bobbee schreef:Jouw Rocket is geen goedkope Seiko...gilleko B. schreef:Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een mechanisch polshorloge. Als het puur gaat om het aflezen van een accurate tijd, dan koop je een goedkope Seiko, maar het hebben van een Rolex (of een ander topmerk)maakt het allemaal wel wat leuker om je pols. Een zalig makende aaibaarheidsfactor is even belangrijk als de kwaliteit in het kopje.
Re: La Marzocco Linea Mini
62En....niet te vergeten de RVS portafilters, volgens mij LM de enige die dat heeft. Ypuh volledig met je eens. Ik merk wel dat je er echt en dan ook echt bent ingedoken en niet over 1 nacht ijs bent gegaan. Ik denk er ook heel sterk over na maar even de centen bij elkaar schrapen. En dan nog eens overwegen eb heroverwegen. Gelukkig heb ik geen SeikoYpuh schreef:Er zijn wel verschillen die het leven aangenamer maken. De Rocket Mozzafiato Evoluzione R vond ik ook een premium machine (alleen de naam al), maar schijnbaar kan het echt beter. De Linea Mini wordt wel eens een simpele machine genoemd, maar volgens mij hebben ze het best innovatief opgelost met die integrated brew boiler van 170ml en massieve horeca onderdelen in een kleine behuizing. Ook de temperatuur instelbaarheid en pre-brew instellingen via de app zijn niet nieuw, maar samen met de krachtige pomp en grote stoomboiler (die beide fysiek 2x zo groot zijn als wat er in de Rocket zat), bieden ze een compleet pakket waar ik eigenlijk niet zoveel concurrenten voor tegen kwam.
Een paar tegenhangers die de revue gepasseerd zijn:
- Rocket R58 > Kleinere boilers, geen hele grote upgrade t.o.v. de Evo R
- Synchronika > Nog steeds een E61 groep, minder stoomkracht
- Dalla Corta Mini > Duurder, heeft alleen pre-infusie op vast water, geen heet water kraan, 54mm PF etc.
- Sanremo You > Met €6.500, bijna 2x zo duur
- LM GS 3 > Kost €6.750 en verbruikt 2x zoveel stroom/water
De Linea Mini's zijn wel goedkoper verkrijgbaar dan de prijzen die je op internet ziet staan. Een Lelit Bianca is op prijs lastig te verslaan, maar het prijsverschil tussen een LM en Synchronika kon ik rationeel nog wel verklaren. Als je de flow control kit a €200 meerekend is het prijsverschil met de ECM nog 'maar' <€800. Daarmee is de LM niet 2x duurder, maar ca. ~20% waar je dus niet alleen design voor terugkrijgt, maar ook een verzadigde groep, 3.5L boiler, app met pre-brew, RVS portafilters, VST filterbakjes etc. Het 'zware' gevoel van kwaliteit heeft mij toch wel positief verrast toen ik de machine uit de doos haalde.
Het is dus niet dat je niets extra's krijgt behalve het design/merknaam. Op flow control na zijn er geen goedkopere machines met meer features, en als je een E61 met flow control wilt moet je daarvoor de verzadigde groep en grote boiler 'opgeven'. Qua features kun je een Decent overwegen, maar dat is een totaal andere afslag.
63Soms kan zo'n horloge om een pols ook duiden dat het iemand is die juist de regelen van moraal en fatsoen minder in acht neemt. Het hebben van een LM duidt daar niet opRoosW schreef:Hmm, ik vraag me af of dat heden ten dage nog wel een goed idee is (die Rolex dan) met het aantal dragers ervan die beroofd/overvallen wordengilleko B. schreef: wo 05 jan 2022, 09:29 Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een mechanisch polshorloge. Als het puur gaat om het aflezen van een accurate tijd, dan koop je een goedkope Seiko, maar het hebben van een Rolex (of een ander topmerk)maakt het allemaal wel wat leuker om je pols. Een zalig makende aaibaarheidsfactor is even belangrijk als de kwaliteit in het kopje.
Ik heb nog nooit gehoord dat 'men' wegens de koffie gear overvallen is (sjouwt ook wat moeilijker weg, zo een 30kg+ apparaat natuurlijk)
64Leuk om dit allemaal te lezen, omdat het legendarische merk La Mazocco mijn hart ook wel sneller laat kloppen. Ze zijn prachtig! Ik ben het met je eens dat de overgang van de Mozzafiato naar de R58 niet een grote is. Ik had de laatste versie Cellini en heb nu de R58. Wel wat stabieler qua temperatuur en mooiere stoom. Werkt ook net wat prettiger, maar daar blijft het ook bij. Maar de droom van de LM laat ik toch maar even voor wat het is. Maar ik lees je ervaringen graag.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon
65Een moderne klassieker zo'n LMLM. Cool.Een paar tegenhangers die de revue gepasseerd zijn:
- Rocket R58 > Kleinere boilers, geen hele grote upgrade t.o.v. de Evo R
- Synchronika > Nog steeds een E61 groep, minder stoomkracht
- Dalla Corta Mini > Duurder, heeft alleen pre-infusie op vast water, geen heet water kraan, 54mm PF etc.
