Re: Wat drink je nu?

592
Midas schreef:hoi,
ik heb nu Indonesië Lintung Raja Batak in de molen zitten maar krijg een te zuur bakkie. Wel leuk om te proeven dat het niet bitter is maar zuur. Wat kan ik hier nu het beste aan doen? Bonen zijn wel gister gebrand..... kan dat het zijn?
Ga daar maar van uit, je kan namelijk je maling niet optimaliseren en je hebt wellicht ook problemen met de doorloop, minimaal een dag of vijf mag je wel aanhouden voor deze boon!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

593
potverd. Dan heb ik niks om te drinken..... Heb ook vanmorgen mijn filtermachine kan om zeep geholpen door hem op t aanrecht te tikken.
De bonen op smaak laten komen in de koolkast of in de vriezer?
Ik koop meestal 3x een kilo. 2 in de vriezer 1 in de koelkast en per dag wat pakken.

Deze heb ik gekocht. Zit er nog 1 tussen die wel al eerder op smaak komt?
Papua New Guinea Sigri
Indonesië Lintung Raja Batak
Ethiopië Limu

594
Die boon, en dan te zuur? Java's staan juist bekend om hun niet-zuur zijn, en die Raja betak is zeer vol en rijk. Heb je die op City gebrand ofzo? Veel Indonesië-bonen zou je wat langer en langzamer mogen branden om de gronderigheid eruit te krijgen, en Full City (+) moet geen probleem zijn.

Maar ik zou inderdaad eerst even de boontjes een beetje laten rijpen.

Edit: zie nu dat je niet zelf hebt gebrand. Een eventueel trucje zou zijn om de bonen een half uur van tevoren te malen. Je krijgt dan een soort geforceerde veroudering. Wie weet doet dat wat...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

595
Spironski schreef:Die boon, en dan te zuur? Java's staan juist bekend om hun niet-zuur zijn, en die Raja betak is zeer vol en rijk.
'Aards' is geloof ik de term die deze koffies karakteriseert. In ieder geval niet (snel) zuur inderdaad.

Die Limu die je hebt gekocht zal wél fruitig zijn, zeer fruitig zelfs. Lijkt erg op Sidamo's.
En die van Nieuw Guinea, is die toevallig van Boot koffie? Ik meen me te herinneren dat zij een zeer fruitige koffie uit Niew Guinea verkochten. Nog fruitiger dan de Limu en Sidamo.
(in andere terminologie: if 'fruitig' then 'zuur').

596
Ik drink de laatste weken bocht.alleen goed voor cappu met veeeel melk.Wrange nare smaak.Gevolg van "gooi maar in de emmer" principe.Heb een 10 liter vat en daar heb ik alles wat over was in gekieperd.Nog 6 kg van die" blend" over.Gewoon smerig.Gaat wel om 80 euro of zoiets.Maar snak naar een goede espresso.Denk dat ik hem ga weggooien.Bah.... :cry:

598
Espresso Grande Alta van Fascino.

Volle body, romig, zeer subtiele nasmaak!

Brazil, Minas Gerais,
Pulped natural

Als proefzakje bij bestelling gekregen.

Aanrader :!:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach