Rosanne schreef: zo 22 dec 2024, 21:30
Het lijkt mij (bij wijze van spreken) dus echt leuk om het verschil te proeven bij iemand die deze bonen ook heeft en echt de sweet spot eruit weet te halen, want ook in proef dat er potentie in de bonen zit maar ik heb (denk ik) simpelweg niet de juiste kennis , kunde en apparatuur hiervoor.
Overigens
De Feliz navidad en de Ethiopië extraheren prima. Het is dus uitsluitend de duurdere lijn waar je professionele skills voor nodig hebt (ik dacht: ik voeg dit nog even toe want ik wil Manhattan zeker niet te kort doen)
Niet alleen Manhattan maar ook bijvoorbeeld friedhats. Wil ze ook zeker niet te kort doen hoor want er zit echt potentie in anders had het nooit zo populair geweest.
Heb bij Erik82 mogen proeven hoe dat kan zijn op gigantische 102mm blindburrs, effectief maakt dat 120mm doordat de schroeven ontbreken.
Ja de beleving is geweldig zelfs bizar wat het doet maar elke voordeel heeft zijn nadeel want ze doen het welliswaar uitmuntend op zulke light roast.
Maar,
Ik heb bij Wouter strietman in zijn werkplaats ook een bakje koffie gedaan op zijn kafatek max. Dat was een normale medium roast van caffenation. Dat was niet wat je zou verwachten, een beetje raar. Het ontbreekt dan weer teveel aan body/mondgevoel en zet alles bij wijze van onder een vergrootglas en bij zo een soort koffie is dat eigenlijk niet eens wenselijk.
Het beste is eigenlijk om je er niet tevely in te verdiepen
dat segment van light roast en fantastische apparatuur wordt alleen maar exponentieel duur. En dan moet je nog steeds bij wijze van iets als een Niche zero of Eureka/df maler ernaast hebben om nog ook een beetje normaal te kunnen genieten van dikke volle espresso van een medium roast zoals wij dat zeg maar kennen