69
door knuppelhout
gister kwam de postbode met een leuk kadootje: bottomless portafilter met piston, nieuwe groepring, pratika melkkan (jammer, leek op de foto een schenktuitje te hebben), tamper die helaas wel iets te klein is (57 ipv 58 mm maar het verschil is meer dan 1mm...rara), schoonmaaktabletten, blindfilter en al hoogtepunt nieuwe maalschijven voor mijn Rossi rr45.
inmiddels heb ik een nieuwe grouphead gasket (rubberen ring) geplaatst, dat moest met aardig wat wringen maar uiteindelijk is het gelukt. De oude was brokkelig geworden maar ging er redelijk makkelijk uit dus een terechte vervanging. Hij lekt echter nog steeds wel eens, maar dat kan ook te maken hebben met het nieuwe bottomless filter. Ziet er mooi uit, en je krijgt meer inzicht in wat er goed of fout gaat bij het zetten. Het piston gaat er behoorlijk stroef onder, maar dat zal wel beter worden met gebruik.
De nieuwe maalschijven zijn echt het hoogtepunt van mijn aankoop. Wat een verschil in maalgelijkmatigheid, geluid, productiviteit maar vooral in smaak! enorm gewoon, na een stuk of 8 espresso's heb ik de goede instelling weer gevonden en in combinatie met de naked portafilter is de smaak veel romiger/mokka-achtig, en veel minder scherp en bitter, met dezelfde bonen (Fleur de cafe Grand Cru). Vanmorgen met FleurdC fairtrade bonen geprobeerd, en die zijn voor mijn gevoel nog wat milder dan de vorige, maar met de nieuwe "uitrusting" komen de details in de smaak veel meer naar voren.
Oftewel: ik ben er blij mee!
alleen jammer van die tamper. nu blijft de beste optie de interne tamper die op de rossi zit.