Re: Fracino Roastilino

51
Is dat trouwens het beste? Een lineair oplopend brand profiel? Ik dacht tot nu toe namelijk dat de meeste thuis branders hier eerst 1 temperatuur aanhouden voor het drogen en daarna overgaan op een hogere (min of meer constante) temperatuur voor het branden zelf.

52
Ja de Duitse programmeur van Artisan vond het ook een goeie grap!

Hij legde wel meteen uit dat het ook kan door eerst een lijn te zetten, dat profiel te bewaren en later als achtergrond te laden. Bij het laden kan die lijn dan nog verticaal en horizontaal worden verschoven om goed uit te komen.

Dus mogelijk straks geen wasknijperprofiel meer!

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

55
Interessante brander!
Lijkt volgens hetzelfde principe als de iRoast's en idd popcornbranders.
Uiteraard is dit dan PID-controlled, dat kan ik van m'n popcornbrandertje niet zeggen... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

56
Dankje!

Ja, het is enigszins vergelijkbaar met de techniek van de iRoast, al is deze met 22kg een stuk zwaarder en groter uitgevoerd.

Vandaag deden we ook een branding op de volautomatische 'fabrieksinstelling' in iets meer dan vier minuten. Zag er niet eens slecht uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

57
Sommige boontjes zijn verrukkelijk, andere smaken heel ietsje papierig. Niet echt slecht te noemen, merkbaar een kwaliteitskrant, denk NRC of Frankfurter Algemeine, maar dan een uitgave van vorig jaar die op zolder af en toe nat is geworden van een lekkage en op een warme zomerdag eindelijk krakend krisp droog is geworden met wat pisvlekken van overwinterende vleermuizen.

Ik heb bij een lokale brander een paar kg Ethiopia Limu-2 gekocht, crop november-januari 2011-2012 lot PBO 110378 en ik heb daarnet online een paar kg van deze besteld:
http://www.bellabarista.co.uk/coffee-be ... -2013.html

Heel benieuwd!

58
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruikt goed, spoedig proeven. De mannen van Trakteren vinden de branding van gisteren van de Ethiopische bonen voortreffelijk, daarstraks even wezen proeven, ik moest ermee instemmen!

Het belang van goeie groene bonen is wel groot, merk ik. Niet verbazend natuurlijk, maar wel even leren ruiken, kijken en voelen aan de groene bonen. Van een prei zie / ruik je meteen of het troep is, bij bonen moet ik dat nog beter door krijgen. Ruikt het een beetje naar jute, dan hoef ik er al niet aan te beginnen. Scheelt een hoop omwegen. Ik denk dat het minder uitmaakt voor wie van donkere brandingen houdt, dan brand je die kleine defecten er wel uit.

59
Frans,ik ben eigenlijk mijnheer Darkroast tegenwoordig. Ik ben verslaafd aan diep bruin tegen zwart aan.
Maar neem van mij aan,dat je hier ook echt wel proeft of je muffe boontjes hebt,of echt verse lekkere.
Brasil Yellow bourbon...je moet er van houden,maar het is of je heerlijke chocolade en noten proeft.
Ik weet het,er zijn er weinig die dit waarderen.Maar ik ben niet gek op de zuurtjes en bittertjes.
Ik was ook een Starbuck`s fan.

Groeten Rob.
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

60
't Is ook wel leuk, die verschillende smaken bij verschillende branders / proevers!

De buurman-brander heeft een aantal kg's mee terug en hij houdt ook van donker branden. Daar is hij goed in, de bonen zien er prima uit en de geur is sterk, soms bijna de (aangename) geur van verse mest als je een goed schoongehouden stal binnenkomt waar de dieren lekker hoog in het droge stro staan.