- Sanremo You > Met €6.500, bijna 2x zo duur
- LM GS 3 > Kost €6.750 en verbruikt 2x zoveel stroom/water
Off the record:
De DC Mini was juist met ca 2000 euro relatief goedkoop. Mooie verzadigde en extreem stabiele groep. Separate 1.5 liter stoomboiler. Preinfusie instelbaar maar enkel op zwaartekracht. Maar niet nodig met een EX4 pomp gezien de langzame en rustige drukopbouw. En met EX4 pomp met demper stiller dan menig machine met rotatiepomp. Heel snel opgewarmd. En stoomboiler uitschakelbaar. Helaas is de Mini niet meer te krijgen. Zijn opvolger, de Studio, is inderdaad veel duurder. Of de rotatiepomp een voordeel is? Als ik nu een temperatuurstabiele dual boiler zonder poespas zou willen dan zou het weer een Mini zijn. Okay de looks zijn niet ieders ding. En eerlijk is eerlijk de LMLM roept meer emotie op...
Ga je die Grafikus mod doen? Ik zou het zonde vinden om zo'n dure machine te hebben zonder goede controle van PI en druk. De machine vraagt er gewoon om...
Voor de DC Studio is ook zo'n mod te krijgen via Marcus. De Studio is een directe concurrent van de LMLM. Gaaf ding ook.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
67https://grafikus-coffeetec.de/produkt-k ... inea-mini/
Je kunt er dus van alles kopen wenn du gnügend Kohle hast.
Je kunt er dus van alles kopen wenn du gnügend Kohle hast.
68https://grafikus-coffeetec.de/produkt/l ... entil-kit/
Mooie optie! Als men toch eenmaal een LMLM heeft staan ist das een no-brainer, het is einfach erforderlich so etwas zu machen!
Mooie optie! Als men toch eenmaal een LMLM heeft staan ist das een no-brainer, het is einfach erforderlich so etwas zu machen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
69Misschien over een jaartje. Ik wil eerst nog eens gaan spelen met de pre-brew instellingen in de La Marzocco app, de 0.6mm restrictor en lagere pompdruk. Van wat ik lees moeten deze variabelen ook tot andere smaken leiden.
Wetende dat die mod bestaat heeft wel meegewogen in de beslissing. Ik heb nu geen behoefte aan flow control, maar als die behoefte wel ontstaat hoef ik niet direct een andere machine aan te schaffen. Wie weet worden die kits nog iets goedkoper. Er schijnt ook een Amerikaan met een vergelijkbare mod bezig te zijn, en Titus heeft er ook al eentje (al is die nog duurder). De Grafikus is helaas met oud & nieuw wel van €500 > €595 gegaan i.v.m. BTW heffing (zal iets met de omzet en bedrijfsregistratie te maken hebben). Dat gaat dus nog niet de goede kant op.
Aan de andere kant spreekt het eenvoudige mij ook wel aan. De komende 2 jaar zal ik i.v.m. een baan+studie nog veelal thuiswerken, maar als daarna de kantoren weer open gaan zal er minder tijd overblijven om te spelen en heeft een simpele bediening zo ook wel weer z'n voordelen.
Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een shot timer:
Wetende dat die mod bestaat heeft wel meegewogen in de beslissing. Ik heb nu geen behoefte aan flow control, maar als die behoefte wel ontstaat hoef ik niet direct een andere machine aan te schaffen. Wie weet worden die kits nog iets goedkoper. Er schijnt ook een Amerikaan met een vergelijkbare mod bezig te zijn, en Titus heeft er ook al eentje (al is die nog duurder). De Grafikus is helaas met oud & nieuw wel van €500 > €595 gegaan i.v.m. BTW heffing (zal iets met de omzet en bedrijfsregistratie te maken hebben). Dat gaat dus nog niet de goede kant op.
Aan de andere kant spreekt het eenvoudige mij ook wel aan. De komende 2 jaar zal ik i.v.m. een baan+studie nog veelal thuiswerken, maar als daarna de kantoren weer open gaan zal er minder tijd overblijven om te spelen en heeft een simpele bediening zo ook wel weer z'n voordelen.
Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een shot timer:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
70Je hebt al die ingebouwde shottimers gespot. Beter als dat magnetische vierkante tellertje wat als een soort puist er tegenaan wordt geplakt. Vraag mij wel de toegevoegde waarde ten opzichte van een Acaia af.
Denk dat het wijs is eerst het masjien zoals die nu is helemaal onder de knie te krijgen. Als dat geen geheim meer oplevert wordt het verschil na een wijziging veel meer fysiek merkbaar.
Leuk dat aanklooien met een LM.
Denk dat het wijs is eerst het masjien zoals die nu is helemaal onder de knie te krijgen. Als dat geen geheim meer oplevert wordt het verschil na een wijziging veel meer fysiek merkbaar.
Leuk dat aanklooien met een LM.