Re: De keuze is gemaakt...het wordt een Bezzera

42
Simon schreef:Ik ben benieuwd!
Heb je ook nog naar een diepere filter gekeken? Bij mij blijft de puk af en toe aan de douche kop plakken...
Juist, dat probleem had ik ook, Je kan minder doseren door af te strijken met een bollen vinger, werd ook door spironski aangeraden, dit werkt wel. Ik heb op dit moment een Marzocco dubbel filter van Bjorn van Casabarista te leen. Deze is wat dieper en de eerste resultaten zijn positief. Ik hou je op de hoogte. In iedergeval is het dus zo dat andere filterbakjes gewoon in de filterhouder van Bezzera passen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

44
Simon schreef:Is die er ook voor de 1-kops variant?
Ja, er zijn ook diepere bakjes voor een enkele espresso. Een bekende en veel gebruikte is het La Marzocco 1 kops filterbakje. Je kan deze vullen tot de ring aan de binnenkant en dan tampen, er zijn echter ook mensen die alleen de cilinder vullen en dan aandrukken met een 41mm tamper.

Afbeelding
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

45
Simon schreef:Nadeel van minder doseren is dat er dan minder koffie in zit (duh...). Ik loop een beetje te stoeien met m'n crema, die blijft, ook met relatief verse bonen, nog wat dunner dan ik zou willen. Een diepere filter zou dus mooi zijn. Is die er ook voor de 1-kops variant?
Tja, wat is minder, je zult op ongeveer 14-15g uitkomen, ipv de 15-16 waar je normaal opzit als je vlak afstrijkt. Ik krijg mooie crema, ook met 14g. Alles moet gewoon kloppen qua malen, tampen en versheid van de bonen natuurlijk.

46
Als je nu ietsje fijner maalt krijg je ook een betere extractie, wat misschien compenseert voor die 2 gram minder koffie. En als je koffiepuck breekt door dat overdoseren met 16 gr. waardoor je channeling krijgt, weet ik wel zeker dat je extractie een stuk minder is.
Dus per saldo zou 14 gram wel eens méér kunnen zijn dan 16 gram! ;)

Ik heb ook zo'n LM 1 kops bakje. Als ik daar 7 gram in doe heb ik alleen nog maar het diepere gedeelte gevuld. het is wel het enige balkje waarmee ik een goede enkele espresso krijg.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

48
Deze ochtend een heerlijke cappu gemaakt, reeds een kleine 10min na de machine was aangezet! 8-) . Mooie tiger patronen in de dubbele ristretto. Melk opschuimen ging redelijk, redelijk qua microfoam dan. Zo vroeg op de ochtend is het perfect opgeschuimen van melk nog een beetje teveel gevraagd van mijn beperkte opschuim kunnen :D Toch wat teveel bellen erin :x

Ben toch onder de indruk van hoe snel deze machine na het aanzetten aan de slag kan.

49
Heerlijk he, zo'n lekkere cappu als je net wakker bent! Het schuimen heb ik inmiddels redelijk onder controle. Oefening baart kunst... Nu richting latte-art...

Weet iemand waar ik bovengenoemde filter bakjes kan krijgen? Ik drink vaak een enkele espresso, en ik moet eerlijk zeggen dat dat nog niet 'je van het' is. De bandbreedte van te snel doorlopen naar 'm er helemaal niet doorheen geperst krijgen is heel nauw. En met name de crema blijft vaak nog wat dun. Bij een dubbele epsresso gaat dat al makkelijker, wie weet is een ander filterbakje voor de enkele een verbetering.

Trouwens, ook ik ben erg blij met de snelheid van opwarmen. Dat is met name 's ochtends heel prettig!
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

50
Ik heb mijn LM 7 grams bakje bij pasmarose.de gekocht. Let op: ik heb daarbij ook een 14 grams LM bakje gekocht, maar mijn 58mm tamper past daar niet in. Officieel schijnen die LM bakjes iets van 57,5mm te zijn, maar mijn tamper past dus wèl in dat 7 grams bakje, en niet in dat 14 grams bakje. Kan het niet verklaren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder