dagen een lading dutch barista proberen. Wou de dure bonen niet verspillen :lol:

De workflow vind ik voor nu iets omslachtig met dat bekertje eronder.. maar dat kan ook mijn gewenning aan de Eureka zijn. Ook vind ik dat het nogal stuift (tenzij je dat bekertje gebruikt). Machine maalt beestachtig snel en als je dat direct onder de Portafilter doet heb je toch wat koffie her en der vliegen. Misschien dat RDT kan helpen. Hoefde in iedere geval nooit bij de Eureka wat ook een single dose met blowup erbovenop heeft. Dus vraagt wel wat extra bewerking.

Voor nu ben ik heel opgelucht dat het werkt. :mrgreen:
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

43
Super mooi dat hij het lekker doet

Malabar is beetje lastig met statische stuif dus extra fijn als dat er ook prettig uitkomt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

44
Inderdaad knap en fijn om te lezen dat je het voor elkaar hebt gekregen. Niks vervelender na hunkerend wachten en daar wordt een doos bezorgd, en vervolgens kom je erachter dattie het niet doet. Zal best een goed ding zijn, hoop dat het een incident is en niet illustratief is voor het kwaliteitsmanagement.

45
gilleko B. schreef: zo 09 jun 2024, 12:29 Inderdaad knap en fijn om te lezen dat je het voor elkaar hebt gekregen. Niks vervelender na hunkerend wachten en daar wordt een doos bezorgd, en vervolgens kom je erachter dattie het niet doet. Zal best een goed ding zijn, hoop dat het een incident is en niet illustratief is voor het kwaliteitsmanagement.

Afbeelding
Ja echt, ik heb ook lang getwijfeld of ik iets verkeerd heb gedaan maar dit was 100% buiten mij om. Veel reacties doorgelezen van gebruikers maar niet 1 vergelijkbare probleem gevonden.

Het lijkt op een winnende loterij lot. In mijn geval dan met pech :lol:
Enige voordeel nu is dat ik de maler ogen dicht uitelkaar kan halen :lol:
* DLC Espresso burrs

48
fransg schreef: zo 09 jun 2024, 12:44 flinke mop crema!

is dat van de malabar?

Scherm­afbeelding 2024-06-09 om 12.43.45.png
Inderdaad, dat waren de laatste Malabar bonen.

Ik denk dat ik de SSP advies nu ga volgen. 3 kilo als seasoning zien ze als minimale. Even langs de Albert Heijn dus.
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

49
Hk87 schreef: zo 09 jun 2024, 13:04 Ik denk dat ik de SSP advies nu ga volgen. 3 kilo als seasoning zien ze als minimale. Even langs de Albert Heijn dus.
Of gewoon lekker koffie gaan drinken met je eerstekeus koffiebonen en merken dat ze gaandeweg lekkerder worden. Leuke ervaring en dan hoef je geen 3 kilo koffie weg te gooien.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

50
Ja, en masse vieze bonen wegmalen kan ook weer voor complicaties zorgen zoals ranzig vet in je maler dat de goeie bonen ook smerig laat ruiken, of oververhitting van het mechaniek.

Gewoon genieten is vaak het prettigste en je niks aantrekken van het verhaal dat 'seasoning' nodig is, of een mythe zou zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino