Re: @3aan en de thuisbranders

41
fransg schreef:
mloes schreef:Hoe kreeg je die foto er nu op....?
Ik heb 'm verkleind naar 600 puntjes breedte, dan past het mooier
Ik zit zelf ook altijd met dat probleem want op andere fora mag je tot 800 gaan en ik sla voor het web al standaard op 700 op alleen KP is een uitzondering, waarom kunnen ze dat ook niet naar 800 brengen en dan gelijk die upload van foto's (Bijlagen) onmogelijk maken, dat zijn echt van die hinderlijke dingen. :(
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

42
fransg schreef:Als ik Malabar wil malen moet ik er echt wat druppels water bij doen, anders plakt het aan alles maar komt er niks in het filterbakje ;-)

Statische elektriciteit.

zie ook http://www.home-barista.com/grinders/ro ... 51-10.html
ah dit zocht ik. Van het weekend voor het eerst Malabar besteld bij gebrand.nl en vond al dat er zoveel troep ontstond. Bij de vorige koffie's gaf het lang niet zoveel rotzooi, dus moest het een plotselinge weeromslag zijn of het soort bonen. Ga het maar eens proberen met wat water dan :mrgreen:

43
Inmiddels zijn beide batches Malabar die ik had gebrand (zie vorige pagina) op. De eerste (vrij recht profiel) was lekker, maar nog net niet zo sprankelend als die van Adriaan zelf. De tweede (langere eindfase) was erg vriendelijk maar een beetje vlak. Daarom van het weekend nog twee batches gebrand:

Eentje met een vrij rechte lijn, maar wat sneller dan de vorige; hopelijk houdt dat hem wat levendiger (fruitiger):
roast 68 klein.jpg
En eentje waar ik het middenstuk wat rustiger aan heb gedaan (vrij ongebruikelijk profiel geloof ik), om te kijken of dat wat hartigheid kan benadrukken (gevalletje van trial-and-error, Maillard-fase enzo):
roast 69 klein.jpg
Ook wat van de Colombia Supremo en de El Salvador van Adriaan voor espresso geroosterd. De Colombia rook bijzonder lekker maar brouwt een beetje lastig. De El Salvador smaakte vandaag zeer goed!

Hoe gaat het met de andere Malabar-branders?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

44
Mooi dat je ook je profielen zo kunt bepalen en volgen!

Ik dacht dat ik mijn recente Malabar-avonturen ook hier had opgeschreven, maar heb ik dan kennelijk bij hetzelfde onderwerp in een andere thread gedaan. Als ze hierboven toch staan, dan alvast excuses voor de dubbeling, dan kijk ik er overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

45
Er valt aardig mee te sturen inderdaad, als je het eenmaal door hebt. Wel volledig "manual" dus steeds aan de Amperage en fan speed draaien. Sinds ik de trommel zwart heb gemaakt aan de buitenkant is de warmteoverdracht een stuk verbeterd en is hij wat meer responsief. Wel heel andere koek dan jouw systeem, petje af voor het niveau van al die automatisering!
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

46
De handmatige bediening heb je dan ook wel goed onder de knie, dat gaat verder dan door een gaatje turen en snuffelen (wat ik trouwens ook erg knap vind van mensen die daarmee prima resultaten behalen).

De fan speed wil ik misschien ook nog eens kunnen aanpassen, al werkt het in/uitschuiven van een zelfgemaakt plaatje onder de machine om de instroom iets te beperken ook perfect. Ik zorg dat de bonenmassa blijft bewegen zonder dat de hele kluit door de ruimte stuitert en dat vereist maar heel weinig aanpassing, is dus niet zo urgent om daar een knop voor te maken, die zou ik dan bijna niet hoeven gebruiken. De PID heb ik nu in een eigen kastje zitten, er moet nog een drukknop op en dan is-ie klaar.

Heb je jouw systeem ook ergens gedocumenteerd, foto's en beschrijving van je aansluitingen en Artisan instellingen? Een vriend van me heeft ook een Quest en wellicht vindt hij het wel inspirerend om te zien hoe jij dat aanpakt.

Ik zag vanochtend pas dat ik de curve van het vermogen waarmee het verwarmingselement wordt aangestuurd ook in de grafiek kan zetten dus het wordt nog iets leuker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

47
fransg schreef:Heb je jouw systeem ook ergens gedocumenteerd, foto's en beschrijving van je aansluitingen en Artisan instellingen? Een vriend van me heeft ook een Quest en wellicht vindt hij het wel inspirerend om te zien hoe jij dat aanpakt.
Nog niet, maar dat is eigenlijk wel leuk om te doen. Ben nogal druk deze maanden dus dat moet ik even uitstellen tot mrt/apr. Ik heb nog bij niemand anders een Quest in levende lijve gezien, een beetje uitwisseling is wel leuk.
fransg schreef:handmatige bediening [...] gaat verder dan door een gaatje turen en snuffelen
Ja absoluut, je kunt er heel mooi mee sturen. Het raampje is nogal klein, maar de Quest heeft een heuse (miniatuur) bonen-trier dus je kunt het proces heel goed in de gaten houden.

Van die vorige twee Malabar-brandingen die ik beschreef was degene met de rechte lijn net iets sprankelender. Ik vond wel dat ze allebei nog een klein bittertje hadden en dat wil ik de volgende keer proberen te voorkomen. Ik denk dat ik dan Adriaan's rechte lijn volg van 8 graden C per min, maar vanaf de 1C afremmen naar 4 per min, en dan wel weer zo'n 2 min na het begin van 1C stoppen (als ze er dan al mooi uit zien). Dus minder ver door branden.

Verder overigens nog de Guatemala en rest van de Colombia van Adriaan gebrand. Lekkere volle en ronde espresso's. De Guatemala rook ook lekker bij het branden en gaf vandaag (dag 2, I know) gebalanceerde espresso's, niet zo uitgesproken, wel erg prettig.