Re: Wat drink je nu?

4331
Yespresso schreef: wo 04 okt 2023, 10:51
Hk87 schreef: ma 02 okt 2023, 19:53 Eerste paar kopjes gezet met boontjes van HK koffie van de maand.
Ik probeer er nog verschillende ratios mee maar wat een complexe koffie is dit, heel appart. Heel lekkere frisse appelzuurtje op het laatst maar de rest kan ik niet omschrijven.

Ik denk dat dit in de sweetspot een hele lekkere kan worden.
Ik vond deze koffie van de maand echt lekker worden na meer dan 2 weken. Tot die tijd een wat onduidelijke smaak. Daarna veel beter.
Ik heb het sinds gisteren ook pas op de sweetspot gekregen, toevallig dag 14 na branding en ervaar het nu ook veel beter als toen ik begon.

Een explosie aan smaaktonen, heel zoet. Ik doe 15 gram in, 30 uit in een ims bakje. Ik ga nog proberen of het anders gaat worden in een vst 18 grams bakje. Werkt ook heel goed op melk. Gisteren een cortado gemaakt en ontzettend van genoten.

Enige probleem nu is vrouwlief die telkens weer om een cappuccino vraagt. :lol:
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

4332
bobbee schreef:Barista is wel een hip woord! Zet ergens barista op en het verkoopt. Melk, cruesli. Net zoiets als "professional" op een huishoudelijk apparaat.
Ja er is een tijd geweest dat op de achterkant van een auto Turbo stond, nu eco, alle twee curieus maar leidt kennelijk tot extra verkopen.

Afbeelding

4334
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:Barista is wel een hip woord! Zet ergens barista op en het verkoopt. Melk, cruesli. Net zoiets als "professional" op een huishoudelijk apparaat.
Ja er is een tijd geweest dat op de achterkant van een auto Turbo stond, nu eco, alle twee curieus maar leidt kennelijk tot extra verkopen.

Afbeelding
Turbo op een auto is niet zo gek (daar zat dan daadwerkelijk een luchtcompressor in, wat voor meer vermogen kan zorgen). Het werd toen alleen op alles gezet, zoals stofzuigers. En daar zat echt geen turbo in.

Net zulk gebakken lucht als toen op alles “multimedia” werd gezet, zoals multimedia microfoon (dat toch erg single media is).

En nu is alles opeens “cyber” wat dat ook mag zijn.

Het is dus van alle tijden.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

4335
manduca schreef:
gilleko B. schreef:

Afbeelding
Turbo op een auto is niet zo gek (daar zat dan daadwerkelijk een luchtcompressor in, wat voor meer vermogen kan zorgen). Het werd toen alleen op alles gezet, zoals stofzuigers. En daar zat echt geen turbo in.

Net zulk gebakken lucht als toen op alles “multimedia” werd gezet, zoals multimedia microfoon (dat toch erg single media is).

En nu is alles opeens “cyber” wat dat ook mag zijn.

Het is dus van alle tijden.
Het is idd minder gek dan Eco, want hoe electriek of waterstof dan ook, er iets niets Eco aan een auto
Afbeelding
🫣!

Afbeelding

4337
Vandaag bij de showroom van DAK coffee roasters geweest.
Heel leuk dat je zelf kan kiezen welke bonen je wilt drinken.
Zo kan je dus de hele assortiment naar wens uitproberen.
Ze werken met een decent espresso machine met een mooie Mahlkönig EK43 maler erbij.

Ik heb de columbiaanse Milky Cake en de Orange Flirt uit Ethiopië geprobeerd als espresso.
Was redelijk te doen voor een bakje koffie buiten de deur maar voor mijn eigen smaak vind ik het te slap, weinig smaak.

Bij nader inzien en wat vragen over hoe ze de espresso bereiden denk ik dat ik een idee heb. Koffie deed er ruim een minuut over in uitloop dus een vrij lange pre infusie. Gezet op 6 bar druk. 99 graden tempratuur. 1 op 3 ratio.
Een vrij abstract manier van koffie zetten denk ik.

Ik heb een zakje meegenomen voor thuis om eens zelf te proberen. Gister gebrand dus ik wacht er even lekker nog een goeie twee weken mee.
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

4339
ErikW schreef: do 12 okt 2023, 20:28 Voor mij klint 99 graden als vrij heet!
Lichte bonen?
Light roast inderdaad.
* DLC Espresso burrs