Ypuh schreef: zo 06 nov 2022, 16:39
De Mara-X is goed en wordt veel geprezen door de 'brew first' configuratie en lage prijs (persoonlijk vind ik hem niet heel bijzonder en klein, maar dat terzijde). Ze zijn daardoor zo populair, dat je tweedehands waarschijnlijk even veel betaald als een nieuwe in de aanbieding. Ik zou daar geen hoop/energie in steken.
Voor een goede cappuccino zal iedere HX wel voldoen. Ze hebben simpelweg een grotere boiler, meer stoomkracht en je hoeft niet te wachten/switchen tussen stomen of koffiezetten, zelfs tegelijk. Dat opent ook de deur naar wat grotere/luxere machines, en als ze een paar jaar ouder zijn (5 jaar is niks mis mee, daarna kom je op de vraag of er goed op gepast is zoals bij je Silvia). Denk aan een machine als een Rocket Cellini of Giota (dezelfde machine met verschillende zijkanten).
Met een beetje geluk kun je die een stuk goedkoper bemachtigen dan een nieuwe Lelit Mara-X, al zou ik nu wel voor een gerenommeerd adres kiezen zoals HanR/Redpresso om een miskoop te voorkomen. Kost niet eens veel meer verwacht ik, maar je bent wel afhankelijk van hun aanbod.
Er zit overigens een significante prijsverhoging aan te komen bij Lelit (+40% ofzo), dus als je een nieuwe wilt zou ik geen maanden meer wachten.
Dank voor jouw uitgebreide reactie. Goed om meerdere opties te horen; heel handig om meerdere machines wat beter te kunnen bekijken. De Rockets die je noemt lijken me mooi, en dus ook ouder nog goed. Dat lijkt mij een mooie volgende stap.
En wauw, wat een enorme prijsverhoging. Alleen bij Lelit, of is het een algemenere trend (hogere materiaalprijzen, energiekosten etc.)? Een nieuwe zit er voor mij qua budget helaas niet in. Dus ik richt me op de tweedehands markt. Zéker van de gerenommeerde adressen, want zo'n ervaring als mijn eerste wil ik niet meer meemaken.
Volgens mij is het een kwestie van geduld he? Dat heb ik gelukkig redelijk (hoewel, nu ik weer iets in mijn hoofd heb...

) - dat pakte de vorige keer in ieder geval ook goed uit. Nu nog dat beetje geluk waar je het over hebt!