Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

41
Laten we even vooraf zeggen dat ik een absolute koffien00b ben en dus nog geen maler heb. Inmiddels kom ik bijna in de financiele positie dat dit wel mogelijk is gelukkig.

Ik laat mijn koffie dus malen bij Kaldi. Iedere keer dezelfde koffie, voor dezelfde machine, door dezelfde man. Dat zijn niet de meest ideale omstandigheden, maar voor mij op dit moment acceptabel. Na enkele malen een tandje meer/minder te doen is mijn maling nu 'goed' gebleken. Ik ben nu ook consequenter in het vullen van de filter. De 1-kopsfilter is nog steeds een ramp, maar de 2-kops heb ik aardig onder controle. Ik heb ergens gelezen dat de 2-kops ook 'makkelijker' te controleren is, maar of dit klopt is een goede vraag.

Ik denk dat je inderdaad gelijk kan hebben dat de koffie nu meer 'zakt' in de filter. Puur en alleen al de procesvariabelen beter onder controle hebben is al een goede stap vooruit gegaan. Aangezien ik mijn portafilter niet tot de rand kon vullen en afstrijken maakte het wat lastiger. Als ik dat wel zou doen, zou de portafilter niet in de machine passen vanwege die bout. Nu is het beter onder controle en ik ben tevreden. Zoals je al hoort.... tevreden, want het kan altijd beter ;).

Wat is het toch een heerlijk vak :D!

Re: Puck blijft aan douchekop hangen...

42
Goed te lezen dat je steeds een beetje verder komt en weet te genieten van de resultaten. Maar dit:
Ik laat mijn koffie dus malen bij Kaldi. Iedere keer dezelfde koffie, voor dezelfde machine, door dezelfde man. Dat zijn niet de meest ideale omstandigheden, maar voor mij op dit moment acceptabel. Na enkele malen een tandje meer/minder te doen is mijn maling nu 'goed' gebleken.
... kan niet!
Afgezien van het feit dat koffiemaalsel meteen na maling CO2 en aroma verliest en na een uur weg gegooid kan worden ( :o :oops: ), is één van de redenen waarom je echt thuis een maler moet hebben staan dat je kan inspelen op allerlei variabelen. Veroudering van bonen, verandering van luchtvochtigheid, hoeveelheid die je gaat gebruiken, ze hebben allemaal invloed op hoe je je bonen maalt. Ikzelf moet vaak elke dag mijn maler bijstellen om op die variaties in te spelen. Er is eenvoudigweg niet één "goede" instelling, die is namelijk elke keer weer ietsje anders.

Als je een goede maler koopt zal je zien dat naast al die andere zaken het malen van bonen echt hoort bij je barista-kunde en van zeer veel invloed is. Enkele filters blijven altijd lastig, dus ga je daar niet druk over maken. En zorg dat die bout minder in je puck drukt, ik denk dat dat veel gaat schelen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder