Re: La Marzocco Linea Mini

446
Had de afgelopen week last van een minder vlotte doorloop van de heet water kraan. De rest van de machine leek wel gewoon goed te werken, geen gebrek aan stoom, lekkage of drukverlies. Ook een rondje Cafiza incl. schoonmaken van de douche, zeefjes en volledig leeg laten lopen van de stoomboiler leken niet te helen.

Na wat tips toch maar op onderzoek uitgegaan of er niet iets in het aanvoer kanaal verstopt zat. Met het loshalen van de gehele heet waterkop kwam de oorzaak direct aan het licht:
Afbeelding
Afbeelding
Ik denk dat er ergens een stukje kalk losgekomen is die vast is komen te zitten bij de uitloop. Ondanks dat ik anti-kalk zakjes gebruik en minimaal een nachtje de tijd geef zijn werk te doen, lijkt het dus toch niet helemaal kalkvrij te zijn. Misschien een goed idee om zelf de boiler een keer te ontkalken? Ik verwacht niet veel kalk aanslag, maar de machine is iets meer dan 3 jaar oud en wordt dagelijks gebruikt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: La Marzocco Linea Mini

450
Ga het gewoon zelf doen hoor. Een paar scheppen Urnez/Puly Caff ontkalker in het waterreservoir, en de stoom boiler 3-4x volledig door laten lopen.

Als dan blijkt dat er heel veel kalk in de boiler zit dat los komt en de waterkanalen verstopt, dan is het een probleem en breng ik hem weg. Verwacht persoonlijk dat geen groot kalk probleem is. Ben vrij strict met anti-kalk zakjes vervangen en gebruik eentje in een waterkan die in de koelkast staat, en een tweede in het waterreservoir. Water zou dus minimaal 24u ontkalkt moeten zijn voor het in de boiler terecht komt.

Dat het ophoopt bij de watertap lijkt me ook wel logisch. Mineralen zakken naar de bodem en tap iedere dag wel een kop thee met water dat van onderaf de boiler komt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.