LS.,
De Mercurio draait nu op volle toeren. Het viel me op dat bij een feestje de machine erg heet leek te lopen.
Daarom de machine maar eens aan de thermokoppels gehangen, want meten is weten.
Plaatje 1 geeft het temperatuurverloop van de groep op 2 plaatsen gemeten. Op de voorzijde van de groep en op de zijkant. Vanuit een koude start is de groep op zo'n 60 minuten op temperatuur en hangt dan mooi net onder de 90 graden. Een tikje heet, maar zeker niet slecht.
Plaatje 2 laat 4 shots achterelkaar zien (18 gram in het filterbakje) met een tussentijd van 10-15 minuten. De rode curve geeft de temperatuur op de voorzijde van de groep aan (zelfde rode curve als plaatje 1) en de blauwe lijn geeft de temperatuur in de puck aan (gemeten met een K type thermokoppel). Te zien valt dat de maximale pucktemperatuur gemiddeld rond de 94 graden ligt, en niet echt oploopt na ieder opeenvolgend shot. De groep warmt wel 2-3 graden op per shot en de recoverytijd zal rond de 15 minuten zitten.
Het laatste plaatje 3 geeft vier snelle shots weer (2-3 minuten tussen de shots). Ook hier weer hetzelfde beeld, gemiddeld zo'n maximale pucktemperatuur van 93 graden en de groep geeft eigenlijk geen krimp. Heel erg goede resultaten dus en door deze experimenten heb ik de machine weer een heel stuk beter leren kennen. Om de machine toch een beetje te temmen, heb ik een 6 mm teflon pakking tussen de groep en de boiler gemonteerd. Niet omdat het echt moet, maar gewoon omdat het sexy is....
Binnenkort de puntjes op de i.
Cheers, TY
Plaatje 1
Plaatje 2
Plaatje 3