Re: Behmor mortis!

41
De koffie.

Afbeelding

Totale brandduur ongeveer 15 minuten.

De brander.

Afbeelding

Kosten :0!!
Verfafbrander ongebruikt in de doos had ik nog liggen.
Een rvs bak ook.
Een handmixding ook.
De ventilator om de rook weg te blazen en op het eind de turbokoeling tot 0 graden Kelvin te bewerkstelligen ook.
Harley om op te zitten tijdens het brandproces ook. :D

Zo ff testen.

De koffie in the cup.
Afbeelding

Kenners zien de streep blonding op de crema.
Was net iets te laat met wegtrekken van het kopje door mijn enthousiasme.

Smaak is zeer goed .Misschien iets intenser nog als bij mijn Behmor Mortis.
Ga dit concept verder uitwerken.
Innovaties zullen bestaan it een comfortabele stoel en een langere verlengkabel om een en ander nog iets verder van de garage af te kunnen uitvoeren.

So there it is.
Gejat van youtube.
"The paintgun homeroaster".

45
Een verfbrander heb ik ook liggen ivm een soortelijk project dat ik nooit uitgevoerd heb. ;)
Uiteindelijk nooit wat mee gedaan omdat de mate van controle me vergelijkbaar met m'n popcornbrander lijkt?

Reproduceerbare brandprofielen zitten er dan niet echt in lijkt me?
Wel ambachtelijk natuurlijk... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

46
R&B schreef:Een verfbrander heb ik ook liggen ivm een soortelijk project dat ik nooit uitgevoerd heb. ;)
Uiteindelijk nooit wat mee gedaan omdat de mate van controle me vergelijkbaar met m'n popcornbrander lijkt?

Reproduceerbare brandprofielen zitten er dan niet echt in lijkt me?
Wel ambachtelijk natuurlijk... ;)
Controle heb je wel al die empirisch van karakter. :mrgreen:

47
Ik moet concluderen dat mijn handgebrande koffies beter van smaak zijn dan met de Behmor gebrande bonen.
Tevens volledige controle over temperatuur.
Bereikbaar met een in lengte verstelbare rechterarm.
Rotatiesnelheid traploos instelbaar en varieerbaar door gebruik van een linkerarm in combinatie met telmechanisme dat op de lagere school geperfectioneerd is.

Voor mij het bewijs dat voor thuisgebruik(kleine hoeveelheden) een verfbrandertje meer dan voldoende is en niet onder doet voor vele honderden euro's kostende machines.

Doe er uw voordeel mee zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door cremalover op ma 27 okt 2014, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

48
Interessant!

Hoeveel gram gebruik je nu en kun je nog wat duidelijke foto's plaatsen? Weet je ook op welke temperatuur je zit? Dan ga ik het een keer kopiëren. Op zich wel relaxt om een grotere batch in 1x te branden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

49
Geen idee van temperatuur.
Mijn 400 gram batch had ik in 15 minuten klaar.De grotere 600 geloof ik deed er bijna 20 minuten over.
Truuk is om met regelmaat met de slagroomklopper de bonen te bewegen.Zeer regelmatige kleuring van de bonen.
Daarna snel afkoelen.

Ik brand in een diepe ronde rvs kom.Ik denk dat die de warmte goed vast houdt.

Herhaalbaarheid van een branding is natuurlijk niet perfect te realiseren.
Buitenlucht temperatuur etc hebben een grotere invloed dan bij gebruik make van een brander.
Maar zo belangrijk vind ik dat niet.Ik wil smakelijke koffie ,altijd op voorraad en tegen een betaalbare prijs.

Ik heb een kilo van blanchedael en zelf nog een kilo gebrand en er komt van de week nog wat binnen.
Zal ff duren eer ik weer ga branden.
kan een youtube filmpie maken dan.

50
Voor mij het bewijs dat voor thuisgebruik(kleine hoeveelheden) een verfbrandertje meer dan voldoende is en niet onder doet voor vele honderden euro's kostende machines.
Dit gaat dan in elk geval op voor jou persoonlijk. Ik weet niet of dat voor iedereen zo opgaat, eerlijk gezegd. Ik kan me voorstellen dat je door de jaren heen toch een bepaalde ervaring en kunde hebt opgebouwd in het branden van koffie met de Behmor. En wie weet heb je toch onvermoede "dogbowl roast"-talenten? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder