Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

52
Afbeelding
Nu redelijk in de buurt van het opgegeven recept.

De smaak is mooi in balans. Als eerst komt de zoals opgegeven de bloed sinaasappel je tegemoet, ik zou hem meer als grapefruit omschrijven iets meer een bittertje erin maar wel lekker fris. Snel gevolgd door de smaak van donkere chocola. De speculaaskruiden ben ik kwijt, deze kwamen bij mij vooral naar voren bij een fijnere maling.

Ik vind het een lekker espresso die denk ik een hoop koffie liefhebbers gaan waarderen. Het is niet een heel uitgesproken koffie, wat ik juist positief bedoel. Iedereen zal het een lekker bakkie vinden.
Denk ik
Afbeelding


Heel benieuwd wat andere ervaren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

53
Aangezien mijn vorige shots aan de voorzijde van de extractie zaten heb ik em nog wat fijner gemalen en ook het kopje wat langer laten doorlopen om net zoals bij het recept een iets hogere verhouding dan 1 : 2 te krijgen.
17 gram in, 36 eruit. Koffie werd wel degelijk kruidiger en minder zuur. Bitter nogsteeds niet, wel wat wranger dus zat duidelijk nu aan het einde van de extractie.
Ik kon nu de speculaas nu wel plaatsen. Pure chocolade ook wel, maar dan vooral het zuurtje wat daarin zit. Bitter nogsteeds afwezig.
Ik vind het nu wel een lekkere en gebalanceerde koffie, hij liet zich nu ook beter verdunnen met melk maar ik mis daar wel nogsteeds wat body.
Vind hem lekker en goed geroosterd. Voor mijn persoonlijke smaak echter niet een koffie die ik vaker zou halen. Ik ga meestal meer opzoek naar andere fruitsmaken dan die van citrus en bij voorkeur een meer uitgesproken zoete koffie met een hogere body.
Ben vooral benieuwd naar de el Salvador! Die rooster ik zelf ook op werk voor in de Moccamaster en die vond iedereen top. Maar nog nooit in de londinium gehad

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

57
Ook net begonnen met de Costa Rica.
Zal proberen het recept te volgen. Al is starten met tellen vanaf hevel naar beneden wellicht wel lastig. Met de lage preinfusiedruk heb je daarna wel eens snelle doorloop nodig om fie 50g in 25 sec te halen….. Dat is heeeel erg rap.

Was nog spannend of 20gr in mijn bakje pastte; maar dat ging goed. Mijn maler moet echter een flinke slag grover, want het was nu 50gr na ong 120s!! (30s tot eerste druppel).

Desondanks geen slechte espresso. Proef duidelijk het kruidje en de bitters.

Flinke tijgerspots ook :).
Afbeelding

Bij tweede poging vergeten maler te verstellen, dus zelfde resultaat (#facepalm).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

58
Ik heb de el Salvador er sinds vanmorgen in de hopper zitten. Maalgraad mocht nog wat fijner dan de costa rica. Dosering is 17 gram in en 38 eruit.
https://youtube.com/shorts/rNrJTNE-KgI? ... tNAqzlsEq8

Vergeleken met de costa rica is deze wat zoeter en krachtiger. Goed fruitig, opnieuw geen bitter.
Ik weet niet waar die wordt ingekocht, maar als ik deze zelf rooster koop ik in bij koepoort. Ik zal jullie roast ook even in de Moccamaster mieteren aangezien de zelf geroosterde el Salvador op werk in de Moccamaster hoog scoort.

Ik denk dat de zoetheid en met name de karamel meer naar voren komt als je deze wat verder dan medium licht roostert. In mijn eigen roast die verder gaat is deze koffie namelijk vrij zoet met weinig bitter ondanks dat hij dan medium dark is. Oftewel: mijn ervaring is dat deze koffie een langere roast prima kan verdragen.

Cheers!

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

60
Ik ben net begonnen aan de el Salvador.

Ik heb geen bakje waar 20 gram in gaat dus heb ik 18 gram aangehouden.
De eerste poging kwam al aardig in de buurt van de opgegeven recept.
45gr. koffie in 24 seconden.
Mijn inziens overheersende zurige tonen.

Tweede poging fijner gemalen.
Weer 45gr. Koffie maar nu in 32 seconden eruit.
Nog steeds veel zuur maar beter in balans. Proef veel sinaasappel. Voor de duidelijkheid is dit geen bakje koffie wat ik een tweede keer weer zou willen drinken.

Ik vind persoonlijk dat vooraf bepaalde recepten gewoon niet goed werken. Het is weliswaar een indicatie in algemene zin maar dan nog is het niet heel nuttig. Want mijn espressomachine en maler is anders als die van jullie en dan krijg je hele andere resultaten als we 1 vaste recept gaan aanhouden. Dat werkt nooit echt goed vind ik.

Op basis van wat ik nu proef zou ik zeggen dat ik een vrij drastische verandering moet maken aan de recept. Wellicht ook dat 92° te laag is voor mijn machine. Ik denk dat er nog veel meer te halen valt uit deze bonen maar niet in de richting van de recept.

Ik ga dus verder op mijn eigen manier, wordt vervolgd :D
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs