Re: Wat drink je nu?

4972
omeCoffee schreef: vr 20 dec 2024, 00:31 Ik heb verder nauwelijks ervaring met dit soort exclusieve bonen en kan er eigenlijk helemaal niet over meepraten. Dus ik staak mijn poging een antwoord te vinden op de vraag van Rosanne.
Voor als je wilt lachen.. 😂🫣

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... r&start=20

Pagina 3-4 begint het, mijn eerste ervaring met Manhattan terwijl ik nog net leerde espressos maken. 😂

Ik werd helemaal gek van die Manhattan bonen en kreeg er maar geen drinkbaar bakje koffie uit.
Ik dacht zelfs dat het een medium tot medium/dark roast was terwijl het een ultra light roast is. Dacht, ziet er vrij donker uit van buiten dus zal wel iets van medium roast zijn.

Ik kan er echt om lachen als ik dit nu terug lees 😅
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

Wat drink je nu?

4973
Hk87 schreef:
omeCoffee schreef: vr 20 dec 2024, 00:31 Ik heb verder nauwelijks ervaring met dit soort exclusieve bonen en kan er eigenlijk helemaal niet over meepraten. Dus ik staak mijn poging een antwoord te vinden op de vraag van Rosanne.
Voor als je wilt lachen..
Afbeelding
🫣

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... r&start=20

Pagina 3-4 begint het, mijn eerste ervaring met Manhattan terwijl ik nog net leerde espressos maken.
Afbeelding

Ik werd helemaal gek van die Manhattan bonen en kreeg er maar geen drinkbaar bakje koffie uit.
Ik dacht zelfs dat het een medium tot medium/dark roast was terwijl het een ultra light roast is. Dacht, ziet er vrij donker uit van buiten dus zal wel iets van medium roast zijn.

Ik kan er echt om lachen als ik dit nu terug lees
Afbeelding
Ik kan me je introductie nog wel voor de geest houden. Zoveel enthousiasme! Mooie ontwikkeling heb je sindsdien doorgemaakt!

Je schreef ook wat over fitterbakjes. Misschien nog leuk om te delen: ik heb laatst een bakje van Normcore gekocht. Dat is zo mooi gemaakt dat ik zou hebben gehouden als de koffie eruit niet te drinken was geweest! Maar gelukkig is dat niet het geval. Je moet wel een stuk fijner maken maar verder is het een fijn mandje.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

4974
De lulo van DAK die Bobbee mij heeft opgestuurd eens door de french press gezet. Mede omdat ik ervan overtuigd was dat de french press iets meer body geeft dan een pour over zodat de fermentatie smaken iets beter in balans komen met de kwaliteit van de koffie zelf.
Nou ik kan je vertellen Bobbee, ook hier meerdere mensen horen roepen dat het maar wiet ruikt. De koffie zelf vind ik niet vies, maar ik zou die zak niet aan 1 stuk op kunnen zetten.
Daarnaast heb ik ook meer het idee dat ik fermentatie smaken aan het proeven ben en niet maar hoe de koffie zelf smaakt en dat is wel een beetje jammer. Naar mijn idee kan je dan in principe elke boon op deze manier verwerken want de kwaliteit van de koffie proef je eigenlijk toch niet meer.

Wat drink je nu?

4975
Afbeelding
Rosanne schreef:Ik heb nog een ander paar bonen van Manhattan en die moet ik op 21 malen. Dus het ligt echt aan het soort boon. Zal eens kijken of ik ze op de foto kan zetten. Het is een hybrid washed boon uit Costa rica.

Deze https://manhattancoffeeroasters.com/pro ... 13105b7e4e
Hierbij de foto van de Costa Rica die ik wat moeilijk te extraheren vind.

Daarnaast een foto van een Ethiopië, ook van Manhattan waar de extractie veel makkelijker bij gaat.

Ik ga de Costa Rica straks eens even op z’n donder geven door de druk wat te verhogen. Ik gebruik nu 8,5 bar, maar wellicht dat 10 bar voor deze boon beter is.

De bovenste foto is de Ethiopië boon (die prima gaat in extractie)
De onderste foto is van de moeilijke boon (de Costa Rica)

Valt me op dat de kleur redelijk overeen komt
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
Bijlagen

4976
Ik vind de koffies van Manhattan (en Friedhats, Blommers en andere licht gebrande fruitige koffies) heerlijk met de V60, Aeropress en Delter press, maar ik heb nooit de neiging gehad om er espresso mee te zetten. Als ik die moeilijkheden om er iets lekkers van te brouwen hier lees houd ik dat mooi zo.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

4977
Heb de druk verhoogd naar 10 bar maar daar vond ik het niet beter van worden.

Om het positief te houden: vind het leuk om een keer deze ervaring gehad te hebben. Wat je wel niet allemaal uit de kast moet halen om moeilijke bonen te temmen ..

