pressureprofiling met Strega

41
Is het niet zo dat bij de Strega ook op 9 bar de groep maar langzaam vol loopt om aan het einde van de pompcyclus snel op te lopen naar 9 bar?

Ik vroeg me af of het instellen van de max pomp druk op 3 bar niet hetzelfde effect zou hebben, maar dat alleen de einddruk lager is. Duurt dan idd wat langer dan op leidingdruk of bijv. met de rotatiepomp van de LR maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat. Of sla ik de plank dan helemaal mis?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: pressureprofiling met Strega

42
Denk dat dat op zich klopt. Nadeel is dat zo'n vibratiepomp de druk langzaam opbouwt en je inderdaad niet direct zoalas bij leidingdruk of een rotatiepomp de geswenste druk hebt. Dat is toch de reden van de langzame vulling?

Of sla ik nu de plank mis en is de flow te laag voor snelle vulling en dito drukopbouw?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

43
Maar stel dat onze redenering klopt en dat de Strega tussen seconde 6e en 8e naar 9 bar gaat. Kan je dan de de tijd daarvoor aftrekken van de pi tijd?

Er staat dan inmiddels geen druk op de puck, maar is tijd die de pomp nodig heeft om de flow gaande te krijgen.

Mijn redenering zou zijn dat de druk in ong. 1 a 2 seconden opgebouwd wordt en dat is de tijd van pi. Als die naar 3 bar gaat kan je daarna dus nog 5-8 seconde pi aanhouden. Bij stil worden van de pomp.

Is de maximale druk die de pomp opbouwd in te stellen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

45
Erik82 schreef:Bij de Strega met 3 bar loopt de cilinder heel langzaam vol dus heb je een hele lange PI.
Bij bijvoorbeeld een dipper is de cilinder veel sneller vol op die 3 bar omdat er geen pomp is die de boel vol moet pompen. Op leidingdruk of boilerdruk gaat dat veel sneller.
Wat is precies "heel langzaam"?
De strega pompt de cilinder vol met z'n Ulka pompje. Die heeft een bepaalde flow afhankelijk van de tegendruk, zie grafiek.
Als je daar vanuit gaat en een druk van max 3 bar aanhoudt, zou hij in 5 seconden er tussen de 40-50ml in moeten pompen.

5 sec. preïnfusie is toch niet heel lang (of te lang)?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
Bijlagen

46
Haal met de Strega maar eens de hendel 5s omlaag en laat hem dan gaan. Ik kan je verzekeren dat je dan niet de 50ml gaat halen. De pomp zal ook de HX eerst nog vol moeten pompen na de flush en dat kost ook tijd. Zo één op één die vergelijking maken gaat dan ook niet op.

Waar het op neer gaat komen is dat de Strega door zijn ontwerp niet de smaak van een hevel gaat halen. Hoeveel mods je ook uit gaat voeren als je die specifieke smaak zoekt moet je een andere machine kopen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

47
Waar het op neer gaat komen is dat de Strega door zijn ontwerp niet de smaak van een hevel gaat halen. Hoeveel mods je ook uit gaat voeren als je die specifieke smaak zoekt moet je een andere machine kopen.
Dat waag ik te betwijfelen! Maar wat is de smaak van een lever? Een Elektra met 7 bar is sowieso anders dan een Profitec met 10 bar of meer. En onze Strietman is weer anders dan een Conti.

Bij de Strega speelt zowel de PI als de dubbele veer een rol. Een van de veren kan er af, ook al is dat een lastige klus. En voor de PI kan ook wat bedacht worden. Bij het aanpassen van de OPV zit je nog steeds met de beperkte flow van de Ulka. Maar met een andere pomp zijn er echt wel mogelijkheden. En anders op vast water. En als het vullen van de groep langer duurt omdat ook de HX gevuld zou moeten worden (die volgens mij al vol is; alleen de Xenia dumpt het HX water na elk shot bij mijn weten) is dat ook geen probleem. De PI start pas als water op het koffiebed komt. Het enige wat je wellicht niet wil is dat de druk te hoog oploopt in de PI fase...

Ik verwacht hier binnenkort meer over de posten. Peter de Goede is er reeds mee bezig. En Bobbee ook, zie onder...
Laatst gewijzigd door bvds op di 18 apr 2017, 14:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

48
Ik denk dat er dingen door elkaar gehaald worden. Er wordt een dimmer geïnstalleerd in het topic van HB om pre infusie te regelen waardoor de pomp dus minder water verzet en dan vult de groep zich te langzaam, dat is niet het geval als je de opv zo afstelt dat die bij 3 bar druk op de puck gaat werken en pomp niet dimt.
Voor het hele plaatje: Als je dan de hevel omhoog haalt nemen de veren het over en produceren een hogere druk afhankelijk van hoeveelheid water in de groep. Hoever de veren zijn ontspannen. De 2 veren bij elkaar leveren max 11 bar. (Grote veer 9 bar + kleine veer 2 bar)
Ik heb de manometer portafilter bijna klaar maar kom er gewoon niet aan toe om metingen te registreren. Wanneer ik ga meten zal ik het filmen. Ik loop al een tijdje met het idee om een van buitenaf instelbare opv te maken en de kleine veer te verwijderen zodat max druk 9 bar wordt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

49
Vroeg me af welke gewabde dit topic geopend heeft en bleek ik zelf te zijn .Waarschijnlijk was ik toen ijlende.
Ik zou de Strega gewoon gebruiken zoals hij bedoelt is.Dat ding is uniek.Met een unieke smaak.Voor mij de beste lever die te koop is.
En dat voor een weggeefprijs.
Laatst gewijzigd door cremalover op di 18 apr 2017, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.