Re: Turin DF83v

61
Rosanne schreef: za 20 jul 2024, 11:57
Hk87 schreef: Korte video, schijven omgezet in 60 seconden
Afbeelding

https://youtube.com/watch?v=j9O9_W8zifk ... FNV8xzk05m
Woow dit is zo slim! Dan hoef je ook niet uit te lijnen en dat hele gedoe. Zelf bedacht of heeft frekko je daarvoor benaderd? In ieder geval 10 punten!!
Eenmaal allebei uitlijnen en dat gedoe met positionering kan je inderdaad ook allemaal lekker vergeten. 😊

Frekko heb ik het niet verteld. Het is maar dat ik aanvankelijk problemen heb gehad met mijn maler waardoor ik uiteindelijk een extra schijf drager in handen heb gekregen.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

62
Hk87 schreef:
Rosanne schreef: za 20 jul 2024, 11:57
Hk87 schreef: Korte video, schijven omgezet in 60 seconden
Afbeelding

https://youtube.com/watch?v=j9O9_W8zifk ... FNV8xzk05m
Woow dit is zo slim! Dan hoef je ook niet uit te lijnen en dat hele gedoe. Zelf bedacht of heeft frekko je daarvoor benaderd? In ieder geval 10 punten!!
Eenmaal allebei uitlijnen en dat gedoe met positionering kan je inderdaad ook allemaal lekker vergeten.
Afbeelding

Frekko heb ik het niet verteld. Het is maar dat ik aanvankelijk problemen heb gehad met mijn maler waardoor ik uiteindelijk een extra schijf drager in handen heb gekregen.
Haha dus letterlijk een geluk bij een ongeluk
Afbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

63
Aah, dus je hebt enkel de schroeven via Frekko.

Ik was al verbaasd dat hij extra schijf dragers op voorraad had. Niet dus. Wel boutjes voor de schijven. Goed geregeld zo.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

65
Nadat ik op marktplaats een niche zero had gekocht en de verkoper niet meer reageerde toen ik afspraak wilde maken om hem op te halen dan wel te laten versturen, kon ik mij niet meer bedwingen en heb ik ook een df83v gekocht met ssp ls burrs

Meteen geprobeerd naast mn XL en wel het idee dat ik een stukje bitterheid kwijt ben (zelfde koffie, grammen, doorlooptijd en op dezelfde machine)

Had wel ineens meer last van channeling maar het was ook wel hele verse koffie (van de maand van hoofdkwartier)

Workflow wel prettig, bijna geen spillage

Ga nog wat meer testen de komende dagen
Bezerra Strega (Mod) - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL - G-iota Pro83VS SSP LS

66
@hk87
Hoe kom jij uit met het instellen van de maalgraad?

Ik merk dat soms 1-2 klikjes het verschil al kan zijn tussen er aan alle kanten doorheen spuiten of juist de (ongeveer) 30 seconden niet halen. Ik heb sowieso veel meer last van channeling, ondanks WDT. Ik zet het bekertje ook al niet meer omgekeerd op de IMS basket omdat ik even dacht dat de buitenste rand van de puck dan misschien een andere dichtheid kreeg dan de rest.

Op de een of andere manier voelt het heel inconsistent waar dezelfde bonen in de XL het wel ”normaal” doen.

Alleen op de XL zat de maaltijd altijd tussen de 0-2 streepjes, nu varieert dat tussen 30-35. Ga ik richting 20-25 dan krijgt mijn Strega er geen water meer doorheen. Nu kan je de schaalverdeling natuurlijk helemaal niet vergelijken tussen 2 verschillende machines, maar ik had verwacht toch wel een heel stuk meer van het bereik te moeten gebruiken. Nu is 0-20/25 eigenlijk onbruikbaar

Ik gebruik 20 gr Brazilië bonen van het hoofdkwartier branddatum 24 juli, 800 toeren en maalgraad 30-31. Dan heb ik na ongeveer 10 seconden preinfusie en een totale doorlooptijd van 30seconden 40 gr espresso in het kopje. De koffie van de maand met dezelfde branddatum krijg ik er helemaal niet structureel goed uit met heel veel channeling.

