Re: The Traveling Chemex

52
Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik op het forum ben geweest. Ben het afgelopen jaar druk bezig geweest met het ontdekken van mijn Expobar Brewtus III. Ben hier echt ontzettend tevreden mee, ook al ben ik nog lang niet uit-geexperimenteerd. Heb een aantal leuke uitbreidingen van mijn onderdelen gehad, zoals een naked portafilter en fijne nieuwe cappuccinokoppen die, net als de Brewtus, via Marcel (is die nog op dit forum?) zijn geleverd. Zoals gezegd kan ik me op het espresso vlak nog veel verder ontwikkelen. Dit zorgt er echter niet voor dat ik niet ontzettend benieuwd ben naar de Chemex. Enerzijds ben ik zeer benieuwd naar de smaak die je ermee kunt krijgen, anderzijds ben ik benieuwd naar de 'moeite' die het kost...

Hoe dan ook zou ik mij graag willen aanmelden als volgende deelnemer aan deze mooie actie. Mooi dat je dit mogelijk maakt Jeroen! Ik zal contact opnemen met Joost om mijn gegevens door te geven. Ik kijk er naar uit!
La Marzocco GS/3 - Anfim Super Caimano on demand

Re: The Traveling Chemex

53
De Chemex is met dit gladde weer op pad gegaan naar RC1200C. Dus dat wordt slow het nieuwe jaar in! Jeroen nogmaals ontzettend bedankt voor deze geweldige aktie!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

Re: The Traveling Chemex

54
Vanmiddag stond de pakketdienst aan de deur. Zelfs met de gladheid is hij ongeschonden aangekomen. Morgen op jacht naar koffie en een tijdelijke maler en dan kan er langzaam getest worden ;)
Kei veel groeten!

Joost

Re: The Traveling Chemex

55
De Chemex heeft zijn 4e of 5e (ben de tel wat kwijt) ronde koffie afgeleverd. Omdat ik nog niet in buurt van beschaving ben geweest heb ik het met de bonen moeten doen die ik nog had en bij de super kon kopen. Leuke verrassing was de "Peru Nutty & Sweet" van DE btw.

Of de Chemex een vervanger krijgt als hij is doorgestuurd (eind van de week) weet ik nog niet. Eigenlijk is het een aparte vorm van de oude filterhouder met kan er onder. Het enige verschil zit hem in het filterpapier maar dat kan natuurlijk ook in de ouderwetse filterhouders worden gebruikt. Staat wat minder spectaculair maar dat zal de smaak waarschijnlijk niet echt beïnvloeden.

Eens kijken of ik morgen of overmorgen richting Nijmegen kan, anders is het weer inpakken en naar het postkantoor 8-)
Kei veel groeten!

Joost

Re: The Traveling Chemex

56
Jammer dat je geen verse bonen hebt kunnen gebruiken maakt de beoordeling wat moeilijk. Ook belangrijk is de "pour" techniek, hoeveelheid water en temp.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

57
Jep, dat is het nadeel van deze tijd van het jaar, dan ben ik wat minder onderweg. Maar zoals ik al schreef zou je met de Chemex filters en een losse filterhouder vergelijkbare resultaten moeten kunnen krijgen toch? Of denk ik nou heel simpel?
Kei veel groeten!

Joost

Re: The Traveling Chemex

58
De chemex heeft alleen restrictie van het filter en koffiebed niet van de filterhouder zelf. Dit resulteert in een ander extractie verloop. Als je een filterhouder hebt met een groot gat zou inderdaad iets vergelijkbaars kunnen krijgen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

59
R1200C schreef:Jep, dat is het nadeel van deze tijd van het jaar, dan ben ik wat minder onderweg. Maar zoals ik al schreef zou je met de Chemex filters en een losse filterhouder vergelijkbare resultaten moeten kunnen krijgen toch? Of denk ik nou heel simpel?
Klopt :P