Re: zelf branden

41
Spironski erg bedankt voor je reactie!

Sweet Maria's heb ik inderdaad al menigmaal doorgespit, evenals coffeegeek en talloze youtube filmpjes. Het is me wel duidelijk dat, zoals jij eerder al zei, het vooral een kwestie is van proefondervindelijk uitproberen. Ik heb wel veel aan de tips die ik hier lees, zoals het direct aanleggen van een logboek.

Mijn eerste pakketje groene bonen is inmiddels besteld. De keuze is gevallen op de ethiopie mocca sidamo. Reden voor deze keuze is dat je aangeeft dat deze veel pit heeft. Daarnaast vind ik het leuk dat het te boek staat als redelijk oorspronkelijke koffie. Een laatste reden voor juist de sidamo is een artikeltje dat ik las over de dutch barista championship waar zowel nr. 1 Aydin als nr. 2 Schat de Sidamo als basis hebben gebruikt. Tja, je kunt maar beter van de beste leren he!

42
Zojuist voor de vierde keer mijn bronen gebrand, en het resultaat begint zeker ergens op te lijken!
Bij de eerste poging was de temp. denk ik niet hoog genoeg, vandaar toch maar een oventhermometertje gekocht om in de pan er bij te leggen. De tweede poging was een geval van overcompensatie, met als resultaat zwart geblakerde bonen.

Bij de laatste twee pogingen heb ik de pan voorverwarmd op ongeveer 180 C. Vervolgens de bonen roosteren tot aan de eerste crack (ong. 7 minuten) onder veel roeren en tussendoor de deksel erop. Na de eerste crack de deksel eraf en blijven roeren tot de 2e crack begint. Lastige op dit punt is dat de crack niet voor alle bonen op hetzelfde moment begint, dus is het een beetje gokken hoelang door te gaan. Iemand tips hierover? Wachten tot alles een tweede crack heeft gehad, of na de grootste golf eraf halen?
Een ander punt is dat er slechts een beetje olie aan de buitenkant zit, in tegenstelling tot kant en klare bonen. Hoe kun je de olie vasthouden?

Nog een laatste vraag, ik las ergens iets over het witte streepje in de bonen, wat de "ziel" werd genoemd. Wat wil dit zeggen? Na branding hebben bijna alle bonen dit streepje nog, betekend dit dat ze iets langer mogen?

Wederom vast dank voor de reactie!

43
Ik zou zeker niet wachten totdat alles een 2-de krak heeft gehad. Zeker op jouw manier van branden zal je dan ook verbrande bonen hebben. Als je de eerste tekenen van de 2-de krak hoort zou ik stoppen.

De olie houd je vast door niet te ver door te branden. Het is dus lekkerder om die olieën ìn je boontje te houden. Ikzelf brand totdat de buitenkant een beetje begint te glanzen, dat zijn de suikers die carameliseren. De olie zit als het goed is dan nog in het boontje.

Het witte streepje is een restje van het vliesje dat om de boon zit. Dat zou weer betekenen dat je niet te ver door brandt. Want op een gegeven moment zwelt de boon op, gaat dat spleetje open en komt het restje vlies los.

Uiteindelijk beslist jouw smaak of het goed is, ik zou daar op af gaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

44
Spironski, je advies om te starten met een single origin en niet direct te gaan melangeren is een zeer goede geweest!
Doordat je je focust op 1 boon, leer je redelijk te voorspellen hoe hij zich gedraagt, en hoe hij na de verschillende brand stadia smaakt. Inmiddels heb ik het idee dat ik al aardig maatjes begin te worden met mijn sidamo bonen!

Leuk is ook om nu juist te gaan melangeren met 1 boon, maar met verschillende brandingen. Een wat lichtere branding voor de bloesem, en een wat donkerder voor de cacao smaak samen in 1 kop. Vandaag gebrand, dus helaas nog twee dagen wachten voor het resultaat.

Nogmaals dank!

45
Inderdaad zal elke boon weer een net wat andere benadering vereisen. Door je even te concentreren op één soort houd je veel meer in de hand. En die Sidamo is lekker, en van zichzelf al redelijk complex, vind ik.
Het melangeren van eenzelfde boon op twee verschillende brandingen vind ik een originele benadering.

Ik denk dat je hier nog járen mee kan experimenteren!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder