RexManning schreef: di 11 aug 2020, 13:39
Alle fora aan het doorlezende als onderdeel van de voorpret, blijft een onderwerp bij me hangen: “kalibreren”.
Waar het goed voor is, wanneer je dat zou moeten doen en of het uniek is voor de NZ of dat het iets is dat bij alle malers van belang is. Ik heb wel een idee uiteraard, maar ben niet zeker of ik het helemaal goed begrijp.
Kalibreren is onder normale omstandigheden niet nodig. Alleen als je per ongeluk de schaalverdeling (die zwarte rand) verdraait ten opzichte van de gladde zilveren rand dan is het raadzaam om opnieuw te kalibreren. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij een schoonmaakbeurt, maar als je voorzichtig te werk gaat is de kans daarop minimaal. Ook als de maalschijven wat inslijten hoef je niet per se opnieuw te kalibreren. Je zult bij normaal gebruik sowieso af en toe de maalgraad bijstellen (niet de kalibratie) omdat de bonen niet altijd dezelfde maalgraad vragen (o.a. afhankelijk van vochtigheid en versheid van de bonen).
Kortom: er bestaat niet zoiets als de enig juiste maalinstelling in de vorm van een vast getal, maar je past de maalinstelling voortdurend aan aan de situatie.
Verder is kalibreren bij de Niche geen exacte bezigheid: de positie van het 'nulpunt' is namelijk afhankelijk van spierkracht en fingerspitzengefühl, en dat is bij iedereen anders.