Op de XL duurt de preinfusie ongeveer 13 seconden en heb ik ook na 30 seconden 40gr espresso.

Ik heb ook nog wat ethiopie en Corsica light roasts geprobeerd, maar die bewaar ik maar even tot ik deze maler onder de knie heb

Ben benieuwd naar ervaringen van iemand anders
Bezerra Strega (Mod) - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL - G-iota Pro83VS SSP LS

67
Durdane schreef: do 08 aug 2024, 18:22 @hk87
Hoe kom jij uit met het instellen van de maalgraad?

Ik merk dat soms 1-2 klikjes het verschil al kan zijn tussen er aan alle kanten doorheen spuiten of juist de (ongeveer) 30 seconden niet halen. Ik heb sowieso veel meer last van channeling, ondanks WDT. Ik zet het bekertje ook al niet meer omgekeerd op de IMS basket omdat ik even dacht dat de buitenste rand van de puck dan misschien een andere dichtheid kreeg dan de rest.

Op de een of andere manier voelt het heel inconsistent waar dezelfde bonen in de XL het wel ”normaal” doen.

Alleen op de XL zat de maaltijd altijd tussen de 0-2 streepjes, nu varieert dat tussen 30-35. Ga ik richting 20-25 dan krijgt mijn Strega er geen water meer doorheen. Nu kan je de schaalverdeling natuurlijk helemaal niet vergelijken tussen 2 verschillende machines, maar ik had verwacht toch wel een heel stuk meer van het bereik te moeten gebruiken. Nu is 0-20/25 eigenlijk onbruikbaar

Ik gebruik 20 gr Brazilië bonen van het hoofdkwartier branddatum 24 juli, 800 toeren en maalgraad 30-31. Dan heb ik na ongeveer 10 seconden preinfusie en een totale doorlooptijd van 30seconden 40 gr espresso in het kopje. De koffie van de maand met dezelfde branddatum krijg ik er helemaal niet structureel goed uit met heel veel channeling.

Op de XL duurt de preinfusie ongeveer 13 seconden en heb ik ook na 30 seconden 40gr espresso.

Ik heb ook nog wat ethiopie en Corsica light roasts geprobeerd, maar die bewaar ik maar even tot ik deze maler onder de knie heb

Ben benieuwd naar ervaringen van iemand anders
Als ik het zo lees denk ik aan twee mogelijkheden.

Uitlijning van de schijven zit niet helemaal optimaal. Dat zou je even kunnen controleren met een marker test.

Of
Je hebt de schijven onvoldoende ingemalen. Mijn ervaring met ssp schijven waren tot de eerste 5 kilo ook ongeveer zo, gewoon best kut eigenlijk. Dat was voor mij ook het punt dat ik was overtuigd dat ssp schijven echt meerdere kilos als seasoning nodig hebben. Wordt ook zo geadviseerd door ssp.

Je range in espresso verandert ook mee naarmate er meer koffie wordt gemalen. Ik heb laatst espresso op 15 vanaf dat de schijven elkaar raken gehad en nu een Braziliaanse rond 28-29.

Rpm 800 lijkt mij best laag. Voor mijn gevoel komt er meer smaak naar boven bij de hogere toeren voor espresso.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

68
Goed ingelopen schijven scheelt inderdaad een hoop, de Brazilië is een relatief zachte boon (groeit laag en snel) waardoor je er vermoedelijk betere resultaten mee boekt dat een hardere of lichter gebrande boon.

Ik heb ook wel een zak gebrande "testbonen" voor je. Zodat je die eerst even in kleine porties op een fijne stand door je maler kunt jagen. Meld het ff in de opmerkingen van je bestelling of stuur me ff een PBtje. Je moet dan wel even op dinsdag of woensdag bestellen, want ik heb "vakantie" dus ik ben alleen op woensdag op Het Hoofdkwartier om te branden, de andere dagen neemt Roland de honneurs waar.