Re: Wat drink je nu?

4981
Hk87 schreef: ma 23 dec 2024, 01:29 102mm blindburrs, effectief maakt dat 120mm doordat de schroeven ontbreken.
Maar hoe dan? Omdat iemand op het internet dat schrijft en iedereen het napraat? Of omdat het rekenkundig mogelijk is dat drie kleine schroefgaatjes 3138,45 mm² aan maalschijfoppervlakte goed maken?

4982
Pti schreef: ma 23 dec 2024, 11:25
Hk87 schreef: ma 23 dec 2024, 01:29 102mm blindburrs, effectief maakt dat 120mm doordat de schroeven ontbreken.
Maar hoe dan? Omdat iemand op het internet dat schrijft en iedereen het napraat? Of omdat het rekenkundig mogelijk is dat drie kleine schroefgaatjes 3138,45 mm² aan maalschijfoppervlakte goed maken?
Het staat gewoon op de site van Option-o 😅

https://www.option-o.com/lagom-01
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

4983
Afbeelding

Gekocht toen met de blackfriday korting, gewoon een prima boontje... wat verfijnd qua smaak en een lekker zacht mondgevoel. Hij is totaal anders dan ik normaal vvan een anrearobic koffies gewend ben.. dat zijn vrijwel altijd smaak bommen... deze niet (zeker niet subtiel maar gewoon goed in balans ... zou aan de smaak eerder gedacht hebben een natural). en kan me wel vinden in de smaak omschrijving al denk ik de nadruk op witte thee en marsepein .

Vind ik deze koffie het geld waard... nee ... gewoon een prima boontje in de catogory 11/12 euro voor een zakje boontjes. lekker als espresso, met melk doen de smaken wat onder. (klinkt negatief is het niet gewoon lekker, maar niets bijzonders ofzo)

uiteraard is dat mijn mening ;) ben wel benieuwd als iemand anders deze heeft gehad hoe die hem vond.. andere koffie van manhatten word begin januari
Londonium L R 24 + niche zero

4984
Refereer je naar dit stuk:
The Mizen burrs are now available in blind burr format, exclusively in XL 102mm diameter size, which minimizes retention even further and with enhanced performance from the increased surface area. The Mizen XL blind burrs feature a slightly enlarged outer diameter and an expanded grinding surface area due to elimination screw holes, resulting in an impressive ~18% increase in effective grinding surface area (compared to common 98mm burrs), all while utilizing the same compact housing!
Zoals ik het interpreteer is de 18% in referentie met 98mm schijven en niet bovenop de 102mm. Dan zou je op '115mm' schijven komen wat ik nog steeds onlogisch zou vinden. Wel staat er dat de het verwijderen van de schroefgaten ervoor zorgt dat de buitenrand breder kan zijn en dat dat zorgt voor extra oppervlakte. Dat laatste zou wellicht mogelijk kunnen zijn.

4985
Ook dat gaat niet op want de schroefgaten zouden voor de rand zitten en de rand zou effectief even breed zijn.

Maar dit is een niche product voor degene die hier het geld voor over hebben, die niks aan de twijfel wilt overlaten of hierin geloven en in zichzelf en denkt het verschil te proeven tussen wel of geen schroefgaten!

JM2C.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4986
Ik claim echt geen expert te zijn maar het lijkt mij eigenlijk juist heel logisch dat je meer oppervlakte hebt als de schroeven ontbreken, toch?

De maker van dat machine heeft het over 18%. Geen idee of dat klopt maar het lijkt mij dat als ze zouden liegen het wel allang afgebrand zou zijn door de fanatieke koffie community met name in Amerika.
Heb in een review van Lance Hedrick ook langs zien komen dat Blind Burrs staan voor meer oppervlakte. Hoeveel meer? Dat zal wel ook afhankelijk zijn van andere factoren.

Wat is eigenlijk de kennis om het in twijfel te trekken? Misschien geeft dat wat meer context ipv op gevoel reageren.
* DLC Espresso burrs

4987
De context is vooral dat de schroefgaten zelf weinig oppervlakte hebben. Dus ergens moet de oppervlaktevermeerdering vandaan komen. Zonder een beschrijving van de op het oog onlogische vermeerdering lijkt het dus op magie. Vandaar.

Mijn scepsis komt uit mijn ervaring met HiFi. Daar worden ook getallen uit de ether gehaald met magische gevolgen. De marketing werkt als een malle. Als mensen iets beloofd wordt en het kost hun een rib, dan horen (of nu proeven) ze dit ook omdat ze de prijs willen verantwoorden. Het probleem van de menselijke psyche. Bedrijven varen wel bij deze marketingtrucs.

Dus als er schijnbaar onlogische dingen gezegd worden heb ik liever een verklaring dan dat ik marketingteksten blind (pun intended) geloof.

Addendum: dit is ook wat ik waardeer aan James Hoffmann: hij is zich bewust van dit fenomeen en hij proeft daarom ook vaak bewust blind. En als hij dat niet doet twijfelt hij openlijk aan zijn eigen ervaring vanwege dit fenomeen.

4988
JanvD schreef: ma 23 dec 2024, 13:59 De context is vooral dat de schroefgaten zelf weinig oppervlakte hebben. Dus ergens moet de oppervlaktevermeerdering vandaan komen. Zonder een beschrijving van de op het oog onlogische vermeerdering lijkt het dus op magie. Vandaar.

Mijn scepsis komt uit mijn ervaring met HiFi. Daar worden ook getallen uit de ether gehaald met magische gevolgen. De marketing werkt als een malle. Als mensen iets beloofd wordt en het kost hun een rib, dan horen (of nu proeven) ze dit ook omdat ze de prijs willen verantwoorden. Het probleem van de menselijke psyche. Bedrijven varen wel bij deze marketingtrucs.

Dus als er schijnbaar onlogische dingen gezegd worden heb ik liever een verklaring dan dat ik marketingteksten blind (pun intended) geloof.

Addendum: dit is ook wat ik waardeer aan James Hoffmann: hij is zich bewust van dit fenomeen en hij proeft daarom ook vaak bewust blind. En als hij dat niet doet twijfelt hij openlijk aan zijn eigen ervaring vanwege dit fenomeen.
Ik bedoel het nu echt niet bot en ik hou van een gezonde discussie.

Maar die magische gevolgen en dingen die je erbij zou moet proeven, wie claimt dat dan?
Ik zie wel vaker dat mensen er gelijk gevoelsmatig een verhaal aan hangen wat niet ter sprake is geweest.

De marketing ging over een vergroot maal oppervlakte en dat klopt gewoon echter kan je van mening zijn dat 18% overdreven is en daar kan je misschien gelijk in hebben, misschien is het effectief 12% of iets in die richting.
* DLC Espresso burrs

4990

Hk87 schreef: Maar die magische gevolgen en dingen die je erbij zou moet proeven, wie claimt dat dan?
Smaak is toch waar het omgaat bij koffie? Waarom zou je anders grotere schijven willen zonder schroefgaten?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!