Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

532
bobbee schreef:Ja met gist wilt het bijna niet misgaan. Maar ik gebruik wel altijd de weegschaal!
Klopt ik ook :) teveel gist is ook weer niet goed. Maar daarna gaat machine kneden en al gelang hoe ik het vind voeg ik water (of melk) toe. Ligt er maar net aan wat ik maak brood of bolletjes.

Goed het zuurdesembroodje in broodbakblik is schandalig klein en compact geworden. Zal vast eetbaar zijn maar ergens is het rijsproces niet goed gegaan. Ik denk dat het veel te vochtig was.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

533
cremalover schreef:Ik ga in het voorjaar zelf graan planten.
Offer er 3000 m2 tuin aan op.
Hoop dan 1000 kilo rogge en tarwe te oogsten.Bio uiteraard.
Leuk!

Dat dorsvlegelen laat je hopelijk door een loonwerker doen die tegen een kleine vergoeding alles voor je oogst?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

534
mutsje schreef:Mja ik woon in Leiden dus kaufland is beetje ver weg zeg maar. Maar ekoplaza en nog een andere biowinkel zijn wel in de stad hier. Ook ben ik benieuwd naar Kabouter zijn resultaat met het meel van de molen hier in Leiden. En misschien kan hij ook melden wat het daar per kg kost. Geen idee of het biologisch is.
Ik heb bij de molen eerst eens 5 kg tarwebloem en 2.5 kg tarwevolkorenmeel meegenomen. Prijs ontschiet me helaas; ik meen dat de 5 kg iets van 8.xx was. Meel ziet er mooi uit en heb er lekkere broodjes en pizza's mee gemaakt vandaag (die waren weliswaar 50/50 met patentbloem van de Lidl). Ik heb niet zoveel ervaring met meel dus kan niet met veel autoriteit een oordeel over de kwaliteit geven helaas!
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)