En mooi dat het maar een 125 Grams zakje was. Dan kan je zoiets gewoon een keer uitproberen zonder al te veel financiële schade

4978
Ik vind het ook allemaal teveel gedoe voor te weinig opbrengst en dan zeg ik dat ook vanuit financiële afweging maar ook gewoon eigen tekortkomingen.

Uiteindelijk zit er best een lekkere kop koffie in als je ze weet te temmen. Het ruikt ook allemaal heel bijzonder en ik proef wel wat het nog verder kan worden. Maar de tekortkomingen waardoor het gewoon net niet wordt waarvan de maler denk ik al de grootste bottleneck is maakt het eigenlijk al een onmogelijk opgave.
Zo een EG-1, option-o lagom p100 of 01, Titus Nautilus grinder of kafatek Flat max en meer van zulke malers zijn hier echt ideaal voor.

En ook als je zo ver bent dat je water samenstelling zodanig weet te perfectioneren dat er ook nog wel een boost uit te halen valt.

Ik vind terzijde geheel naar mijn mening alsnog niet waard om zulke bonen te nemen tenzij het financieel niks uitmaakt en je geen bezwaren hebt om er meer tijd en aandacht in te steken.
De smaaktonen en waar het naartoe gaat kan je ook grotendeels bereiken bij branders en bonen die veel toegankelijker zijn zoals Dutch barista. Daar heb ik lekkerdere koffie gehad als dit nu van Manhattan eerlijk gezegd.

Leuk dus om een keer geprobeerd te hebben maar voor de volgende keer weet ik het wel
* DLC Espresso burrs

4979
Het lijkt mij (bij wijze van spreken) dus echt leuk om het verschil te proeven bij iemand die deze bonen ook heeft en echt de sweet spot eruit weet te halen, want ook in proef dat er potentie in de bonen zit maar ik heb (denk ik) simpelweg niet de juiste kennis , kunde en apparatuur hiervoor.

Overigens
De Feliz navidad en de Ethiopië extraheren prima. Het is dus uitsluitend de duurdere lijn waar je professionele skills voor nodig hebt (ik dacht: ik voeg dit nog even toe want ik wil Manhattan zeker niet te kort doen)

4980
Rosanne schreef: zo 22 dec 2024, 21:30 Het lijkt mij (bij wijze van spreken) dus echt leuk om het verschil te proeven bij iemand die deze bonen ook heeft en echt de sweet spot eruit weet te halen, want ook in proef dat er potentie in de bonen zit maar ik heb (denk ik) simpelweg niet de juiste kennis , kunde en apparatuur hiervoor.

Overigens
De Feliz navidad en de Ethiopië extraheren prima. Het is dus uitsluitend de duurdere lijn waar je professionele skills voor nodig hebt (ik dacht: ik voeg dit nog even toe want ik wil Manhattan zeker niet te kort doen)
Afbeelding
Niet alleen Manhattan maar ook bijvoorbeeld friedhats. Wil ze ook zeker niet te kort doen hoor want er zit echt potentie in anders had het nooit zo populair geweest.

Heb bij Erik82 mogen proeven hoe dat kan zijn op gigantische 102mm blindburrs, effectief maakt dat 120mm doordat de schroeven ontbreken.
Ja de beleving is geweldig zelfs bizar wat het doet maar elke voordeel heeft zijn nadeel want ze doen het welliswaar uitmuntend op zulke light roast.
Maar,
Ik heb bij Wouter strietman in zijn werkplaats ook een bakje koffie gedaan op zijn kafatek max. Dat was een normale medium roast van caffenation. Dat was niet wat je zou verwachten, een beetje raar. Het ontbreekt dan weer teveel aan body/mondgevoel en zet alles bij wijze van onder een vergrootglas en bij zo een soort koffie is dat eigenlijk niet eens wenselijk.

Het beste is eigenlijk om je er niet tevely in te verdiepen 😂 dat segment van light roast en fantastische apparatuur wordt alleen maar exponentieel duur. En dan moet je nog steeds bij wijze van iets als een Niche zero of Eureka/df maler ernaast hebben om nog ook een beetje normaal te kunnen genieten van dikke volle espresso van een medium roast zoals wij dat zeg maar kennen 😅
* DLC Espresso burrs