Re: Izzo Alex Nuova Duetto PID, of toch niet?

51
Koperen boilers lees ik:
"Het gehele buitenwerk is van hoogwaardig RVS en alle leidingen zijn van koper.
De boilers zijn ook compleet van koper en zijn extra dikwandig om de temperatuur nog stabieler te houden.
De Alex Duetto heeft professionele kranen die zeer gemakkelijk bewegen voor ideale vrijheid."
(van pommeren)

Ik heb hem een aantal uur uitgehad en vervolgens met de kap eraf het opwarmen bekeken, en ik zie niks druppelen, sissen of sputteren. Wat me wel opviel is dat als ik heet water aftap en veel condens neerslaat op de behuizing aan de buitenkant. Maar daar zit ook net een naad die niet helemaal lucht/waterdicht is en dat is wel waar aan de binnenkant de panelen roesten...

De condens
Afbeelding

De kier
Afbeelding

De geöxideerde leiding naar de heetwatertap
Afbeelding

De kier aan de buitenkant leidt naar die twee platen die je door het gat in de wand tegen elkaar ziet. Bij de pijlen dus. Je ziet roest ook aan de binnenkant, net boven het onderste gat, waat dus stoom door naar binnen zou kunnen komen. Het paneel met de meeste roest zit is ook via die gaten te bereiken.
Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

52
Maar dan nog! Ik vermoed dat de fabriek een zending slecht rvs heeft gekregen en die verwerkt heeft. Zou het helpen de fabriek zelf te mailen, met fotootjes? Ik zou me schamen, als ik hen was, en het meteen verhelpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

59
Ik vond het wel opvallend dat blijkbaar ieder spettertje een roestvlek veroorzaakte, vaak zelfs in de vorm van een spetter! Dat duidt toch op heel snelle oxidatie. Ik weet niet in hoeverre zacht of hard water metaal sneller doet roesten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

60
pH is zuurtegraag he? Wat anders dan hardheid, alhoewel er wel een verband is meen ik.

Ja, misschien was het een slechte batch staal. Ik hoop het. Kan ik de boiler gewoon met koperpoets schoonmaken? Lijkt me wel he? Het is immers... koper.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60