Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

51
gilleko B. schreef: wo 11 mei 2022, 17:35 Wat is je gevoel inzake de After sales service van dit bedrijf?
Lastig te zeggen. Positieve reviews omdat ze schaars zijn leveren waarschijnlijk al snel geld op en een negatieve review kost ze al snel meer dan het herstellen kost. Denk in de eerste plaats dat ze ook gewoon achter hun product staan en willen groeien.

Het lijkt een vrij massieve/degelijke maar simpel ontworpen brander. Als er iets is waar ik me mogelijk zorgen over zou kunnen maken is het de software kant, maar daar ben ik zelf dan nog redelijk handig in (sensortje vervangen of evt. iets met Artisan is nog te regelen en ook wel leuk om te doen). Je hebt ook 2 systemen, dus eentje zal altijd wel 'OK' werken hoop ik.

Zo lang het bedrijf blijft leven maak ik me weinig zorgen. Het gevoel is wel goed (dat heeft me over de streep getrokken). De Bullet lijkt nog steeds de betere machine, maar ergens gun ik het deze Chinezen ook wel. Ze zijn vrij ijverig, proberen een goed product op de markt te zetten en het voldoet misschien (nog) niet helemaal aan de Westerse maatstaven qua marketing en promotie, maar dat maakt het ook wel leuk. Bullet is in principe ook een in Taiwan (of moeten we China zeggen) ontwikkelde brander. Er zit alleen een stel Denen achter die onze markt beter begrijpen en daardoor ook 3x zoveel durven te vragen voor in essentie een ongewijzigde machine.

Het moet allemaal blijken. Verwacht dat het nog wel een paar weekjes duurt en als hij geleverd wordt heb ik net even weinig tijd. Misschien kunnen we daarna eens samen gaan hobbyen!
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

52
Ik wil geen reclame voor Bullet maken, dat hebben ze ook niet nodig. Maar de hardware van de Bullet is sinds het begin flink aangepast. Andere ventilatoren, andere temp. sensor, ander kaf filter, infra rood sensor, en een grotere aanpassing : ander board voor de aansturing van de inductie en ander board voor de besturing waardoor de Bullet stabieler en krachtiger is geworden. Dat laatste is als upgrade voor 600 euro te bestellen.
Ik kocht de Bullet bij voorintekening voor 1700 euro. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of de huidige prijs qua marge redelijk is. Je moet denk ik die prijzen ook niet vergelijken. De vraag is wat kost de Bullet en is er voor dat bedrag iets beters te koop of wat lever je in als je iets goedkopers aanschaft. In het recente verleden kon Bullet niet genoeg produceren om aan de vraag te voldoen en waren er wachtlijsten. Aillio heeft sinds kort dealers in o.a. Berlijn en Kopenhagen. Het is een onderneming van twee Denen. Productie vindt plaats in Taiwan.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

53
fransg schreef:
kilo schreef: di 10 mei 2022, 21:50 De Bullet heeft daarvoor een beveiliging. Boven een bepaalde temperatuur krijg je een alarm als je de afgelopen 2 minuten geen knop hebt gebruikt. Doe je dan nog niets, schakelt de Bullet zichzelf uit.
Ik heb ook een maximale drum-temp ingesteld waarbij de hitte-elementaria uit worden gezet.

Maar als de machine zich uitschakelt als de bonen vreselijk heet zijn en enkele bonen beginnen te fikken omdat er niks meer gekoeld wordt, dan heb je een kettingreactie waar "uitschakelen" niet tegen helpt.

Dat is precies hetgeen ik hierboven beschreef, dat scenario waarbij er al snel een 'point of no return' is, als enkele bonen branden gaat de rest geheid mee. Als je dan slechts controleert "staat de brander wel uit?!" dan slaat de brand al snel over naar de meubelen in je woning, de gordijnen vatten vlam en na verloop van tijd denk je "hee dat set-it-and-forget-it ga ik niet meer zo doen!"
https://youtu.be/piofZLySsNc

Afbeelding

54
Precies! Je moet e.e.a. voor blijven. Een vriendin had kerstboomlampjes van een bekend warenhuis, kwam thuis in een zwartgeblakerde woning. Door zuurstofgebrek was het vuur gedoofd maar voor die tijd was alles, helemaal alles, doortrokken van roet en stank en kapot. Niet verzekerd dus een inzamelingsactie van vrienden bracht €14.000 opzodat de woning opnieuw kon worden ingericht nadat de woningbouwvereniging alles had gesloopt, hersteld en geschilderd. Daarna kwam gelukkig ook na lang aarzelen het warenhuis over de brug met een nog grotere vergoeding zodat alles méér dan goed afliep maar het valt niet altijd mee!

