Kan je aangeven of-, en zo ja: waar je in de koffiebusiness werkt?

Bagels&Beans (Geen stemmen)
Brandmeester's
Casabarista
Coffee Company
Totaal aantal stemmen: 3 (1%)
Coffee United
Kaldi
Totaal aantal stemmen: 2 (1%)
Simon levelt
Totaal aantal stemmen: 4 (2%)
Horeca
Totaal aantal stemmen: 23 (11%)
Anders, namelijk:
Totaal aantal stemmen: 63 (31%)
Niet/Lekker thuis
Totaal aantal stemmen: 106 (52%)
Totaal aantal stemmen: 204

Re: Wie werkt er "in de koffie"?

42
Ik ben vertegenwoordiger in Koffie en thee, bij Geels koffie en thee. Sta dus niet achter de counter, maar door horen zien en proberen en een paar cursussen bij de branderij weet ik inmiddels zelf toch ook een redelijke bak te zetten.

Ook geen keten dus, ik kom met name bij de winkels die niet onder een keten vallen, daar heb je toch vaak de lekkerste koffie en de leukste gesprekken/contacten :D

43
Ook geen keten dus, ik kom met name bij de winkels die niet onder een keten vallen, daar heb je toch vaak de lekkerste koffie en de leukste gesprekken/contacten :D
Èn dus ook de meeste Koffiepraat-ers :D .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

45
Horeca !
Ik zou dolgraag echt de koffie in willen maar dat is hier haast onmogelijk (ik woon op het moment in Sydney ). De koffiecultuur is hier veeeeel verder als in nederland en alle zaken die zich serieus met koffie bezig houden zoeken mensen met veel meer ervaring als barista. Er zijn ook gewoon zoveel zaken hier die hun eigen bonen branden of bijvoorbeeld alleen met single origins werken.

Ik werk hier nu in een chocolaterie anex koffiezaakje waar ik gelukkig ook mag stoeien met de koffiemachine maar ik hoop in nederland echt in de koffie te kunnen werken.

46
Gut, jij zit ook over de hele wereldbol! Nu op fusion-stage soms? ;) Ik lees inderdaad ook dat Australië een stuk ontwikkelder is op espresso-gebied (over de rest weet ik het niet zo). Doe je daar ook je voordeel mee? Veel kijken, oefenen en proeven e.d.?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
Nee geen stage dit keer :P de opleiding is afgerond maar mijn vriendin was uitgeloot voor haar studie en die wou hier haar engels bijspijkeren. Ach wie ben ik dan om te zeggen dat ik niet mee ga :D:P.

Ik gebruik de mogelijkheid zeker om rond te kijken en vooral veeeel te proeven. Veel zaken hebben hier ook hun machines vlakbij het raam staan zodat je van buiten al mee kan kijken. De 2 gaafste zaken tot nu toe vind ik Mecca (ook mijn lekkerste bakje koffie ooit op) omdat ze 2 3 groeps mistral's hebben in een relatief klein zaakje en je gewoon nog altijd 10 minuten moet wachten op je koffie omdat het zo druk is.
En de Toby estate in Chippendale omdat hun koffie branderij achter de koffiezaak zit en ze 2 mirages (1 triplette en 1 idocompresso) en een speedster in de zaak hebben staan. Ik baal echt dat ik hier niet in de koffie industrie kan werken... zucht. Meteen maar een baan zoeken als ik weer in nederland ben ;) iemand nog iets in de aanbieding ?

Trouwens over kees van der westen gesproken.
Dit busje staat bij mijn in de straat... verwacht je ook niet in een buitenwijk van Sydney toch ?
Afbeelding

48
Haha, leuke foto ;) Verwacht je inderdaad niet!

Zelf heb ik qua werk weinig meer met koffie te maken, maar ik heb mijn liefde voor koffie opgedaan bij mijn werk in de Drie Gezusters Groningen. Nu denk je misschien: "Serieus? bij de Drie Gezusters?" In eerste instantie ook terecht want de koffie stelde daar helemaal niks voor. hoewel we met een vibiemme domobar 4-groeps werkten werd er getampt met de tamper die aan de maler zat, de koffie bleef in de filterhouder zitten tot er nieuwe werd gezet, en de melk werd opgeschuimd met een melkschuimautomaat (lees zeepsopautomaat) en met een lepel over de espresso geschept om een capu te maken. Eigenlijk heel logisch, want niemand wist of kon beter.

Ik heb het geluk gehad dat in het half jaar dat ik er (full-time) werkte een cursus is gegeven door een goede barista (Ik geloof zelfs prijswinnend, maar weet niet meer wie...) waarna het niveau aanzienelijk omhoog ging. Nieuwe melk kannen, nieuwe tamper en de melkschuimer ging weg! Maar het belangrijste was dat er personeel (o.a. ikzelf) verslingerd raakte aan het maken van "echte" koffie. Eindelijk werd er een beetje recht gedaan aan de machine die er stond ;) Ik wil zelf een stapje verder nog, want de kamer van de maler blijft bijvoorbeeld rustig een nachtje vol zitten met gemalen koffie. Maarja wat wil je ook, het blijft de Drie Gezusters.
La Pavoni Professional Lusso | D.E. Wandmaler

50
Anders, nl: In 2008 heb ik een koffiebranderij "Koffie 't Molentje" overgenomen van een toen 82-jarige man. We doen enkel en alleen licht verteerbare koffie's. Misschien in de toekomst export naar Nederland ;-) Uiteraard gepassioneerd en heb dan ook een Dalla Corte Supermini aangekocht voor thuis.. Zalig toestel!
Zot van chocoladebruin, zwart goud en slow roast koffie.
Trotse eigenaar van Koffiemakers waar we o.a. Senseo koffiepads maken.