Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

43
Al mochten de heren zich beiden in dezelfde maler kunnen vinden, dan nog blijven het twee meningen van twee mensen die beide behoorlijk wat koffie ervaring hebben maar niet de waarheid in pacht hebben. In je lijstje staat voor elk wat wils (al ontbreekt de Mazzer Philos, mijn nieuwe liefde) en je zult je aan geen enkele maler een buil vallen, lijkt mij.
Heb je zelf geen voorkeur of bepaalde denkrichting?
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

44
meinonA schreef:Bobby en Erik82
Zit er een kans in dat er een machine bestaat die jullie beide aanraden?
Ik noem als voorschotje even een paar op die ik uit dat schema heb van 1 van de gepinde forumonderwerpen:
Timore Sculptor 64
G-iota DF64 V
Timore Sculptor 78
Lagom P64
Weber Key
Lagom-01
Waar woon je? Toevalig in de buurt van Emmen? Dan kun je bij mij komen bekijken wat je een DF64v en Eureka XL voor jou zou kunnen betekenen door het zelf te testen met de bonen die je lekker vindt.
Ikzelf zou de P64 niet zomaar kopen omdat die zoveel meer kost dan een DF64v en met een paar SSP schijven
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

45
meinonA schreef: wo 23 okt 2024, 18:16 Bobby en Erik82
Zit er een kans in dat er een machine bestaat die jullie beide aanraden?
Ik noem als voorschotje even een paar op die ik uit dat schema heb van 1 van de gepinde forumonderwerpen:
Timore Sculptor 64
G-iota DF64 V
Timore Sculptor 78
Lagom P64
Weber Key
Lagom-01
Met hoe de situatie nu is en je wat auditief geweld kunt verdragen zou ik denk ik gaan voor ern DF64v én de tweedehands niche. Zit je onder de 1.000 euro voor samen en kun je met relatief waardevast spul zelf bepalen wat je voorkeuren zijn. Dat zou mijn situatie zijn als de DF64 niet een voor mijn vrouw heel erg indringend geluid zou maken.
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

46
omeCoffee schreef:Al mochten de heren zich beiden in dezelfde maler kunnen vinden, dan nog blijven het twee meningen van twee mensen die beide behoorlijk wat koffie ervaring hebben maar niet de waarheid in pacht hebben.
Precies! Het is allemaal zo discutabel omdat het om de eigen smaak gaat. Ik heb op Amsterdam coffee festival espresso gedronken uit een Speedster met een dikke maler, light roast. Nou het was azijn wat ik dronk, ik vond het smerig en had genoeg voor de rest van de dag terwijl anderen het misschien lekker vonden. Ik heb espressos gedronken met een EG1 en die smaak was scherp en niet lekker, maar ik heb ook espresso gedronken uit een EG1 en La Marzocco ernaast die wel lekker was maar niet echt beter dan uit de malers die ik hier thuis allemaalnheb gehad. Dat is mijn ervaring en zegt iets maar niet voor jou waarschijnlijk. Enige waar je dus op af kunt gaan is je eigen smaak, dus proeven. Je koopt X maler en gaat ermee spelen en doen, na een tijdje koop je een andere en ga je die beleven enzovoort. Uiteindelijk kom je bij de maler die je perfect vindt voor hoelang het duurt... Dan komt er weer een ander.
Ik heb een Niche gehad maar als het mij in mijn kop stijgt staat er dalijk ineens zomaar weer een Niche hier.

Als eenduidig antwoord zoekend naar een allrounder die goed presteert en eigenlijk altijd wel de sweetspot weet te vinden zou ik de XL kiezen. Dat hele pakketje klopt gewoon voor mij. Voor espresso dan. Voor filterkoffie niet.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

47
ErikvW schreef:
meinonA schreef: wo 23 okt 2024, 18:16 Bobby en Erik82
Zit er een kans in dat er een machine bestaat die jullie beide aanraden?
Ik noem als voorschotje even een paar op die ik uit dat schema heb van 1 van de gepinde forumonderwerpen:
Timore Sculptor 64
G-iota DF64 V
Timore Sculptor 78
Lagom P64
Weber Key
Lagom-01
Met hoe de situatie nu is en je wat auditief geweld kunt verdragen zou ik denk ik gaan voor ern DF64v én de tweedehands niche. Zit je onder de 1.000 euro voor samen en kun je met relatief waardevast spul zelf bepalen wat je voorkeuren zijn. Dat zou mijn situatie zijn als de DF64 niet een voor mijn vrouw heel erg indringend geluid zou maken.
Andere schijven in de DF64V en je bent van dat geluid af.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

48
Ik herken me in je zoektocht van je eerste spullen aanschaffen. Er is zo ontzettend veel te koop. Ikzelf heb heel veel machines en malers overwogen. Bij meerdere winkels wezen kijken en uiteindelijk heeft het een jaar geduurd voordat ik een keuze had gemaakt voor een machine omdat ik zo’n enorme twijfelaar ben en ik geen miskoop wou doen.

Nadat ik een machine en maler had gekocht begon de leercurve. Eigenlijk ervaar je dan pas beetje bij beetje wat je wel of niet prefereert aan je apparatuur.

Ik wist al vrij snel dat ik een niche zero wou. Die heb ik toen gekocht en tot op de dag vandaag super blij mee. Ik vind het leuk om de hele dag door verschillende koffies te drinken en dan is een single dose maler echt top omdat je alleen de koffie er in gooit die je op dat moment wil maken. Dat is bij een grind in demand / grind by weight maler met hopper die je vult met koffie toch wat omslachtiger. Ook is de niche super makkelijk te demonteren en schoon te maken.

Qua apparatuur was mijn eerste machine een tweedehands ecm mechanika profi iv en daar heb ik heel veel plezier van gehad. Tot ik een advertentie voorbij zag komen van een koffieforum lid die haar Lelit bianca te koop aanbood. Toen heb ik de stap gezet naar een dual boiler omdat ik veel cappuccino drink en de stoomkracht van een Bianca echt top is (beter dan de ecm die ik daarvoor had). Dat komt door de twee boilers. Ook vind ik het fijn dat ik nu de temperatuur makkelijk kan veranderen via de pid. Tot op de dag van vandaag blij met mijn bianca.

Mijn advies is: koop iets waarbij je een goed gevoel hebt. En als een maler je bijvoorbeeld niet bevalt is dat ook geen ramp. Dan koop je gewoon weer iets anders. Spullen zijn vervangbaar :)
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

50
Oke, corrigeer me als ik het mis heb.
We zijn inderdaad op een punt gekomen dat de discussie flink opgang is gekomen. Fijn!

Echter disteleer ik hier toch een beetje 2 kampen uit:
1) Koop een Niche Zero. Die is goed genoeg voor wie gewoon een goede bak koffie wil zetten.
2) Koop een Philos of een 80/98mm molen en haal er alles uit wat er in zit.

Deze topic heet: de beste prijs/kwaliteit verhouding molen. Die molen moet dus ergens tussen deze modellen in zitten lijkt mij.
Zeg ik nou iets geks dat de Niche Duo een goede middenweg is als je opzoek bent naar een goeie molen als je binnen een redelijk budget er alles uit wilt halen wat erin zit? (uitgaande van nieuwprijs)
De Zero is een paar 10tjes goedkoper, maar de Philos is gelijk 400 euro meer.