een foto van roet-knuffels uit de woning na de brand:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

55
gilleko B. schreef: vr 13 mei 2022, 12:55
fransg schreef:
kilo schreef: di 10 mei 2022, 21:50 De Bullet heeft daarvoor een beveiliging. Boven een bepaalde temperatuur krijg je een alarm als je de afgelopen 2 minuten geen knop hebt gebruikt. Doe je dan nog niets, schakelt de Bullet zichzelf uit.
Ik heb ook een maximale drum-temp ingesteld waarbij de hitte-elementaria uit worden gezet.

Maar als de machine zich uitschakelt als de bonen vreselijk heet zijn en enkele bonen beginnen te fikken omdat er niks meer gekoeld wordt, dan heb je een kettingreactie waar "uitschakelen" niet tegen helpt.

Dat is precies hetgeen ik hierboven beschreef, dat scenario waarbij er al snel een 'point of no return' is, als enkele bonen branden gaat de rest geheid mee. Als je dan slechts controleert "staat de brander wel uit?!" dan slaat de brand al snel over naar de meubelen in je woning, de gordijnen vatten vlam en na verloop van tijd denk je "hee dat set-it-and-forget-it ga ik niet meer zo doen!"
https://youtu.be/piofZLySsNc

Afbeelding
Als iedere seconde telt moet ik toch vooral hier aan denken:

58
@Bob, zet mijn reactie even in dit topic neer, dan staat het ook mooi bij elkaar.
bobbee schreef: do 09 jun 2022, 10:23 Dus je hebt de Sniper al binnen! Alles goed gegaan en geen verassingen? Tevreden? Eerste indruk?

De eerste indruk na 6-7 test batches is:
- De brander is groot, groter dan ik dacht. Er kwam een kist a 37kg binnen en de brander zelf weegt ook iets van 27kg
- Verzending ging vrij vlotjes (14dgn). Eén van de pootjes die vastgeschroeft zat aan de kist is een klein beetje verbogen en heb ik provosorisch wat terug gebogen, maar mag verder geen naam hebben.
- Ook sluit te funnel die gebruikt wordt om de bonen bij te vullen niet helemaal goed aan (dit is een soort los metalen ding wat je er bovenop legt). Op videos/reviews zie ik ook niemand deze gebruiken.
- Algehele indruk is goed. Het is een flinke hoop robuust metaal en zit degelijk in elkaar zonder speling/kieren/naden. Had dit ook deels verwacht, maar met Chinese producten moet dat altijd toch maar weer blijken en mag ook als positief benoemd worden wanneer het klopt. Zal on-par zijn met de Bullet
- Qua design/workflow is de Kaleido op sommige vlakken mogelijk nog wel iets beter. De drum en chaff collector zijn erg toegankelijk. De machine zal makkelijker schoon te maken zijn dan een Bullet. Anderzijds heeft de Bullet ook voordelen, maar denk niet dat ze voor elkaar onderdoen

Meest positieve punten:
- Bediening. Ook hier waren mijn verwachtingen vrij hoog, maar zowel de Kaleido controller als Artisan bediening werken verrassend goed. Ik had verwacht dat beide systemen nog wel wat ontwikkeling nodig hadden en dat je zo op twee paarden kon wedden, maar ze werken alle twee eigenlijk al op een prima niveau. Het heeft niet de look & feel van Apple en je moet even weten hoe je een COM-poort vindt van een Bluetooth aansluiting etc. maar al met al was ik na het lezen van de instructie binnen 10 minuten koffie aan het branden (in de praktijk deed ik er 1-2 uren over, maar ik ben dan ook het type dat alle details wil weten)

Het moet allemaal nog blijken als je het in de praktijk veelvuldig gaat gebruiken en hoe het zich op lange termijn houdt. Verder was de machine nog stevig aan de prijs, dus waren mijn verwachtingen ook vrij hoog. Het risico zat in mijn ogen vooral in het bestellen, leveren en of het geen Aliexpress-China-namaak-teleurstelling zou zijn, maar dat blijkt allemaal reuze mee te vallen.

