Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

61
Mooi dat je aan de volgende stap begint!
En voor een tweedehands zou ik zeker bij de gerenommeerde adressen aankloppen. In een post van één of meerdere dagen geleden werden er door HanR ook nog een paar genoemd dacht ik.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

62
Ypuh schreef: zo 06 nov 2022, 16:39 De Mara-X is goed en wordt veel geprezen door de 'brew first' configuratie en lage prijs (persoonlijk vind ik hem niet heel bijzonder en klein, maar dat terzijde). Ze zijn daardoor zo populair, dat je tweedehands waarschijnlijk even veel betaald als een nieuwe in de aanbieding. Ik zou daar geen hoop/energie in steken.

Voor een goede cappuccino zal iedere HX wel voldoen. Ze hebben simpelweg een grotere boiler, meer stoomkracht en je hoeft niet te wachten/switchen tussen stomen of koffiezetten, zelfs tegelijk. Dat opent ook de deur naar wat grotere/luxere machines, en als ze een paar jaar ouder zijn (5 jaar is niks mis mee, daarna kom je op de vraag of er goed op gepast is zoals bij je Silvia). Denk aan een machine als een Rocket Cellini of Giota (dezelfde machine met verschillende zijkanten).

Met een beetje geluk kun je die een stuk goedkoper bemachtigen dan een nieuwe Lelit Mara-X, al zou ik nu wel voor een gerenommeerd adres kiezen zoals HanR/Redpresso om een miskoop te voorkomen. Kost niet eens veel meer verwacht ik, maar je bent wel afhankelijk van hun aanbod.

Er zit overigens een significante prijsverhoging aan te komen bij Lelit (+40% ofzo), dus als je een nieuwe wilt zou ik geen maanden meer wachten.

Dank voor jouw uitgebreide reactie. Goed om meerdere opties te horen; heel handig om meerdere machines wat beter te kunnen bekijken. De Rockets die je noemt lijken me mooi, en dus ook ouder nog goed. Dat lijkt mij een mooie volgende stap.
En wauw, wat een enorme prijsverhoging. Alleen bij Lelit, of is het een algemenere trend (hogere materiaalprijzen, energiekosten etc.)? Een nieuwe zit er voor mij qua budget helaas niet in. Dus ik richt me op de tweedehands markt. Zéker van de gerenommeerde adressen, want zo'n ervaring als mijn eerste wil ik niet meer meemaken.

Volgens mij is het een kwestie van geduld he? Dat heb ik gelukkig redelijk (hoewel, nu ik weer iets in mijn hoofd heb... ;)) - dat pakte de vorige keer in ieder geval ook goed uit. Nu nog dat beetje geluk waar je het over hebt!

64
Het is toch handig om een beetje verstand te hebben als je op zoek bent naar een nieuw espressoapparaat. Bijvoorbeeld nu zie ik dat Casa Barista in hun koopjeshoek een ECM Cellini uit 2006 aanbiedt, voor 600 euro. Als leek denk ik: ziet er prima uit! Maar gezien de geboortedatum van de machine kan ik er niet zo veel over terugvinden. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een ouder apparaat? 'Voldoet' die nu nog?

65
Dat hangt denk ik ook af van je wensen / eisen. Het zou een prima toestel kunnen zijn. Maar als je erg gehecht bent aan, ik zeg maar wat, elektronische snufjes aan de machine, ja dan zal hij niet up to date zijn.
Mijn vrouw gebruikt een QuickMill uit 1999 en is er dik tevreden mee!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

66
Ik heb een Rocket Cellini uit 2008, die is vrijwel hetzelfde als de ECM en ik ben er heel blij mee :) denk dat het net is als met een auto, het hangt er bij die leeftijd vanaf hoe het onderhoud is geweest.

Als casa barista alles heeft nagelopen en hem een goede beurt heeft gegeven, is het volgens mij geen gekke prijs.

Het is inderdaad een basic ontwerp met weinig toeters en bellen, maar ik hecht daar juist waarde aan. Degelijk, minder dingen die kapot kunnen gaan en onderhoud kun je makkelijker zelf doen.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

67
De koffie uit een Faema van 1960 was ook al goed en die machines doen dat nu nog steeds goed. Zo'n 2006 machine doet het dus ook goed en is goed te servicen. 2006 os nog maar een jonkie, goed onderhouden en dat bijhouden en ze gaan jaren mee.

De vraag is meer hoe iemand het persoonlijk gaat volhouden met 1 machine omdat het een hobby is...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

68
Onderhoud dus het belangrijkst. En vooral dus door iemand die het met liefde heeft onderhouden (eigen ervaring). Dat is wel een spannende.

Ondanks dat ik zeker niet op de hoogte ben van alle snufjes, ben ik er denk ik wel een klein beetje van. Tenminste, een shot timer zou bijvoorbeeld wel leuk zijn. Is dat een snufje? Ja he? Ik denk dat dat voorkomt dat ik gauw weer op zoek ga naar een nieuwe. Maar het belangrijkste is dat het goed werkt en dat het voor mij sneller is om een cappuccino te maken.

En tja, een wat lager budget helpt enorm bij het volhouden met één machine ;)

69
Danielle_D schreef: di 08 nov 2022, 08:40 Tenminste, een shot timer zou bijvoorbeeld wel leuk zijn.
Ik heb een shot timer en vind dit inderdaad heel prettig werken. Maar zonder gaat ook. Als de molen is ingeregeld gaat het op gevoel ook goed (of wellicht wel beter, omdat je ziet wat je aan het doen bent). Zelf zou ik gaan voor een mooie tweedehands en je kan er altijd nog het een of andere klokje bij aanschaffen.

70
Mijn 'research' brengt me tot nu toe bij de conclusie: ik moet misschien nog even doorsparen. Voor mijn huidige budget is de kans dat ik écht een verbetering krijg ten opzichte van mijn Rancilio Sylvia V3 niet heel groot. Dat zou ik zonde vinden. Dus ik spaar nog even door. En in de tussentijd hou ik mijn ogen hier open op het forum, want dat heeft me vorig jaar ook veel opgeleverd.

Ook hou ik me aanbevolen voor jullie tips voor interessante machines die óók interessant zijn als betaalbare (niet duurder dan 1000 euro) occasion.