De enige twijfel is of hij misschien niet toch iets te groot is. De aangegeven batchgroote is 300-1.200g, maar je hebt er zo 3-4 batches van 500g doorheen in een uur (je kunt alvast beginnen met de volgende als de vorige nog aan het afkoelen is). Daarmee heb ik genoeg voorraad voor een week of 3-4, terwijl het eigenlijk wel leuk is om wat vaker/meer te experimenteren. Wat dat betreft was de M2 de betere keuze geweest. Daar tegenover staat dat de M10 een stuk krachtiger is en alle electronica netjes ingebouwd zit. Ook kom je door het grotere formaat overal makkelijk bij en de footprint (werkelijke ruimte die het apparaat inneemt) scheelt nauwelijks. Denk dus dat ik uiteindelijk op dezelfde keuze uit was gekomen, ook ten opzichte van de Bullet.

59
Mooi ding!

Ik zou een grotere / zwaardere batch aanhouden als ik jou was. Een brander met te kleine batch is niet optimaal, gaat allemaal te snel en te zware batch heeft een te vlakke RoR, dan ploetert de machine voort om het FC te halen. Er fijn tussenin is optimaal.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

60
Ypuh schreef:@Bob, zet mijn reactie even in dit topic neer, dan staat het ook mooi bij elkaar.
bobbee schreef: do 09 jun 2022, 10:23 Dus je hebt de Sniper al binnen! Alles goed gegaan en geen verassingen? Tevreden? Eerste indruk?

De eerste indruk na 6-7 test batches is:
- De brander is groot, groter dan ik dacht. Er kwam een kist a 37kg binnen en de brander zelf weegt ook iets van 27kg
- Verzending ging vrij vlotjes (14dgn). Eén van de pootjes die vastgeschroeft zat aan de kist is een klein beetje verbogen en heb ik provosorisch wat terug gebogen, maar mag verder geen naam hebben.
- Ook sluit te funnel die gebruikt wordt om de bonen bij te vullen niet helemaal goed aan (dit is een soort los metalen ding wat je er bovenop legt). Op videos/reviews zie ik ook niemand deze gebruiken.
- Algehele indruk is goed. Het is een flinke hoop robuust metaal en zit degelijk in elkaar zonder speling/kieren/naden. Had dit ook deels verwacht, maar met Chinese producten moet dat altijd toch maar weer blijken en mag ook als positief benoemd worden wanneer het klopt. Zal on-par zijn met de Bullet
- Qua design/workflow is de Kaleido op sommige vlakken mogelijk nog wel iets beter. De drum en chaff collector zijn erg toegankelijk. De machine zal makkelijker schoon te maken zijn dan een Bullet. Anderzijds heeft de Bullet ook voordelen, maar denk niet dat ze voor elkaar onderdoen

Meest positieve punten:
- Bediening. Ook hier waren mijn verwachtingen vrij hoog, maar zowel de Kaleido controller als Artisan bediening werken verrassend goed. Ik had verwacht dat beide systemen nog wel wat ontwikkeling nodig hadden en dat je zo op twee paarden kon wedden, maar ze werken alle twee eigenlijk al op een prima niveau. Het heeft niet de look & feel van Apple en je moet even weten hoe je een COM-poort vindt van een Bluetooth aansluiting etc. maar al met al was ik na het lezen van de instructie binnen 10 minuten koffie aan het branden (in de praktijk deed ik er 1-2 uren over, maar ik ben dan ook het type dat alle details wil weten)

Het moet allemaal nog blijken als je het in de praktijk veelvuldig gaat gebruiken en hoe het zich op lange termijn houdt. Verder was de machine nog stevig aan de prijs, dus waren mijn verwachtingen ook vrij hoog. Het risico zat in mijn ogen vooral in het bestellen, leveren en of het geen Aliexpress-China-namaak-teleurstelling zou zijn, maar dat blijkt allemaal reuze mee te vallen.

De enige twijfel is of hij misschien niet toch iets te groot is. De aangegeven batchgroote is 300-1.200g, maar je hebt er zo 3-4 batches van 500g doorheen in een uur (je kunt alvast beginnen met de volgende als de vorige nog aan het afkoelen is). Daarmee heb ik genoeg voorraad voor een week of 3-4, terwijl het eigenlijk wel leuk is om wat vaker/meer te experimenteren. Wat dat betreft was de M2 de betere keuze geweest. Daar tegenover staat dat de M10 een stuk krachtiger is en alle electronica netjes ingebouwd zit. Ook kom je door het grotere formaat overal makkelijk bij en de footprint (werkelijke ruimte die het apparaat inneemt) scheelt nauwelijks. Denk dus dat ik uiteindelijk op dezelfde keuze uit was gekomen, ook ten opzichte van de Bullet.
IMG_20220604_155137.jpg
Dank je wel! Erg leuk om het zo mee te krijgen. Prachtige brander!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’